Datum och tid:

Torsdag 8 november, 19:00

Nemanja spelar Mozart

Gävle Symfoniorkester
Chefdirigent Jaime Martín
Nemanja Radulovic, violin

Ravel Tzigane (10 min)
Mozart Violinkonsert nr 5 (31 min)
Bartok Danssvit (17 min)

När Gävle Symfoniorkester gästade Konserthuset i Stockholm våren 2018 med violinisten Nemanja Radulovic som solist skrev DN: ”Med sina läderbrallor och sitt lockiga hårsvall påminner han mer om en rockstjärna än om en violinist.” Men också att man inte ska låta sig luras av det coola yttre. ”Han är först och främst en djupt inkännande musiker med djävulskt drillade Paganinifingrar.” 
Nu är den fenomenale serbiske violinisten tillbaka för ett nytt spännande samarbete med Gävle Symfoniorkester, den här gången tar han sig an den sista av Mozarts fem violinkonserter och Ravels Tzigane.

I en berömd Mozartbiografi skrev Alfred Einstein att det i de sena violinkonserterna finns det ett nytt djup och en ny rikedom i Mozarts hela tonspråk. Det gäller särskilt den femte och sista konserten där Mozart tar ut svängarna på ett helt annat sätt än tidigare. Den här konserten brukar ofta kallas den ”Turkiska” på grund av att Mozart i sista satsen, som går i A-dur, lagt in ett tidstypiskt turkiskt avsnitt i a-moll, precis som han gjorde i den mycket berömda elfte pianosonaten, där sista satsen är en turkisk marsch i a-moll.

Vi får också uppleva Nemanja Radulovic i Maurice Ravels eldigt passionerade Tzigane där han verkligen får visa prov på sin oerhörda virtuositet i Paganinis anda. Det är ett blixtrande musikaliskt fyrverkeri med dramatiska dubbelgrepp, hoppande stråke, pizzicaton och svindlande höga flageoletter.

Det finns tydligt dansanta inslag i Ravels Tzigane. Det gör det även i Danssvit som Béla Bartók skrev till 50-årsjubileet av staden Budapest. Han hade lämnat sin expressionistiska period bakom sig och i stället valt att fördjupa sig i folkmusik.

Trots titeln var det aldrig tänkt som musik att dansas till. Bartók var en av de främsta av 1900-talets kompositörer som gjorde konstmusik av folkmusik. Sviten består av sex stycken av fantiserad folkmusik där vi kan höra både arabiska influenser och imitationer av en säckpipa.

Video

Ravel Tzigane

Mozart Violinkonsert nr 5

Bartok Danssvit

This is The Gävle Symphony Orchestra

Maurice Ravel (1875–1937)
Tzigane

I Ravels Tzigane från 1924 hittar man en hårresande virtuos solostämma för violin. Så kan man inte skriva om man inte vet att det finns en musiker som klarar av det. Men det fanns det! Några år tidigare hade han lärt känna den ungerska violinisten, Jelly d’Arányi, som vid det tillfället hade spelat upp en rad medryckande zigenarmelodier för honom. Béla Bartók hade tidigare fascinerats av hennes eldiga spel och skrivit violinsonater till henne, och nu blev också Ravel så inspirerad att han fick både Liszts ungerska rapsodier och Paganinis halsbrytande violinspel i tankarna när han komponerade sitt ”ungerska uppvisningsstycke”, vars titel just betyder zigenare. Först komponerade han stycket för violin och piano, men det dröjde inte länge förrän han också ville ge musiken en chans att blomma ut i orkesterform. Tzigane rymmer allt man kan vänta av romernas glödande musikkultur.

 

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)
Violinkonsert nr 5 A-dur K219
Allegro aperto
Adagio
Rondo: Tempo di menuetto

Jämnt fördelade under hela sin karriär skrev Mozart symfonier och pianokonserter. Som utövande musiker tänker man honom också helst som pianist. Men faktum är att han också ofta spelade violin med stor framgång. Han framträdde som solist både i egna och andras konserter, och han spelade gärna kammarmusik – även om han då hellre tog till altviolinen. Hans pappa Leopold var ju dessutom känd som sin tids kanske främste violinpedagog, och just vid tiden för sonens födelse gav han ut den violinskola som kom att dominera undervisningen i Europa, och som användes långt in på 1800-talet, och som fortfarande studeras av dem som vill spela 1700-talsmusik så som man gjorde då.

Så mycket mer märkligt är det då att Mozart bara skrev fem violinkonserter (mot 27 för piano), och att de alla tillkom mellan april och december 1775. Alla violinkonserterna är alltså skrivna av en nittonåring! Nu finns det ju förstås också violinkonserter med numren 6 och 7, som han skrev ett par år senare, men forskarna har varit oense om dessa verks äkthet. I sanningens namn ska sägas att man numera lutar åt att de faktiskt är äkta.

Mozart kände väl till de äldre och samtida tonsättarnas violinkonserter, och nog är hans egna första försök kraftigt påverkade av italienska förebilder. Men när han kommit fram till den femte konserten behärskade han formen totalt och förmådde genomsyra den med ett eget genialt tonspråk. Konserten är slutdaterad i Salzburg den 20 december.

A-durkonserten bjuder på förfinad och förandligad musik, och sannolikt var Mozart själv solist vid uruppförandet med ärkebiskopens orkester i Salzburg. Andra solister fängslades också tidigt av musiken, däribland Gaetano Brunetti, också han verksam i Salzburg. För denne Brunetti komponerade Mozart en alternativ mellansats.

Det låter nästan som en improvisation när soloviolinen gör sin entré i första satsen, men musiken får breda och väl utvecklade motiv, och orkestersatsen är synnerligen klar och genomskinlig. Intressant är slutrondot, där menuetten fått plats i ett franskt rondo på ett originellt sätt, och att det finns en episod med klart ungersk anda, och en annan med turkisk. Den turkiska musiken var högsta mode i Wien vid denna tid, och förekommer i åtskilliga verk av Mozart – tänk bara på elfte pianosonatens ”rondo alla turca” och operan Enleveringen ur seraljen.

 

Béla Bartók (1881–1945)
Danssvit
Moderato
Allegro moderato
Allegro vivace
Molto tranquillo – comodo
Finale. Allegro

1923 firade man i Ungern femtioårsjubileet av städerna Budas och Pests sammanslagning genom att bland annat ge en stor festkonsert. De tre största namnen i ungersk musik; Dohnányi, Kodály och Bartók fick varsin beställning, och den 19 november ägde den minnesvärda konserten rum då deras respektive Festuvertyr, Psalmus Hungaricus och Danssvit uruppfördes.

När Béla Bartóks Danssvit två år senare även togs upp av dirigenten Václav Talich under festivalen för samtida musik (ISCM) i Prag, slog den ordentligt. Publiken var nästan hysteriskt positiv och inom kort hade musiken framförts i femtio städer. Bartók hade under många år samlat folkmusik i östeuropa och nordafrika, och danssviten kan ses som en folklig festival, som en union av olika folks musikaliska traditioner. Själv sammanfattade han på typiskt telegramspråk verket så här: ”Moderato har delvis, medan Molto tranquillo fullständigt, har orientalisk (arabisk) karaktär. Allegro moderato ungersk, Allegro vivace ungerska, rumänska och dessutom arabiska influenser som växlar med varandra. Finalen är så primitiv att man inte kan prata om någon sorts karaktär alls …”
Stig Jacobsson

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott.
Vid fredags och lördagskonserter kan du avrunda efter konserten i Öfvre baren.
Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.

Boka bord:
restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

För mer information och meny, klicka HÄR

Garderob:
Garderoberna hittar du i vår foajé på entréplan. Den bevakade garderoben är enbart öppen i samband med större konserter i Gevaliasalen och det kostar 20 kr/plagg. Biljett till den bevakade garderoben köper du i samband med biljettköpet alternativt på plats i biljettkassan. Den obevakade garderoben är gratis. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.

Parkering:
Det finns ett begränsat antal parkeringar utanför Gävle Konserthus. Vill du parkera där bör du vara på plats i god tid innan konserten. Om vår parkering skulle vara full, hänvisar vi till parkeringshus i Gävle centrum eller parkeringen vid Silvanum/Högskolan. Väljer du att parkera i Gävle centrum eller vid Silvanum/Högskolan tar det ca 5-10 minuter att promenera till konserthuset.

Fotografering:
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. Slå gärna på din mobiltelefon EFTER konserten. 

Allergier:
Tänk på att starka parfymer och hårsprejer kan vara mycket besvärande för allergiker.

Övrigt: 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i Gevaliasalen