Mullova!

SÄSONGSPREMIÄR I VÄRLDSKLASS!

Gävle Symfoniorkester
Chefdirigent Jaime Martín
Viktoria Mullova, violin

Nelson Steampunk Blizzard (7 min)
Sibelius Violinkonsert (31 min)
PAUS (20 min)
Ravel Pavane pour une infante défunte (6 min)
Stravinskij Eldfågeln 1945 (31 min)

Många anser att Viktoria Mullova är en av de främsta violinisterna någonsin!
”Konserten blev en konstnärlig fullträff inför utsåld salong, en oförglömlig kväll genomsyrad av kärlek till musiken.”, skrev Gefle Dagblads recensent efter Viktoria Mullovas konsert i maj 2016.
Så det är extra roligt att som säsongspremiär åter få bjuda på en riktig ”once in a lifetime” med en av världens mest efterfrågade och hyllade violinister.

En levande legend!

Viktoria Mullova och Sibelius violinkonsert – en kombination som överträffar det mesta!
Bland alla stora de riktigt stora solokonserterna innehåller Sibelius verkligen allt man kan önska: intensitet, passion, vackra melodier, storslagenhet, virtuositet. Det är också en av de mest älskade. Den tillkom som i ett kreativt rus. Aino Sibelius har berättat att ”han vakar nätterna igenom, spelar underbart vackert, kan inte slita sig loss från de bedårande tonerna – han har så många idéer att det verkar helt otroligt. Och alla motiv så utvecklingsbara, fulla av liv.”

Att dessutom få uppleva konserten med Viktoria Mullova gör den här säsongsinvigningen till något alldeles särskilt.  Musiken har funnits i hennes blodomlopp i många år, för redan 1980, tre år före sin dramatiska flykt från Sovjetunionen, vann hon den internationella Jean Sibelius-tävlingen för violinister i Helsingfors med den här konserten. Hon spelade också in den bara några år efter flykten till väst med Boston Symphony Orchestra och Seiji Ozawa. Sedan dess har hon ytterligare förfinat sin personliga tolkning av Sibelius mästerverk. 

Video

Sibelius violinkonsert

Pavane pour une infante défunte

Eldfågeln 1945

Viktora Mullova bor i London med man och barn. Men hon gillar Gävle. För några år sedan gjorde hon succé här med Sjostakovitj första violinkonsert. Att hon nu kommer tillbaka till Gävle Symfoniorkester och Jaime Martín visar att orkestern håller internationellt hög klass.

Vilket den vid den här konserten också får demonstrera i Eldfågeln, den första av de tre stora baletter Igor Stravinsky komponerade för Djagilevs Ryska balett i Paris. Den bygger på en rysk folksaga och hade urpremiär 1910. Precis som i baletten illustrerar musiken i Eldfågel-sviten olika händelser i den ryska folksagan. Här finns Prins Ivan, tretton tillfångatagna prinsessor och den onde Kastjej. Med Stravinskys bländande klangrika musik får man följa prinsens äventyr med både kärlek och död i den förtrollade trädgården.

Maurice Ravel komponerade sin Pavane för en död prinsessa 1899 i Montmartre i Paris dit han hade flyttat tillsammans med sin familj samma år. Moulin Rouge låg bara ett stenkast från hemmet. Ursprungligen var den skriven för piano men han arrangerade den själv för orkester 1910, samma år som Stravinskys balett Eldfågeln hade premiär.

 

Viktoria Mullova studerade vid Central Music School i Moskva och Moskvas konservatorium innan hon uppmärksammades internationellt, då hon vann första pris vid Sibeliustävlingen i Helsingfors 1980 och guldmedalj vid Tjajkovskijtävlingen 1982.

När hon under en turné i Finland 1983 flydde i taxi till amerikanska ambassaden i Stockholm för att söka politisk asyl anade hon knappast att hon skulle komma att bli en av världens mest efterfrågade, och hyllade, violinister. Hon har sedan dess framträtt med de främsta orkestrarna och dirigenterna i världen.

Mullova har med tiden utvecklat även sitt barockspel och använt tidstrogna instrument, bland annat tillsammans med ensemblen Il Giardino Armonico samt cembalisten Ottavio Dantone. Hennes tolkningar av Bach har hyllats världen över och fick journalisten på Guardian, Tim Ashley, att skriva: "Att få höra Mullova spela Bach är helt enkelt en av de största saker du kan uppleva ...".

Hon har på senare tid även arbetat med nutida musik, där musik skrivits speciellt för henne. Ett av hennes senaste projekt inom nutida musik, "Stradivarius i Rio" är inspirerad av hennes förkärlek till brasilianska sånger av kompositörer som Antonio Carlos Jobin, Caetano Veloso och Claudio Nucci. Skivan med samma namn togs emot med entusiasm och hon turnerar även med projektet i hela Europa.

Viktoria spelar på violinen "Jules Falk", en Stradivarius från 1723.

Garderob:
Garderoberna hittar du i vår foajé på entréplan. Den bevakade garderoben är enbart öppen i samband med större konserter i Gevaliasalen och det kostar 20 kr/plagg. Biljett till den bevakade garderoben köper du i samband med biljettköpet alternativt på plats i biljettkassan. Den obevakade garderoben är gratis. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.

Parkering:
Det finns ett begränsat antal parkeringar utanför Gävle Konserthus. Vill du parkera där bör du vara på plats i god tid innan konserten. Om vår parkering skulle vara full, hänvisar vi till parkeringshus i Gävle centrum eller parkeringen vid Silvanum/Högskolan. Väljer du att parkera i Gävle centrum eller vid Silvanum/Högskolan tar det ca 5-10 minuter att promenera till konserthuset.

Fotografering:
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. Slå gärna på din mobiltelefon EFTER konserten. 

Allergier:
Tänk på att starka parfymer och hårsprejer kan vara mycket besvärande för allergiker.

Övrigt: 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i Gevaliasalen