Datum och tid:

Fredag 20 mars 2020, 19:00

Svenska Kammarorkestern

Dirigent och klarinettsolist Martin Fröst
Ann Hallenberg, sopran

Mozart Parto Parto, ma tu bien mio, ur La Clemenza di Tito
Mozart Deh per questo istante, ur La Clemenza di Tito
Mozart Klarinettkonsert A-dur
Mozart Symfoni nr 38 ”Pragsymfonin“

Mozart, Mozart, Mozart! Världsklarinettisten och dirigenten Martin Fröst, Svenska Kammarorkestern och mezzosopranen Ann Hallenberg gästspelar med ett program som sprudlar av Mozart.

Redan som barn hade Wolfgang Amadeus Mozart rest mer än vad de flesta gör under en hel livstid. Vid sju års ålder började han turnera som konsertpianist. Därefter besökte han den ena efter den andra av världsmetropolerna. Det dröjde dock innan han kom till Prag. Efter nyår 1787 reste han dit för att se en kritikerrosad uppsättning av sin opera Figaros bröllop. I resväskan hade han med sig en sprillans ny komposition – Symfoni nr 38. Framme i Prag blev han inhyst hos en greve som anordnade vilda fester där gästerna dansade till musiken ur Figaro till långt in på nätterna. I januari framfördes hans nya symfoni – ett hänförande vackert och tekniskt krävande stycke. Sedan dess kallas den Pragsymfonin.

Operan La Clemeza di Tito skrev Mozart 1791 för att hedra den nya kejsaren Leopold II. Vid sidan om Trollflöjten blev La Clemeza di Tito ett av Mozarts mest spelade sceniska verk. Också den ljuvliga klarinettkonserten – skriven samma år som La Clemeza di Tito – hade premiär i Prag. Klarinettkonserten blev Mozarts sista fullbordade verk. Bara några veckor efter urpremiären av klarinettkonserten dog han.

Martin Fröst är en av världens främsta klarinettister. Efter att 2013 ha spelat Mozarts klarinettkonsert i Carnegie Hall skrev The New York Times att Fröst ”visade prov på en virtuos musikalitet som ingen klarinettist – rentav ingen instrumentalist – någonsin överträffat”. Om konserten har Fröst själv sagt att Mozart, i andra satsen, ”uppfann klarinettens själ”. Efter en lång internationell karriär har Fröst även etablerat sig som dirigent. Sedan 2019 är han chefdirigent för Svenska Kammarorkestern i Örebro. Nu gästar de Gävle Konserthus tillsammans med mezzosopranen Ann Hallenberg, som två gånger vunnit The International Opera Awards i kategorin Best Operatic Recital och sedan 2019 är Artist In Residence vid Drottningholms Slottsteater.

Video

Mozart - Klarinettkonsert A-dur

Mozart - Symfoni nr 38 ”Pragsymfonin“

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Parto, parto, ma tu bien mio, ur La Clemenza di Tito
Deh per questo istante, ur Clemenza di Tito

Mozart var nästan färdig med Trollflöjten när han var tvungen att avbryta arbetet för att på några veckor skriva en ny opera, La Clemenza di Tito (Titus mildhet), till Leopold den andres kröning till kung av Böhmen i Prag. Mozart slutdaterade sitt verk i Wien den 5 september 1791 och uruppförandet stod i Prag dagen därpå med Mozart själv som dirigent – hur nu det gick till … Även i denna opera finns en så kallad byxroll, alltså en roll där en kvinna spelar en yngling: Sextus är oerfaren och tanklös och har blint förälskat sig i Vitella. Han har lovat att till och med döda sin vän, kejsaren Titus, som kränkt och bedragit henne. I den här arian är han på väg att oöverlagt och besinningslöst utföra dådet. Parto, parto (Jag går, men du skall vara lugn. Vad du än må be mig om kommer jag att göra. Se på mig och jag glömmer allt. Jag ilar för att hämnas dig. Jag minns endast din blick. Min styrka hämtar jag ur din skönhet…)

Innehållsmässigt var operan Titus en tillbakagång till italiensk opera seria med text av den gamle Metastasio. Mozart hade ju gått över till att skriva tyska operor, som Trollflöjten. Dessutom är rollen som Sesto (Sextus) ursprungligen skriven för kastratsångare, förmodligen den sista stora rollen för en kastrat över huvud taget – men numera sjungs rollen naturligtvis av en kvinna. Sextus lyckas inte med sitt tilltag att mörda kejsaren. Han har tagits till fånga och dömts till döden för sitt mordförsök. Titus försöker övertala honom att istället förråda Vitella. Han vägrar, men ber Titus i arian ”Deh, per questo” (Ah, tänk, om bara för ett ögonblick, på din första kärlek. Ditt förakt, din stränghet får mig att dö av sorg) att inte glömma deras tidigare vänskap. För honom innebär inte döden någon skräck, han ångar bara att han förrått Titus. Och den milde Titus benådar honom slutligen.

 

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Klarinettkonsert A-dur (K622)
Allegro
Adagio
Rondo

Det verkar som om alla de tonsättare som i ett tidigt skede i instrumentets historia komponerade för klarinett, var personlig god vän med någon som professionellt behärskade instrumentet, och som de snabbt kunde testa sina idéer på. Ludwig Spohr var således vän med klarinettisten Bärmann, Johannes Brahms umgicks med Mühlfelt och Bernhard Crusell var själv en av sin tids främsta klarinettister. Men mest berömd var kanske ändå Anton Stadler (1753-1812), den förnämlige musiker som inspirerade Mozart till alla dennes klarinettverk.

Första gången de spelade tillsammans lär ha varit i början av 1784, i Mozarts Kvintett för piano och blåsare. Det var då Mozart upptäckte vilka vilande resurser klarinetten hade. Inom kort skulle Mozart komponera tre av klarinettlitteraturens första och största mästerverk för vännen och frimurarbrodern Stadler: Kegelstattrion, Klarinettkvintetten och slutligen Klarinettkonserten, skriven endast några få månader före Mozarts död, och i dr Köchels Mozartkatalog försedd med nr 622 av de 626 kompositionerna.

Mozarts klarinettkonsert har nästan kammarmusikaliska kvaliteter och i orkestern saknas de ljudstarka trumpeterna, oboerna och pukorna. Dessutom finns här ett höstligt vemod som får lyssnaren att funder över om tonsättaren kände på sig att hans dagar var räknade. Inte undra på att Schumann och de andra romantikerna satte denna konsert mycket högt.

Den första satsen är viktigast, och den har en klassisk struktur med en enda utvecklad, intensiv melodi. Uttrycket är melankoliskt och här finns en del intervall som tolkats som frimurarsymboler. Början och slutet av andra satsen är mycket enkla, men mellandelen är livligare och demonstrerar instrumentets omfång. Lyssna även på finalens uttrycksfulla dialoger mellan flöjt och celli.

 

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)
Symfoni nr 38 D-dur ”Prag” (K504)
Adagio – Allegro
Andante
Presto

Mellan de båda geniala operorna Figaros bröllop och Don Giovanni fullbordade Mozart alltså den 6 december 1786 också en symfoni, den som fått nummer 38. Mozart inleder symfonin med en långsam och olycksbådande musik, liknande den som klingar vid mötet med stengästen i Don Giovanni. Första satsens snabbare del påminner om det rörligare avsnittet i uvertyren till samma opera. Andantet är lika lyriskt som den idylliska sommarnatten i greve Almavivas gård i Figaros bröllop, och finalen är en sprudlande komedi i Figaros anda: öppningstemat liknar påtagligt duetten mellan Susanna och Cherubino.

Symfonin kretsar alltså helt kring de operor som gjorde succé i Prag, men musiken är också svårare att spela och är mer komplicerat skriven än någon av Mozarts tidigare symfonier. Han visste nämligen att man i Prag kunde spela så ”svår” musik, och att publiken ändå skulle förstå den. Han hade rätt: kritiken fann musiken ”vara ett sant mästerverk av instrumental komposition, fylld av oväntade vändningar … Vi visste faktiskt inte vilket vi skulle beundra mest; de förträffliga kompositionerna eller det förträffliga spelet. Båda delarna gjorde tillsammans ett totalintryck på våra själar som liknade mild förtrollning”. På grund av anknytningen till den böhmiska huvudstaden kallas symfonin ofta ”Pragsymfonin”, men ibland också för ”symfonin utan menuett”, eftersom en sådan sats för ovanlighets skull saknas.

Mozart dirigerade själv urframföran­det på Nationalteatern i Prag den 19 januari 1786. Och glatt kunde han konstatera att det gett honom en inkomst på tusen gulden. 

Tre dagar senare (22 januari) ledde Mozart själv ett framförande av Figaros bröllop, även det på Nationalteatern. Därefter reste Mozart tillbaka till Wien, besökte Salzburg för att begrava sin far, och var sedan tillbaka i Prag i oktober för att åter bo hos de goda vännerna, tonsättaren Duschek och hans skönsjungande hustru, och åter leda en föreställning av Figaros bröllop (14 oktober), som hållit sig kvar på repertoaren. Pragborna hade inte glömt sin älskling. Hans musik spelades flitigt, och under hans frånvaro hade det vuxit fram legender kring hans person. Man berättade bland många andra anekdoter att han en gång medan han spelade käglor skulle ha skrivit ner långa avsnitt av sin opera medan han väntade på sin tur, men samma historia berättas även i samband med hans klarinettrio.
Stig Jacobsson

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. 
Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ. För aktuell meny och bordsbokning

Kontakta
restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Garderob:
Garderoberna hittar du i vår foajé på entréplan. Den bevakade garderoben är enbart öppen i samband med större konserter i Gevaliasalen och det kostar 20 kr/plagg. Biljett till den bevakade garderoben köper du i samband med biljettköpet alternativt på plats i biljettkassan. Den obevakade garderoben är gratis. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.

Parkering:
Det finns ett begränsat antal parkeringar utanför Gävle Konserthus. Vill du parkera där bör du vara på plats i god tid innan konserten. Om vår parkering skulle vara full, hänvisar vi till parkeringshus i Gävle centrum eller parkeringen vid Silvanum/Högskolan. Väljer du att parkera i Gävle centrum eller vid Silvanum/Högskolan tar det ca 5-10 minuter att promenera till konserthuset.

Fotografering:
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. Slå gärna på din mobiltelefon EFTER konserten. 

Allergier:
Tänk på att starka parfymer och hårsprejer kan vara mycket besvärande för allergiker.

Övrigt: 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i Gevaliasalen