Från Metropolitan till Gävle

Gävle Symfoniorkester
Dirigent: Anja Bihlmeier
Luthando Qave, baryton

Debussy Prélude á l’aprés-midi d’un faun (10 min)
Monnakgotla Un clin d’oeil (Sångcykel för baryton och orkester) (25 min)
PAUS (20 min)
Schumann Symfoni nr 3 (32 min)

Den sydafrikanske barytonsångaren Luthando Qave är något utöver det vanliga. Han har starka band till Sverige och är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm. Han har också gjort flera uppmärksammade roller på Kungliga Operan, Malmö Opera och Norrlandskoperan. Samtidigt kan man beskriva honom som världsmedborgare för han framträder också på scener som Teatro Real i Madrid, Deutsche Oper i Berlin och Cape Town Opera.

Nästan som en hemmascen för honom är också Metropolitan i New York där han debuterade som Yamadori i Madam Butterfly och även gjort roller som Ubalde i Glucks Armide och Guglielmo i Mozarts Cosí fan tutte. Han är även en lysande konsertsångare vilket vi får uppleva i Tebogo Monnakgotlas helt nyskrivna sångcykel Un clin d’oeil med texter av Jean-Joseph Rabearivelo, som skrev på franska, men var född och verksam på Madagaskar. Han dog för egen hand vid 36 års ålder 1936 och räknas som en av de riktigt stora afrikanska poeterna. Tebogo Monnakgotla är en av Sveriges mest uppmärksammade tonsättare och har bland mycket annat hyllats för kortoperan Jean-Joseph som sattes upp 2016 på Kungliga Operan i Stockholm. Un clin d’oeil är ett gemensamt beställningsverk av Svenska Kammarorkestern i Örebro, Gävle Symfoniorkester och Norrköpings Symfoniorkester.

En fransk text ligger också till grund för Claude Debussys Förspel till en Fauns eftermiddag. Det är ett av hans mest impressionistiskt skimrande och kända stycken, skapat efter en sensuellt laddad dikt av Mallarmé.  Stämningsfull och ljus är också Robert Schumanns tredje symfoni, kallad den rhenska.

Schumann hade tackat ja till ett erbjudande att bli musikdirektör i Düsseldorf och var mycket entusiastisk. Han upplevde människorna i staden som både utåtriktade och livsbejakande, dessutom fängslades han av floden Rhen som rinner genom staden.

Tio år tidigare hade han tonsatt Heinrich Heines dikt ”Im Rhein” som är en hyllning till floden och hur domen i Köln speglar sig i flodens vatten.  Schumann tog därför tåget till Köln för att själv se detta. Efter det, på bara en dryg månad, komponerade han sin tredje symfoni, den rhenska. I den fjärde satsen kan vi till och med föreställa oss hur den praktfulla domen i Köln speglar sig i Rhens vatten.

Lösbiljetter släpps 14 augusti.

 

Garderob:
Garderoberna hittar du i vår foajé på entréplan. Den bevakade garderoben är enbart öppen i samband med större konserter i Gevaliasalen och det kostar 20 kr/plagg. Biljett till den bevakade garderoben köper du i samband med biljettköpet alternativt på plats i biljettkassan. Den obevakade garderoben är gratis. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.

Parkering:
Det finns ett begränsat antal parkeringar utanför Gävle Konserthus. Vill du parkera där bör du vara på plats i god tid innan konserten. Om vår parkering skulle vara full, hänvisar vi till parkeringshus i Gävle centrum eller parkeringen vid Silvanum/Högskolan. Väljer du att parkera i Gävle centrum eller vid Silvanum/Högskolan tar det ca 5-10 minuter att promenera till konserthuset.

Fotografering:
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. Slå gärna på din mobiltelefon EFTER konserten. 

Allergier:
Tänk på att starka parfymer och hårsprejer kan vara mycket besvärande för allergiker.

Övrigt: 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i Gevaliasalen