Datum och tid:

Torsdag 5 december, 19:00

Pianofyrverkeri

Dirigent Joana Carneiro
Yeol Eum Son, piano

Mendelssohn Symfoni nr 3 ”Den skotska”
Liszt Pianokonsert nr 2

Dirigenten Joana Carneiro återvänder till Gävle med en konsert som börjar i naturens vilda nycker hos Felix Mendelssohn och slutar i de omtumlande klangerna hos Franz Liszt. Pianist är Yeol Eum Son, av The Times hyllad som ”ett ideal av fingerfärdighet och klarhet”.

Trakten kring Holyrood Palace i Edinburgh ger ett på samma gång bräckligt och kraftfullt intryck. Från den högt belägna slätten ser man hela staden i fågelperspektiv och över den karga naturen blåser historiens tunga vingslag. Här regerade den skotska drottningen Maria Stuart innan hennes liv dramatiskt avslutades. År 1587 halshöggs hon på order av sin kusin, drottning Elisabeth I av England. Felix Mendelssohn besökte ruinerna vid Holyrood sommaren 1829, under den resa till de brittiska öarna som också resulterade i konsertuvertyren Hebriderna. Mendelssohn var 20 år och skrev i sin dagbok: ”Jag tror att jag i dag, i det gamla kapellet, fann början till min skotska symfoni”. Tretton år senare var tredje symfonin, Den skotska, klar. Uruppförandet ägde rum i Leipzig 1842. Verket laborerar mellan rörelse och stiltje, kaos och undergång. Naturens nyckfulla, cykliska förlopp är ständigt närvarande i musiken.

När Mendelssohns samtida kollega Clara Schumann första gången hörde Franz Liszt spela ska hon ha blivit fullständigt begeistrad: ”Jag kunde knappt behärska mig, känslorna övermannade mig så att jag snyftade”. Franz Liszt var det tidiga 1800-talets stora pianovirtuos – en världsberömd celebritet med hela Europa som arbetsfält. 1839 hade han färdigställt det första utkastet till Pianokonsert nr 2. Knappt tio år senare bytte han spår i karriären och blev kapellmästare i Wiemar. Han hade då bearbetat materialet till konserten i flera omgångar. Först 1857 var det dags för ett uruppförande av konserten som alltjämt är något av det vackraste man kan tänka sig.

Hos oss tolkas tonerna av pianisten Yeol Eum Sun, hyllad av The Times som ”ett ideal av fingerfärdighet och klarhet”. Konserten dirigeras av Joana Carneiro. Carneiro är chefdirigent för Orquestra Sinfónica Portuguesa i Lissabon, och gästade med stor framgång Gävle Symfoniorkester 2011 och 2015.

Video

Mendelssohn - Symfoni nr 3 ”Den skotska”

Liszt - Pianokonsert nr 2

Felix Mendelssohn (1809–1847)
Symfoni nr 3 a-moll op 56 ”Den skotska”
Andante con moto - Allegro un poco adagio -
Vivace non troppo -
Adagio -
Allegro vivacissimo - Allegro maestoso assai

Felix Mendelssohn besökte redan som 20-åring de brittiska öarna för första gången. Han gjorde stor lycka med sin första symfoni i London, och blev genast utsedd till Filharmoniska Sällskapets hedersmedlem. Men han passade också på att besöka de norra delarna av öriket. Resan bar iväg mot Glasgow, Perth, Inverness, Loch Lomond, Staffa, York och Durham. Han besökte Sir Walter Scott på Abbotsford och fann honom både vresig och förvirrad. Han landsteg på ögruppen Hebriderna, och som bekant skrev han 1830 en konsertuvertyr med det namnet, efter att ha besökt den märkliga urtidsformation som kallas Fingalsgrottan. Han älskade Skottland, och det enda han inte kunde förlika sig med var folkmusik och säckpipor.

Den 30 juli 1829 skrev Mendels­sohn ett brev hem till familjen: ”Jag tror jag idag funnit början till min skotska symfoni.” Och här skrev han ned ett tema på sexton takter. Denna dag hade han besökt ruinen efter slottet Holyrood (förknippad med drottning Marys kröning) i Edinburgh, en bjärt kontrast till den ljusa sommarhimlen. Det är också kontrasterna mellan melankolisk mollton och det karga landskapets stormar som karaktäriserar symfonin.

Idén väcktes således i Skottland, men Mendelssohn fann inte tid att börja komponera sin symfoni förrän vintern 1830-31 – och då befann han sig i Rom. Italien erbjöd honom emellertid av naturliga anledningar inte alls de rätta stämningarna. Han inspirerades istället att börja komponera den symfoni som kom att kallas ’Den italienska’ (nr 4). Den påbörjade skotska symfonin fick ligga länge utan att den jäktade tonsättaren kunde fortsätta, och först i mars 1842, efter tolv år, kunde Mendelssohn uruppföra sin sista fullbordade symfoni på en Gewandhauskonsert i Leipzig. Den hade fullbordats bara ett par månader tidigare, och ett par månader senare gjorde han så stor succé med den under hans sjunde resa till London, att han vågade dedicera den till drottning Victoria – det hade hon absolut ingenting emot. Hon och prins Albert blev tvärtom hans goda vänner. Såväl symfoni nr 4 (Italienska) som nr 5 (Reformationssymfonin) fullbordades alltså tidigare än nr 3 (Skotska).

Symfonin börjar med det hymniska temat från 1829 och hela satsen behandlas varsamt. Alla satserna spelas sedan utan paus, och i det fladdrande scherzot hörs fjärran hornrop (i alla instrument), och även om han inte uppskattade folkmusik så har han skapat en typiskt skotsk ton. I adagiot blandas svärmisk sentimentalitet med marscher. Även finalen är skotsk och energisk, men leds efter hand via ett underbart pianissimo till en mörk ädel sång som övergår från a-moll till triumferande A-dur och en referens till den ursprungliga inledningsmelodin.

 

Franz Liszt (1811–1886)
Pianokonsert nr 2 A-dur
Adagio sostenuto assai – Allegro agitato assai
Tempo del andante – Allegro moderato
Allegro deciso
Marziale un poco meno allegro
Un poco meno mosso
Allegro animato

Franz Liszt skrev två pianokonserter. Fast numera finns också en tredje, och även verket Totentanz är ett betydande stycke för piano och orkester, liksom en Ungersk fantasi. Det förvånar absolut inte att tidernas främsta pianist även ville framträda med egna verk tillsammans med orkester. De båda pianokonserterna (Ess-dur och A-dur) påbörjades samtidigt i Rom 1839 men fick ligga i malpåse i tio år innan Liszt på nytt började intressera sig för dem, och sedan behövde han för den första konserten ytterligare sju år att fullborda den. Den andra konserten blev inte helt färdig, med alla justeringar, förrän tolv år senare! Men i januari 1857 uruppfördes konserten med Liszt som dirigent och med hans elev Hans von Bronsart som pianist. (Den första konserten uruppfördes med Liszt som pianist och Hector Berlioz som dirigent i februari 1855 i Weimar.) Liszt hade i själva verket slutat framträda som pianovirtuos 1848 när han slog sig ner i Weimar.

De båda pianokonserterna tillkom alltså under samma tidsperiod och delar en tämligen rapsodisk karaktär, men de är på många sätt varandras totala motsatser. Den andra konserten, som spelas här i kväll, har sex ”satser” som spelas i följd utan pauser. Frågan är om man ens ska kalla dem satser. Här finns ingen traditionell satsstruktur, det är mera fråga om att följa med i tonsättarens associationer. Motiven passar inte in i sonatformen utan förvandlas och dyker upp i nya förklädnader genom hela verket – inte minst det tema i träblåset som inleder konserten. I den här konserten är det viktigare att pianisten är en poet än en virtuos, vilket inte hindrar att vissa partier kräver en oerhört driven teknisk skicklighet.
Stig Jacobsson

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. 
Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ. För aktuell meny och bordsbokning

Kontakta
restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Garderob:
Garderoberna hittar du i vår foajé på entréplan. Den bevakade garderoben är enbart öppen i samband med större konserter i Gevaliasalen och det kostar 20 kr/plagg. Biljett till den bevakade garderoben köper du i samband med biljettköpet alternativt på plats i biljettkassan. Den obevakade garderoben är gratis. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.

Parkering:
Det finns ett begränsat antal parkeringar utanför Gävle Konserthus. Vill du parkera där bör du vara på plats i god tid innan konserten. Om vår parkering skulle vara full, hänvisar vi till parkeringshus i Gävle centrum eller parkeringen vid Silvanum/Högskolan. Väljer du att parkera i Gävle centrum eller vid Silvanum/Högskolan tar det ca 5-10 minuter att promenera till konserthuset.

Fotografering:
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. Slå gärna på din mobiltelefon EFTER konserten. 

Allergier:
Tänk på att starka parfymer och hårsprejer kan vara mycket besvärande för allergiker.

Övrigt: 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i Gevaliasalen