På väg till Amsterdam

PREMIÄR I TORSDAGSSERIEN

Gävle Symfoniorkester
Chefdirigent Jaime Martín
Javier Perianes, piano

Grieg Pianokonsert i a-moll (30 min)
Mendelssohn Symfoni nr 5 ”Reformation” (27 min)

”Perianes blev till ett med dirigent, orkester och verk.  En av säsongens höjdpunkter.”, skrev Arbetarbladet efter att Javier Perianes spelat med Gävle Symfoniorkester i april 2015.
Nu är han äntligen tillbaka för att spela Griegs ofta efterfrågade pianokonsert i a-moll.

En av säsongens höjdpunkter

Javier Perianes är en mycket hyllad pianist i sitt hemland Spanien, där han framträder regelbundet. Både publik och musikkritiker är lika förtjusta – inte bara i Spanien utan också runtom i världen där han bjuds in till världens ledande orkestrar och konsertscener. Som säsongsinledning av Torsdagsserien spelar han och orkestern, under ledning av chefdirigent Jaime Martín, ett program som beställts av ansedda Concertgebouw i Amsterdam där Perianes och Gävlesymfonikerna ska spela den 23 september.

Griegs pianokonsert tillhör de mest omtyckta och spelas ofta av de allra främsta solisterna. Som vid den här konserten där den spanske stjärnpianisten Javier Perianes ger sig i kast med Griegs enastående konsert.

Det som gör konserten så unik är att Grieg kryddat tidens musikaliska romantik med inslag från norsk folkmusik, vilket den centraleuropeiska publiken upplevde som exotiskt och spännande. Fortfarande är den musikkulturella mixen i Griegs pianokonsert något som fascinerar lyssnare över hela världen. 

Video

Grieg Pianokonsert i a-moll

Mendelssohn Symfoni nr 5 ”Reformation”

Grieg var faktiskt bara tjugofem år när han komponerade konserten. Den kom till sommaren 1868 som han och ett gäng andra unga konstnärer och musiker tillbringade i den danska byn Søllerød. Med fanns pianisten Edmund Neupert som tillägnades konserten och uruppförde den i Köpenhamn året efter. Grieg var själv inte närvarande, så Neupert skrev till honom: ”I lördags tonade din gudomliga konsert genom Casinots stora sal. Den triumf som jag firade var verkligen storartad. Redan efter kadensen i första satsen brast publiken ut i en verklig storm. De tre farliga recensenterna, Gade, Rubinstein och Hartmann satt uppe i logen och applåderade av alla krafter”.

Samma år som Grieg föddes, 1843, grundande Felix Mendelssohn ett konservatorium i Leipzig dit både Grieg och många andra sökte sig under 1800-talet. Det finns fortfarande kvar och heter Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn Bartholdy.

Mendelssohns betydelse för musiken både då och senare är ibland underskattad. Han komponerade fem symfonier för orkester, men det har blivit oreda i numreringen så den här symfonin som är den femte och sista enligt numreringen är i själva verket hans andra. Den har fått namnet Reformationssymfonin för att den komponerades till 300-årsminnet av den Augsburgska bekännelsen, som är en av den evangelisk-lutherska kyrkans viktigaste skrifter. Att Mendelssohn ville skriva en symfoni för det tillfället kan verka underligt eftersom han själv kom från en judisk familj. Men han hade konverterat till kristendomen och dessutom var andlig och religiös öppenhet viktigt i det Mendelssohnska hemmet.

Symfonins inledning är upphöjt majestätisk, ljus och hoppfull, sedan tilltar dramatiken. Här finns allt man kan önska av den tidiga romantikens passion, samtidigt som musiken är klassiskt elegant och balanserad. 

Javier Perianes är en mycket firad pianist i sitt hemland Spanien, där han framträder regelbundet. Vid Granadafestivalen var han Artist in Residence 2012 och även hos symfoniorkestern i Sevilla under säsongen 2012/2013. Han erhöll det statliga musikpriset från spanska kulturministeriet 2012. Både publik och musikkritiker är lika förtjusta, och inte bara i Spanien utan också runtom i världen där han bjuds in till orkestrar som BBC Philharmonic, Orchestre National de France, Queensland Symphony Orchestra, Yomiuri Nippon Symphony Orchestra och Sankt Petersburgs Filharmoniker samt världens viktigaste konsertscener som Carnegie Hall i New York, Concertgebouw i Amsterdam, Wigmore Hall i London och Théâtre de Champs Elysées i Paris. Han har arbetat med framstående dirigenter som Lorin Maazel, Michael Tilson Thomas, Daniel Barenboim, Zubin Mehta och Vassilij Petrenko samt de främsta spanska dirigenterna, bl a Rafael Frühbeck de Burgos, Jésus López Cobos och Josep Pons.
Javier Perianes har exklusivt skivkontrakt med Harmonia Mundi. Diskografin rymmer t ex musik av Schubert och Beethoven, Manuel de Falla och Manuel Blasco de Nebra. Senaste utgivningen ...les sons et les parfums med musik av Chopin och Debussy släpptes i november 2013.

Garderob:
Garderoberna hittar du i vår foajé på entréplan. Den bevakade garderoben är enbart öppen i samband med större konserter i Gevaliasalen och det kostar 20 kr/plagg. Biljett till den bevakade garderoben köper du i samband med biljettköpet alternativt på plats i biljettkassan. Den obevakade garderoben är gratis. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.

Parkering:
Det finns ett begränsat antal parkeringar utanför Gävle Konserthus. Vill du parkera där bör du vara på plats i god tid innan konserten. Om vår parkering skulle vara full, hänvisar vi till parkeringshus i Gävle centrum eller parkeringen vid Silvanum/Högskolan. Väljer du att parkera i Gävle centrum eller vid Silvanum/Högskolan tar det ca 5-10 minuter att promenera till konserthuset.

Fotografering:
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. Slå gärna på din mobiltelefon EFTER konserten. 

Allergier:
Tänk på att starka parfymer och hårsprejer kan vara mycket besvärande för allergiker.

Övrigt: 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i Gevaliasalen