Datum och tid:

Fredag 26 oktober, 19:00

Brassfestival-SIGNAL 2018

Gävle Symfoniorkester
Dirigent: Stefan Solyom
Stockholm Chamber Brass

Nyman For John Cage 
Thelonius Monk Round Midnight (arr. Urban Agnas)
Astor Piazzolla Otoño Porteño, ur Four Season of Buenos Aires (arr. Tom Poulson)
John Cage Solo for sliding trombone 
John Lennon Strawberry Fields Forever (arr. Urban Agnas)
Foss Night music for John Lennon 
P A U S 
Janacek Sinfonietta (bearbetning av Heinz Stolba)

I döda kompositörers sällskap

Välkommen till en musikalisk hyllning till brassmusiken med en av Europas ledande ensembler – Stockholm Chamber Brass.  Konserten ingår i brassfestivalen Signal som visar upp brassinstrumentens häpnadsväckande möjligheter med allt från varma lyriska melodier till tromboner laddade med musikalisk sprängkraft.
Skälet till titeln I döda kompositörers sällskap är att de två verken av Michael Nyman och Lukas Foss på något sätt tidsmässigt förhåller sig till andra kompositörers död. I Michael Nymans fall Miles Davies, Astor Piazzolla och John Cage; och i Lukas Foss fall handlar det om John Lennon.
Just detta är något som Stockholm Chamber Brass tagit fasta på och kommer därför även att bjuda på musik av just Miles Davies, Astor Piazzolla, John Cage och John Lennon.

Den brittiske kompositören Michael Nymans förföriska minimalism har en sällsam förmåga att suga tag i lyssnaren och inte släppa greppet. Hans musik till filmen Pianot gjorde honom känd för en långt bredare krets lyssnare än den som vanligen intresserar sig för nutida musik. Hans For John Cage vi här får höra hade från början arbetsnamnet Canons, Chorales and Waltzes, men samma dag han skrev färdigt stycket läste han att tonsättaren och ljudkonstnären John Cage dött. Deras musik har inga som helst likheter, men Nyman döpte ändå sitt stycke efter Cage för att visa respekt för hans sällsamma musik.

En liknande historia finns också bakom Lukas Foss Music for John Lennon. Han började arbeta på sitt stycke för brasskvintett och kammarorkester samma morgon som John Lennon sköts utanför sitt hem på Mannhattan i New York. Inte heller här finns det några likheter mellan kompositören Lukas Foss och Lennons eller Beatles musik.  Däremot har orkestern kompletterats med en elgitarr och den upphöjda stämningen är en hyllning till en av popmusikens största personligheter.

Som kontrast och avslutning hör vi Leos Janaceks jublande Sinfonietta. Den tillägnades Tjeckoslovakiens armé och Janacek sa själv att den var avsedd att uttrycka ”vår tids fria människa, i hela sin skönhet och glädje, sin styrka, tapperhet och strävan efter seger.” Heinz Stolba har i sin bearbetning reducerat den stora orkestern och gjort den spelbar i fler sammanhang, och samtidigt lyft fram inledningens och finalens starka fanfarkänsla.

Video

Thelonious Monk Quartet - 'Round Midnight

The Beatles - Strawberry Fields Forever

Astor Piazzolla - Otoño Porteño

John Cage - Solo for Sliding Trombone

Foss Night Music for John Lennon

Janacek Sinfonietta

This is The Gävle Symphony Orchestra

Stockholm Chamber Brass bildades 1985 av fem unga svenskar. Från början var avsikten endast att repetera kammarmusik för bleckblåsare tillsammans. Men 1988, när man fick pengar från Kungliga Musikaliska Akademien, beslöt sig Stockholm Chamber Brass för att resa till Narbonne i Frankrike, där ensemblen i sitt första offentliga framträdande deltog i den internationella tävlingen för brasskvintetter. Stockholm Chamber Brass vann 1:a pris och därmed inleddes kvintettens idag närmare 30 år långa karriär som en av de ledande brasskvintetterna i världen.

Redan tidigt i kvintettens utveckling ville Stockholm Chamber Brass söka möjligheter att beställa verk från både nya och etablerade tonsättare för att utöka antalet originalkompositioner för brasskvintett. Den första beställningen gjordes 1990 och sedan dess har över 40 verk skrivits för ensemblen och flera är på väg. Genom att hela tiden använda dessa i sina konsertprogram och vid inspelningar har många av Stockholm Chamber Brass beställningsverk fortsatt att vara de oftast framförda originalverken för brasskvintett världen över.

Bland välkända tonsättare som skrivit för kvintetten finns Anders Hillborg, Sven-David Sandström, Karin Rehnqvist, Christian Lindberg, Eino Tamberg och Piers Hellawell.

Hittills har ensemblen spelat in sex kritikerrosade CD, och när recensenten från The American Record Guide hörde deras album Clockworks skrev han att han inte kunde tänka sig en bättre brasskvintett.

Stockholm Chamber Brass består av Tom Poulson och Urban Agnas trumpet, Jonas Bylund trombon, Annamia Larsson horn och Sami Al Fakir tuba.

Michael Nyman (F 1944)
For John Cage

Den engelske tonsättaren Michael Nyman har kanske blivit mest omtalad för musiken till filmen The Piano, men han är en synnerligen mångsidig och produktiv tonsättare som skrivit elva symfonier, fem stråkkvartetter, pianotrios, solokonserter och mängder av annan musik.

Nu är hans orkesterverk For John Cage aktuell. John Cage är en av 1900-talets mest inflytelserika tonsättare, och hans tankar om musik har haft påverkat åtskilliga av hans kollegor. Michael Nymans musik befinner sig mestadels långt ifrån Cage, vilken han själv kommenterad med orden: ”Hans inflytande över min musik kan kanske uppfattas som ’synnerligen o-Cage-isk’, och även om det stilistiskt kan tyckas finnas väldigt lite i For John Cage som kan ha tilltalat honom, så hoppas jag att han åtminstone skulle ha uppskattat det omväxlande, dess icke-samtidiga mångfald.”

De första skisserna, berättar Nyman vidare, gjordes på ett hotellrum i japanska Nagoya den 29 september 1991 och på notbladet kan man läsa ”Miles Davis dog 8:30”. Stycket fullbordades utan titel den 12 augusti året därpå och gas då titeln ”Canons, Choruses and Waltzes”, men eftersom det bara fanns en koral och en genuin vals så var det inget bra namn. Dagen efter fullbordandet läste han att John Cage gått ur tiden samma dag som verket blev färdigt, så då bestämde han sig för att tillägna honom stycket.

 

Lukas Foss (1922–2009)
Night Music for John Lennon
Prelude – Fugue – Corale

Lukas Foss betraktas som en av den amerikanska musikens allra främsta namn, men han föddes i Berlin som Lukas Fuchs. Efter nazisternas allt hårdare regim flyttade familjen först till Paris och därefter till USA, där den mycket begåvade Lukas blev elev vid Curtis Institute of Music, där han var klasskamrat med Leonard Bernstein, och varifrån han utexaminerades med högsta betyg som artonåring. 1945 blev han den yngste tonsättaren någonsin som tilldelades Guggenheim-stipendiet. 1953 efterträdde han Arnold Schönberg som professor vid California University i Los Angeles. Han var chef för flera amerikanska symfoniorkestrar, och han såg alltid till att framföra musik av unga kollegor. Han var en eftersökt pedagog, dirigent, pianist och tonsättare som fortsatte vara aktiv långt upp i åttioårsåldern.

Lukas Foss var en nyfiken tonsättare som prövade tidens alla tekniker och stilar, men man kan alltid hitta honom själv i musiken. I verk som Paradigm (1968) och Geod (1969) kan man höra tydliga influenser från rockmusiken – vilket man knappast kan i Night Music for John Lennon (1981). Lennon sköts till döds den 8 december 1980 och Foss började skriva sitt verk så snart han hörde nyheten på radio. Han hade just påbörjat ett nytt verk för Northwood Symphonette och Canadian Brass, och Lennons död kom att påverka innehållet. Han hade tre år tidigare komponerat en brasskvintett för Canadian Brass, och kände musikerna väl när han nu lät dem bli solister i ett orkesterverk. Här finns inga citat, inte ens några stilistiska likheter med Beatles musik, men det är en ömsint sorgemusik där en klagande elgitarr kan ge associationer.  Det han fascinerades av i Beatles musik var att den var ”ung”. Foss sa vid något tillfälle att klassisk musik kan vara tidlös, men den är aldrig ung.

Foss ca femton minuter långa minnesmusik till John Lennon uruppfördes den 1 april 1981 i New York.

 

Leoš Janáček (1854–1928)
Sinfonietta
Allegretto
Andante
Moderato
Allegretto
Allegro

Under större delen av sin konstnärliga karriär skrev Leoš Janáček en tämligen traditionell musik i hög grad baserad på mährisk folkton. Men ju äldre han blev, desto mer radikal blev han, och en hel del av hans 1920-talsmusik presenterades på Festivalerna för samtida musik (ISCM), där de väckte berättigat intresse.

Under ålderdomen hade han ett synnerligen platonskt och obesvarat kärleksförhållande med en 38 år yngre gift kvinna, Kamila Stösslová. I deras mycket rika korrespondens kan man hitta tankarna bakom åtskilliga av Janáčeks sena verk. I ett brev daterat den 29 mars 1926 skrev han till henne att han höll på att fullborda ”en trevlig sinfonietta med fanfarer”. Det var resultatet av ett par olika inspirationskällor. Redan sommaren 1925 hade han och Kamila suttit i en park i den lilla staden Písek och lyssnat till en välrepeterad konsert med en militärkår, klädd i ålderdomliga uniformer. Och han njöt av så väl musiken som av att musikerna vid alla soloinslag reste sig upp.

1926 ombads han skriva musik till en SOKOL-festival i Prag, en gymnastikuppvisning. Det man önskade var en serie brassfanfarer, och han tyckte att han lyckats så bra att han bestämde sig för att inarbeta dem i ett större symfoniskt verk. Han blev synnerligen upplivad av uppgiften och menade att den uttryckte ”den samtida människan, hans andliga skönhet och glädje, hans styrka, mod och föresats att slåss för seger.” Han ville försvara den unga tjeckiska staten och dess oberoende. Det kanske inte förvånar att sinfoniettan dedicerades till ”Tjeckoslovakiens beväpnade styrkor”. Det ursprungliga namnet på detta verk blev också Militärsinfonietta. Det blev fem satser, och många har menat att det egentligen är en svit. Men man kan se den första satsen som en intrada, och då återstår de för symfonin normala fyra satserna. Att det ändå inte kallas en symfoni kan motiveras med att formen i satserna är mer öppen, och att här finns den typ av montageteknik som man också finner i film och dramatik.

Det finns en programmusikalisk förklaring till de olika satserna som han beskrivit i en artikel kallad ”Min stad”, publicerad julafton 1927: ”Och sedan såg jag staden genomgå en fantastisk förändring. Jag suddade ut mitt ogillande av det dystra stadshuset, mitt hat till kullen från vars djup så mycket lidande skrikits ut (det vill säga borgen Špilberk med sina fängelsehålor), mitt ogillande av gatorna och dess trängsel – som genom ett under trollades friheten fram och lyste upp staden – pånyttfödelsen den 28 oktober 1918. Jag såg mig själv i den. Jag hörde till den. Och skallen från de segerrika trumpeterna, det heliga lugnet i Drottningens kloster, nattens skuggor, brisen från den gröna kullen och stadens växande storhet, mitt Brno, allt gav näring till min Sinfonietta.”

Han använder sig av en stor orkester med kraftigt utbyggd brassektion för fanfarerna. I den ursprungliga versionen behövdes 9 trumpeter, 2 bastrumpeter och 2 tenortubor förutom två pukslagare. Verket börjar med jublande pentatoniska fanfarer, en symbol för mellankrigstidens dynamiska utveckling. Andra och fjärde satserna är mer förankrade i mährisk folkton. Den tredje satsen presenterar en vacker melodi för sordinerade stråkar och harpa. Sinfoniettan blev hans sista orkesterverk, och den uruppfördes i Prag av Tjeckiska filharmonin under ledning av Vaclav Talich den 26 juni 1926.
Stig Jacobsson

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott.
Vid fredags och lördagskonserter kan du avrunda efter konserten i Öfvre baren.
Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.

Boka bord:
restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

För mer information och meny, klicka HÄR

Garderob:
Garderoberna hittar du i vår foajé på entréplan. Den bevakade garderoben är enbart öppen i samband med större konserter i Gevaliasalen och det kostar 20 kr/plagg. Biljett till den bevakade garderoben köper du i samband med biljettköpet alternativt på plats i biljettkassan. Den obevakade garderoben är gratis. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.

Parkering:
Det finns ett begränsat antal parkeringar utanför Gävle Konserthus. Vill du parkera där bör du vara på plats i god tid innan konserten. Om vår parkering skulle vara full, hänvisar vi till parkeringshus i Gävle centrum eller parkeringen vid Silvanum/Högskolan. Väljer du att parkera i Gävle centrum eller vid Silvanum/Högskolan tar det ca 5-10 minuter att promenera till konserthuset.

Fotografering:
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. Slå gärna på din mobiltelefon EFTER konserten. 

Allergier:
Tänk på att starka parfymer och hårsprejer kan vara mycket besvärande för allergiker.

Övrigt: 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i Gevaliasalen