Datum och tid:

Torsdag 12 september, 19:00

Säsongspremiär!

Chefdirigent Jaime Martín
Anne Sofie von Otter, mezzosopran

Reger Fyra tondikter efter A. Böcklin
Berlioz Les nuits d'été
Beethoven Symfoni nr 5 "Ödessymfonin"

Världssopranen Anne Sofie von Otter öppnar den nya säsongen på Gävle Konserthus med en känslostark gala i tre akter. Välkommen till en kväll av modernitet hos Reger, passion hos Berlioz och ödesmättad kraft i Beethovens allra mest älskade symfoni.

Målningen De dödas ö gjorde konstnären Arnold Böcklin omåttligt populär under det sena 1800-talet. En som inspirerades av motivet – en klippö i ett svart hav – var tonsättaren Max Reger. Vier Tondichtungen nach Arnold Böcklin uruppfördes 1913 och är en symfonisk dikt i fyra delar, var och en baserad på en tavla av Böcklin. Med konstnärens kraftfulla uttryck som språngbräda presenterar Reger en nydanande ljudvärld som vrålar och viskar av liv och död.
Vidare i känslornas vilda landskap möter vi Hector Berlioz. Efter en olycklig kärlek som nära på ledde till självmord fick Berlioz till sist sin älskade Harriet Smithson – en irländsk stjärnskådespelare med nerver av glas. De gifte sig 1833. Åtta år senare skrev Berlioz Les nuits d’été – Sommarnätter – sex sånger baserade på dikter av poeten Théophile Gautier. Textens bitterljuva undertoner i kombination med Berlioz omvälvande klanger gör Les nuits d’été till en sällsam musikalisk upplevelse om kärlekens många ansikten.
Hovsångerskan Anne Sofie von Otter är verksam på opera- och konsertscener världen över. Hon har erhållit en mängd priser och belönades 2015 med en Grammy i kategorin Best Classical Album. Av Les nuits d’été har hon gjort flera inspelningar, bland annat för Deutsche Grammofon 1995.
Som avslutning hör vi Ludwig van Beethovens Symfoni nr 5 – verket som med rätta brukar kallas symfoniernas symfoni. Redan det välkända inledningsmotivet naglar fast lyssnaren på ett sätt som liknar en fängslande roman. Musiken skärper sinnena samtidigt som den vidgar himlarna – i finalen känns det som om taket skulle lyfta. Symfonin hade urpremiär i Wien år 1808 och gjorde stor succé. Beethovens oavlönade sekreterare Anton Schindler gav senare stycket smeknamnet Ödessymfonin. Detta eftersom Beethoven ska ha sagt att musiken klingade ”som ödet knackar på min dörr”.

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. 
Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ. För aktuell meny och bordsbokning

Kontakta
restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Garderob:
Garderoberna hittar du i vår foajé på entréplan. Den bevakade garderoben är enbart öppen i samband med större konserter i Gevaliasalen och det kostar 20 kr/plagg. Biljett till den bevakade garderoben köper du i samband med biljettköpet alternativt på plats i biljettkassan. Den obevakade garderoben är gratis. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.

Parkering:
Det finns ett begränsat antal parkeringar utanför Gävle Konserthus. Vill du parkera där bör du vara på plats i god tid innan konserten. Om vår parkering skulle vara full, hänvisar vi till parkeringshus i Gävle centrum eller parkeringen vid Silvanum/Högskolan. Väljer du att parkera i Gävle centrum eller vid Silvanum/Högskolan tar det ca 5-10 minuter att promenera till konserthuset.

Fotografering:
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. Slå gärna på din mobiltelefon EFTER konserten. 

Allergier:
Tänk på att starka parfymer och hårsprejer kan vara mycket besvärande för allergiker.

Övrigt: 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i Gevaliasalen