Anne Sofie von Otter

Chefdirigent Jaime Martin
Anne Sofie von Otter, mezzosopran
Gävle Symfoniorkester

Kurt Weill De sju dödssynderna (39 min)
PAUS (ca 20 min)
Broadway-sånger (ca 35 min)

Anne Sofie von Otter är Sveriges största operastjärna!

Efter tre decenniers internationell karriär, och efter att ha hyllats vid de flesta av världens stora operahus, betraktas hovsångerskan Anne Sofie von Otter sedan länge som en av världens ledande lyriska mezzosopraner. Vid sidan av de sceniska framträdandena har von Otter gjort en mängd skivinspelningar – alltifrån opera till kyrkomusik och romanser. Hon har också flera gånger tolkat Kurt Weill – en kompositör som för övrigt har en stark beundrare i Bob Dylan.

Kurt Weill, vars musik nazisterna stämplade som ”degenererad”, var en av Weimartidens ledande avantgardister. Efter att ha skrivit en djärvt modernistisk violinkonsert (1925) inledde han ett långt och tätt samarbete med den ryktbare Bertolt Brecht, vilket resulterade i skandalsuccéer som Tolvskillingsoperan (1928) och operan Silversjön (1933), till text av den expressionistiske dramatikern Georg Kaiser. Men när nazisterna tog makten tvingades Weill att fly – först till Paris, där han bl.a. komponerade baletten De sju dödssynderna.

De sju dödssynderna komponerades i ett återupptaget samarbete med Brecht; resultatet blev ett slags satirisk balett med inslag av sjungna partier. Här möter musik fylld av dissonanta mellankrigsstämningar och därtill med påtaglig kabarékänsla. Verket – som också skulle kunna beskrivas som en blandning av kortopera, balett och sångspel – uruppfördes 1933 i Paris av ett nybildat danskompani, lett av tidigare medarbetare till den nyss avlidne Sergej Diagilev (vars Ryska baletten dessförinnan hade uruppfört Stravinskijs Våroffer). Någon stor succé blev inte uppsättningen – förmodligen delvis därför att den framfördes på tyska; ett språk som få parisare förstod. De sju dödssynderna kan ses som en av Weimartidens sista manifestationer. En hel epok var på väg att snabbt försvinna. De radikala och kreativa tyska kulturtraditionerna skulle snart vara skingrade och på väg mot koncentrationsläger och gaskamrar – eller som i Kurt Weills fall: mot en ny framtid på en annan kontinent. I hemlandet tolererades inget annat än de nya, nazistiska idealen. Kurt Weill flydde vidare till USA, där han de följande åren skrev musik till Hollywoodfilmer men också operetter och musikaler för Broadway-scenerna – musik som på senare år kommit att uppskattas allt mer.

Video

Kurt Weill - De sju dödssynderna

Kurt Weill (1900-1950)
Die Sieben Todessünden
Prolog – Faulheit – Stolz – Zorn – Völlerei – Unzucht – Habsucht – Neid – Epilog

Kurt Weill hade skapat några av de mest framgångsrika teaterföreställningarna under hela mellankrigstiden: Tolvskillingsoperan, Staden Mahagonnys uppgång och fall, Jasägaren och många andra. I tumultet efter nazisternas maktövertagande i Tyskland flydde Weill till Paris. Där var han redan mycket välkänd och hans musik framfördes ofta, varför han togs emot med förtjusning av kultureliten. 1931 års filmatisering av Tolvskillingsoperan hade gjort honom mycket populär.

I Tyskland lade nazisterna däremot beslag på alla hans tillgångar och förbjöd framföranden av hans verk. Weills ekonomiska situation blev därför mycket besvärlig. Han fick bo hos goda vänner i Paris, och fick beställning på en balett av den kände George Balanchine, vars beskyddare Edward Jones ville få ett verk för sin dansande sin hustru, Tilly Lasch. Weill accepterade erbjudandet på villkor att han fick skapa ett icketraditionellt verk i samarbete med en diktare. Det vållade inga problem. Resultatet blev Die Sieben Todessünden (De sju dödssynderna) och texten kom att skrivas av Bertold Brecht, författaren till Weills största sceniska framgångar. Men den här gången hade han skrivit texten utan större entusiasm. Brecht var utfattig, deprimerad och nedtryckt av tidsandan. Våren 1933 ägde i alla fall uruppförandet av deras ”balett med sång” De sju dödssynderna rum i Paris, men någon större framgång blev det inte trots att den populära Lotte Lenya kreerade huvudrollen som Anna. Man hade börjat få andra saker att tänka på.

I en prolog, sju scener och en epilog skildras Annas karriär. Den speglar en mycket vanlig medelklassfrustration: hennes familj har skickat iväg henne till storstaden för att skrapa ihop en förmögenhet så att man skulle kunna bygga sig ett familjehus. Hennes liv skildrades ursprungligen av två roller: Anna I (sångerskan) och Anna II (dansösen). Anna I vakar över Anna II och hindrar henne från att ständigt ge efter för sina instinkter (synderna). Familjens jordnära oförstående representeras av en manskvartett.

Sedan dess har tiden gått och verket har fått en sorts tidlös aktualitet. Texten är nu nästan visionär, och musiken avslöjar en tonsättare utöver det vanliga. Weill var en synnerligen välutbildad elev till Arnold Schönberg, och han skrev både ett par symfonier och en violinkonsert. Die Sieben Todessünden hör till hans mästerverk.
Stig Jacobsson

Garderob:
Garderoberna hittar du i vår foajé på entréplan. Den bevakade garderoben är enbart öppen i samband med större konserter i Gevaliasalen och det kostar 20 kr/plagg. Biljett till den bevakade garderoben köper du i samband med biljettköpet alternativt på plats i biljettkassan. Den obevakade garderoben är gratis. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.

Parkering:
Det finns ett begränsat antal parkeringar utanför Gävle Konserthus. Vill du parkera där bör du vara på plats i god tid innan konserten. Om vår parkering skulle vara full, hänvisar vi till parkeringshus i Gävle centrum eller parkeringen vid Silvanum/Högskolan. Väljer du att parkera i Gävle centrum eller vid Silvanum/Högskolan tar det ca 5-10 minuter att promenera till konserthuset.

Fotografering:
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. Slå gärna på din mobiltelefon EFTER konserten. 

Allergier:
Tänk på att starka parfymer och hårsprejer kan vara mycket besvärande för allergiker.

Övrigt: 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i Gevaliasalen