Datum och tid:

Torsdag 20 september, 19:00

På väg till Amsterdam

PREMIÄR I TORSDAGSSERIEN

Gävle Symfoniorkester
Chefdirigent Jaime Martín
Javier Perianes, piano

Grieg Pianokonsert i a-moll (30 min)
Mendelssohn Symfoni nr 5 ”Reformation” (27 min)

”Perianes blev till ett med dirigent, orkester och verk.  En av säsongens höjdpunkter.”, skrev Arbetarbladet efter att Javier Perianes spelat med Gävle Symfoniorkester i april 2015.
Nu är han äntligen tillbaka för att spela Griegs ofta efterfrågade pianokonsert i a-moll.

En av säsongens höjdpunkter

Javier Perianes är en mycket hyllad pianist i sitt hemland Spanien, där han framträder regelbundet. Både publik och musikkritiker är lika förtjusta – inte bara i Spanien utan också runtom i världen där han bjuds in till världens ledande orkestrar och konsertscener. Som säsongsinledning av Torsdagsserien spelar han och orkestern, under ledning av chefdirigent Jaime Martín, ett program som beställts av ansedda Concertgebouw i Amsterdam där Perianes och Gävlesymfonikerna ska spela den 23 september.

Griegs pianokonsert tillhör de mest omtyckta och spelas ofta av de allra främsta solisterna. Som vid den här konserten där den spanske stjärnpianisten Javier Perianes ger sig i kast med Griegs enastående konsert.

Det som gör konserten så unik är att Grieg kryddat tidens musikaliska romantik med inslag från norsk folkmusik, vilket den centraleuropeiska publiken upplevde som exotiskt och spännande. Fortfarande är den musikkulturella mixen i Griegs pianokonsert något som fascinerar lyssnare över hela världen. 

Video

Grieg Pianokonsert i a-moll

Mendelssohn Symfoni nr 5 ”Reformation”

This is Gävle Symphony Orchestra

Grieg var faktiskt bara tjugofem år när han komponerade konserten. Den kom till sommaren 1868 som han och ett gäng andra unga konstnärer och musiker tillbringade i den danska byn Søllerød. Med fanns pianisten Edmund Neupert som tillägnades konserten och uruppförde den i Köpenhamn året efter. Grieg var själv inte närvarande, så Neupert skrev till honom: ”I lördags tonade din gudomliga konsert genom Casinots stora sal. Den triumf som jag firade var verkligen storartad. Redan efter kadensen i första satsen brast publiken ut i en verklig storm. De tre farliga recensenterna, Gade, Rubinstein och Hartmann satt uppe i logen och applåderade av alla krafter”.

Samma år som Grieg föddes, 1843, grundande Felix Mendelssohn ett konservatorium i Leipzig dit både Grieg och många andra sökte sig under 1800-talet. Det finns fortfarande kvar och heter Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn Bartholdy.

Mendelssohns betydelse för musiken både då och senare är ibland underskattad. Han komponerade fem symfonier för orkester, men det har blivit oreda i numreringen så den här symfonin som är den femte och sista enligt numreringen är i själva verket hans andra. Den har fått namnet Reformationssymfonin för att den komponerades till 300-årsminnet av den Augsburgska bekännelsen, som är en av den evangelisk-lutherska kyrkans viktigaste skrifter. Att Mendelssohn ville skriva en symfoni för det tillfället kan verka underligt eftersom han själv kom från en judisk familj. Men han hade konverterat till kristendomen och dessutom var andlig och religiös öppenhet viktigt i det Mendelssohnska hemmet.

Symfonins inledning är upphöjt majestätisk, ljus och hoppfull, sedan tilltar dramatiken. Här finns allt man kan önska av den tidiga romantikens passion, samtidigt som musiken är klassiskt elegant och balanserad. 

Edvard Grieg (1843–1907)
Pianokonsert a-moll op 16
Allegro molto moderato
Adagio
Allegro moderato molto e marcato

Den 3 april 1869 befann sig den store ryske tonsättaren och pianisten Anton Rubinstein i Köpenhamn. Det var en av anhalterna under hans många omfattande europaturnéer. Som vanligt fraktade han sin egen flygel med sig, och eftersom han förstod att konserten denna kväll skulle bli historisk, ställde han flygeln till förfogande när den norske pianisten Edmund Neupert skulle uruppföra Edvard Griegs pianokonsert.

Grieg hade skrivit konserten sommaren innan, när han tillsammans med sin hustru Nina bodde i en liten tvårumsvilla i byn Søllerød, någon mil utanför Köpenhamn. Grieg var egentligen ingen vän av stora, symfoniska former, utan mer en lysande miniatyrist. Men han skärpte sig så att pianokonserten blev hans kanske enda verkligt lyckade storskaliga komposition. Synar man den i sömmarna kommer man ändå att märka att den egentligen består av en rad mycket väl sammanfogade miniatyrer.

Efter konserten skrev Neupert ett brev till Grieg, som själv inte kunnat närvara: ”I lördags ljöd Er gudomliga konsert i Casinos stora sal. Jag firade i sanning storartade triumfer. Redan efter kadensen i första delen bröt det ut en veritabel publikstorm. De tre fruktade kritikerna Gade, Rubinstein och Hartmann satt uppe i logen och applåderade av alla krafter. Jag kan hälsa från Rubinstein och tala om att han verkligen är förbluffad över att få höra en sådan genial komposition…”

När konserten några månader senare spelades för första gången i Kristiania (Oslo) var tonsättaren åter förhindrad att närvara. Men med tiden skulle han både få höra den och komma att framföra den själv åtskilliga gånger, både som pianist och som dirigent.

En berömd episod inträffade i Rom 1870: Grieg besökte Franz Liszt, och den store pianisten spelade konserten direkt från bladet: ”Mot slutet av finalen kommer som ni erinrar er, andra temat tillbaka i ett stort fortissimo. I de allra sista takterna, när temats första giss förändras till g i orkestern, medan pianot i en väldig skalfigur far igenom hela sitt register, stannade han plötsligt, reste sig i hela sin längd, lämnade pianot och skred med dråpliga teatersteg och höjd arm genom den stora klostersalen, i det han fullkomligt bölade temat. Vid det omtalade g-et sträckte han ut sin arm som en imperator och ropade: ’g, g, inte giss. Famos! Det är äkta svensk Banko!’ och därtill som inom parentes – ganska pianisssimo: ’Smetana sände mig nyligen något i den stilen.’ Han gick tillbaka till klaveret, tog om strofen och avslutade det hela.”

 

Felix Mendelssohn (1809–1847)
Symfoni nr 5 D-dur (op 107) "Reformationssymfonin"
Andante – Allegro con fuoco
Allegro vivace
Andante
Choral ”Ein’ feste Burg ist under Gott” – Andante con moto – Allegro maestoso

Familjen Mendelssohn hade i generationer räknats in bland de mest betydelsefulla judarna i Tyskland. Felix farfar Moses var en filosof (kallad den moderne Platon) som argumenterade för att närma judar och kristna med varandra. Fadern var förmögen bankir och konverterade till protestantismen. Han lade namnet Bartholdy till efternamnet för att skilja sig från släktens judiska gren. Felix använde sig sällan av det nya namnet, men hade döpts och fostrats till kristen. Han förblev under hela sitt korta liv en hängiven och trofast protestant.

I september 1829, under sitt första av tio besök på de brittiska öarna, började han skriva en symfoni för att fira 300-årsjubilet av Luthers Augsburgska trosbekännelse. Men arbetet gick till att börja med långsamt, delvis beroende på att han led av ett skadat knä, en följd av ett fall från en vagn. Hemma i Berlin igen fullbordade han symfonin under vintern, ännu ej tjugoett år gammal. Meningen var att symfonin skulle uruppföras i samband med religionsfestligheterna i juni 1830, men tiden var politiskt orolig (revolution i Paris!), så evenemanget fick vänta till den 15 september 1832, då tonsättaren själv dirigerade i Singakademie Berlin. Under åren som passerat hade han redan hunnit komponera sin italienska symfoni, och den fick då nummer 4, medan reformationssymfonin gavs nr 5, trots att den alltså skrivits tidigare.

Mendelssohn var inte helt nöjd med sitt verk (men det var han sällan). Framförallt var han missnöjd med första satsen som han kallade ”ett fett, borstigt djur”. Musiken vann till att börja med inte heller publikens gunst. Men idag menar många att symfonin till firandet av kyrkans reformering är ett utsökt verk, fullt av lysande melodier och genomskinlig orkestrering. Första satsen symboliserar motsättningarna mellan den gamla och nya tron. Här citeras det katolska ”Dresdner Amen”, som senare också Wagner tog upp i Parsifal. Satsen byggs upp till ett stridbart Allegro con fuoco, och sedan hörs detta Amen på nytt. Andra satsen är ett scherzo med elegans och lätthet, nästan dansant. Allvaret återkommer i Andantet, och finalen följer utan paus. Här dominerar liturgin, och soloflöjten tar upp Luthers kända koral ”Vår Gud är oss en väldig borg”. När tempot ökar får koralen fungera som bakgrund till några kontrapunktiska utflykter innan det majestätiska slutet sätter punkt med full orkester.
Stig Jacobsson

Javier Perianes är en mycket firad pianist i sitt hemland Spanien, där han framträder regelbundet. Vid Granadafestivalen var han Artist in Residence 2012 och även hos symfoniorkestern i Sevilla under säsongen 2012/2013. Han erhöll det statliga musikpriset från spanska kulturministeriet 2012. Både publik och musikkritiker är lika förtjusta, och inte bara i Spanien utan också runtom i världen där han bjuds in till orkestrar som BBC Philharmonic, Orchestre National de France, Queensland Symphony Orchestra, Yomiuri Nippon Symphony Orchestra och Sankt Petersburgs Filharmoniker samt världens viktigaste konsertscener som Carnegie Hall i New York, Concertgebouw i Amsterdam, Wigmore Hall i London och Théâtre de Champs Elysées i Paris. Han har arbetat med framstående dirigenter som Lorin Maazel, Michael Tilson Thomas, Daniel Barenboim, Zubin Mehta och Vassilij Petrenko samt de främsta spanska dirigenterna, bl a Rafael Frühbeck de Burgos, Jésus López Cobos och Josep Pons.
Javier Perianes har exklusivt skivkontrakt med Harmonia Mundi. Diskografin rymmer t ex musik av Schubert och Beethoven, Manuel de Falla och Manuel Blasco de Nebra. Senaste utgivningen ...les sons et les parfums med musik av Chopin och Debussy släpptes i november 2013.

Garderob:
Garderoberna hittar du i vår foajé på entréplan. Den bevakade garderoben är enbart öppen i samband med större konserter i Gevaliasalen och det kostar 20 kr/plagg. Biljett till den bevakade garderoben köper du i samband med biljettköpet alternativt på plats i biljettkassan. Den obevakade garderoben är gratis. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.

Parkering:
Det finns ett begränsat antal parkeringar utanför Gävle Konserthus. Vill du parkera där bör du vara på plats i god tid innan konserten. Om vår parkering skulle vara full, hänvisar vi till parkeringshus i Gävle centrum eller parkeringen vid Silvanum/Högskolan. Väljer du att parkera i Gävle centrum eller vid Silvanum/Högskolan tar det ca 5-10 minuter att promenera till konserthuset.

Fotografering:
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. Slå gärna på din mobiltelefon EFTER konserten. 

Allergier:
Tänk på att starka parfymer och hårsprejer kan vara mycket besvärande för allergiker.

Övrigt: 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i Gevaliasalen

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott.
Vid fredags och lördagskonserter kan du avrunda efter konserten i Öfvre baren.
Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.

Boka bord:
restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

För mer information och meny, klicka HÄR