Beethoven och Bavouzet

Gävle Symfoniorkester
Dirigent: Dalia Stasevska
Jean Efflam Bavouzet, piano

Lotta Wennäkoski Hava (10 min)
Beethoven Pianokonsert nr 2 (30 min)
Lutosławski Mala Suite (Mała suita na orkiestrę kameralną) Liten svit för kammarorkester (11 min)

Jean-Efflam Bavouzet är en av vår tids mest firade pianister och är känd för att vara en bländande scenartist. Här spelar han Beethovens andra pianokonsert som är musik som är gjord för att hänföra sin publik, precis som Jean-Efflam Bavouzet.

Beethoven började sin bana som pianovirtuos. Han hade flyttat till Wien som 23-åring och slog sig fram som solist på den hårda musikmarknaden. Musiken skrev han oftast själv, som de mästerliga sonaterna, men också pianokonserterna som är något av det bästa som skapats i genren. Den andra pianokonserten, som egentligen den första, är inte lika tekniskt krävande som de övriga, men det råder inget tvivel om att det är musik komponerad för att imponera på publiken.

Det var ännu tidigt i karriären och han behövde göra sig ett namn som komponerande pianist utanför kretsen av musikkännare. Men det är inte fråga om pianistiska cirkuskonster, ytlighet var helt främmande för Beethoven. Förebilden var i stället Mozart och vi hör tydligt hans musikaliska avtryck i den här konserten. Likafullt är det omisskännligt Beethoven. Musik som bubblar av idérikedom och energi, med en livgivande kontrast mellan utåtriktad virtuositet och lyrisk laddning.

 

Lösbiljetter släpps 14 augusti.

Även Lotta Wennäkoski rör sig mellan det sköra och spröda och det expressiva och drastiska, samtidigt som hennes musik har stark poetisk kraft. ”Känslig lyriker” har hon kallats. Att höra hennes färgrika musik som flyter lätt och klart är som att känna hur gravitationen upphör. Som lyssnare är det bara att låta sig sugas med in i ett annat, klingande tillstånd. Hava kan betyda snö, men också prassla, frasa eller bli vaksam. Kanske är det virvlande snöflingor vi hör i musiken, lätta och luftiga i den klara kalla luften.

Lutoslawski verkade i den stora europeiska traditionen, från Beethoven och Chopin till Debussy och Bartók. Han var också en av de verkligt stora pionjärerna under 1900-talet och var en av de första som fick Polarpriset, 1993. Som konstnär i det sovjetstyrda Polen drabbades han ibland av kommunistpartiets ogillande. Första symfonin fick de ryska musikmyndigheterna att resa ragg. Han tackade därför ja när Warszawas radioorkester beställde ett något minde utmanande stycke av honom.  Det blev Mała suita, som betyder liten svit. Precis som landsmannen Chopin lyckades Lutoslawski omskapa den karaktäristiska polska folkmusiken till något helt eget. Melodierna som är grunden i Mała suita kommer från Masovia-regionen östra och mellersta Polen. 

Garderob:
Garderoberna hittar du i vår foajé på entréplan. Den bevakade garderoben är enbart öppen i samband med större konserter i Gevaliasalen och det kostar 20 kr/plagg. Biljett till den bevakade garderoben köper du i samband med biljettköpet alternativt på plats i biljettkassan. Den obevakade garderoben är gratis. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.

Parkering:
Det finns ett begränsat antal parkeringar utanför Gävle Konserthus. Vill du parkera där bör du vara på plats i god tid innan konserten. Om vår parkering skulle vara full, hänvisar vi till parkeringshus i Gävle centrum eller parkeringen vid Silvanum/Högskolan. Väljer du att parkera i Gävle centrum eller vid Silvanum/Högskolan tar det ca 5-10 minuter att promenera till konserthuset.

Fotografering:
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. Slå gärna på din mobiltelefon EFTER konserten. 

Allergier:
Tänk på att starka parfymer och hårsprejer kan vara mycket besvärande för allergiker.

Övrigt: 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i Gevaliasalen