Datum och tid:

Torsdag 16 maj, 19:00

En midsommarnattsdröm

SUPERTORSDAG
Gävle Symfoniorkester
Chefdirigent Jaime Martín
Johan Ulveson, berättare
Otto Hargne, skådespelare
Tomas Engström, skådespelare
Frida Johansson, sopran
Frida Josefin Österberg, mezzosopran
Adolf Fredriks Gosskör
Dan Turdén, regi och bearbetning

Mendelssohn En Midsommarnattsdröm (70 min)
PAUS (20 min)

Utan Shakespeare hade den klassiska musikens verkförteckning sett helt annorlunda ut. Listan över tonsättare som inspirerats av hans dramatik och lyrik är omfattande och sträcker sig in i våra dagar. Komedin En midsommarnattsdröm hör till hans mest framförda och omtycka pjäser och har gestaltats i musik av flera tonsättare genom tiderna.

En av de mest kända och spelade musikaliska tolkningarna av förvecklingarna i En midsommarnattsdröm är Mendelssohns. Den underbart ljusa och raskt jagande uvertyren komponerade han redan vid sjutton års ålder. När han sexton år senare återvände till Shakespeares drama infogade han helt enkelt uvertyren i den nya scenmusiken, som också omfattar både en kör och två solister. Men han nöjde sig inte med det utan tillförde även skådespelare för att göra handlingen ännu tydligare för publiken.  

Det unika med Shakespeare är att han i sin dramatik alltid hittar fram till människans gemensamma drag, onda eller goda, löjliga eller kloka och oavsett om han beskriver dem i tragedier som Hamlet eller Macbeth eller i komedier som En midsommarnattsdröm.

Bakom intrigerna och de medvetna eller omedvetna missförstånden finns alltid ett budskap. Det rör sig aldrig om ytlig fars. I En midsommarnattsdröm kretsar handlingen kring manligt-kvinnligt, kärlek och fruktbarhet. Alltså sex. Men självklart upphöjt och värdigt gestaltat där alla till slut försonas och hoten förvandlas till framtidshopp och en innerlig önskan att skapa nya liv.  Mendelssohn visar här sitt geni genom sin förmåga att i musik framkalla hela det känsloregister som persongalleriet med Puck, Oberon, Titania, Theseus, Hippolyta med flera visar upp i Shakespeares allmänmänskliga komedi. 

Det många kanske inte vet är att det är från Mendelssohns En midsommarnattsdröm som världens mest kända bröllopsmarsch är hämtad. Pjäsen inspirerade också Woody Allen att göra en egen tolkning som fick titeln En midsommarnatts sexkomedi där han använde Mendelssohns musik som återkommande tema.

*SUPERTORSDAG är en lite längre konsert, med paus

Video

Mendelssohn En Midsommarnattsdröm

This is The Gävle Symphony Orchestra

 

Felix Mendelssohn (1809–1847)
En midsommarnattsdröm
Uvertyr
Scherzo
Intemezzo
Nocturne
Bröllopsmarsch

Namnet Felix betyder ”lycklig”, och Felix Mendelssohn var i många avseenden en lycklig person. Han föddes i en mycket förmögen familj, där fadern var bankir, och farfadern den då berömde filosofen Moses Mendelssohn. I de lägsta tonåren komponerade han bland mycket, mycket annat tretton symfonier för stråkorkester, och därpå följde i rask takt ett flertal solokonserter, kammarmusikverk, och som konstnärlig höjdpunkt: sjuttonåringen uvertyr inspirerad av Shakespeares En midsommarnattsdröm, en konsertuvertyr som på ett genialt sätt fångar dramats drömska handling, erotiska stämningar, dramatik, älvalätta anslag och eleganta instrumentering, och som dedicerades till Preussens kronprins.

Han anade säkert inte då att han många år senare skulle få anledning att skriva ytterligare musik till detta trånande drama. Men kronprinsen hade inte glömt den stiliga uvertyren, och när han nu blivit kung Friedrich Wilhelm IV gav han Mendelssohn uppdraget att skriva skådespelsmusik till ett framförande i Potsdam hösten 1843. Projektet sammanföll med ett nyvaknat intresse för Shakespeare i Tyskland.

Vid denna tid höll August Wilhelm Schlegel som bäst på att översätta Shakespeares dramer till tyska, och allra bäst anses han ha lyckats med just En midsommarnattsdröm, vars allegoriska sagomotiv tilltalade honom särskilt mycket. Liksom Mendelssohn var han romantiker på klassisk grund, och redan den inledande scenhänvisningen till dramat leder helt rätt: ”En skog i närheten av Aten”. Shakespeares skog är snarare dungarna och parkerna han under pojkåren upplevde i Warwickshire, och Mendelssohn inspirerades av den privata parken och trädgården vid Leipzigstrasse i Berlin. Det råder ingen tvekan om av Schlegels och Mendelssohns samarbete ledde till ett betydande uppsving av intresset för Shakespeare i Tyskland.

Det var för att fira kungens födelsedag som En midsommarnattsdröm skulle sättas upp, och ynglingens uvertyr kom på nytt till användning tillsammans med all nykomponerad musik som behövdes inne i dramat: några sånger, körsånger och orkestervinjetter, däribland den kända bröllopsmarschen, ett fjärilslätt, skimrande Scherzo och ett trolskt dunkelt Notturno – sammanlagt tretton nummer. Mycket hade hänt under de sjutton åren sedan uvertyren skrevs. Mendelssohn hade bland annat blivit mycket känd och älskad i England, och han hade själv besökt såväl Skottland som ögruppen Hebriderna. Men det märkliga är att man inte kan upptäcka någon större stilistisk skillnad mellan uvertyren och den långt senare komponerade skådespelsmusiken. Vill man se det positivt, kan man säga att Mendelssohn hade en fantastisk förmåga att leva sig in i stämningen – ser man det mer negativt, kan man undra om Mendelssohn över huvud taget utvecklats. I En midsommarnattsdröm dominerar älvor och sagovarelser, och musiken tolkar på ett fantastiskt sätt den skira poesin i berättelsen. Musiken förmår förmedla det som inte ens Shakespeares ord kunnat uttrycka.
Stig Jacobsson

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. 
Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ. För aktuell meny och bordsbokning

Kontakta
restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Garderob:
Garderoberna hittar du i vår foajé på entréplan. Den bevakade garderoben är enbart öppen i samband med större konserter i Gevaliasalen och det kostar 20 kr/plagg. Biljett till den bevakade garderoben köper du i samband med biljettköpet alternativt på plats i biljettkassan. Den obevakade garderoben är gratis. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.

Parkering:
Det finns ett begränsat antal parkeringar utanför Gävle Konserthus. Vill du parkera där bör du vara på plats i god tid innan konserten. Om vår parkering skulle vara full, hänvisar vi till parkeringshus i Gävle centrum eller parkeringen vid Silvanum/Högskolan. Väljer du att parkera i Gävle centrum eller vid Silvanum/Högskolan tar det ca 5-10 minuter att promenera till konserthuset.

Fotografering:
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. Slå gärna på din mobiltelefon EFTER konserten. 

Allergier:
Tänk på att starka parfymer och hårsprejer kan vara mycket besvärande för allergiker.

Övrigt: 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i Gevaliasalen