Datum och tid:

Fredag 2 december, 19:00

Beethovens fjärde pianokonsert

Gävle Symfoniorkester
Sascha Goetzel DIRIGENT
Federico Colli PIANO

R. WAGNER Waldweben (ur Siegfried)
L. V. BEETHOVEN Pianokonsert nr 4
A. DVORÁK Symfoni nr 7

"En titan som brottades med gudarna." Så löd Wagners beskrivning av Beethoven och för att hedra honom dirigerade Wagner hans nionde symfonin vid invigningen av operahuset i Bayreuth, det enda verk som framförts där som inte skrivits av Wagner själv.
I detta program leder Wagners Waldweben ur Siegfried vägen till Beethovens kontemplativa, känslomässiga och magiska fjärde pianokonsert.

Richard Wagner (1813–1883)
Waldweben

Richard Wagner är ju välkänd för sina enorma operor, inte minst den fyra operor långa Niebelungen Ring. Den tredje av dessa operor är Siegfried, och den arbetade han med under lång tid, 1856–1871. Uruppförandet ägde rum på Bayreuths Festspielhaus den 16 augusti 1876.

I andra aktens andra scen befinner sig Siegfried i skogen. Han har hittat ingången till draken Fafners grotta och längtar efter att få sticka svärdet i den legendariska besten. Medan han väntar på att monstret ska visa sig sträcker han bekvämt ut sig under en lind och förlorar sig snabbt i den förtrollande miljön; det sorl och mummel som bara en skog kan bjuda på, inte minst fågelsången från grenarna ovan honom. Han försöker härma fåglarna, och förstår plötsligt vad de har att berätta.

I operan sjunger Siegfried mycket under denna scen, men Wagner använde sedan stora delar av musiken till ett fristående instrumentalt konsertstycke som han kallade Waldweben, ett av hans mest ljuvliga orkesterverk.
Stig Jacobsson

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Pianokonsert nr 4 G-dur op 58
Allegro moderato
Andante con moto –
Rondo: Vivace

Det hade gått sju år sedan Beethoven komponerade sin tredje pianokonsert, och under dessa år hade han komponerat violinkonserten, fjärde och femte symfonierna, Appassionatasonaten och mycket annat som utvecklat hans skapande högst avsevärt.

1807 kom så fjärde pianokonserten, hans mest lyriska och personligt innerliga konsert. Genom att mot alla regler låta solisten inleda, och orkestern upprepa huvudtemat i pianissimo, förvirrade han åhörarna så till den milda grad att de fann musiken mycket egendomlig. Dessutom tycks musiken fortsätta på ett oordnat och improviserat sätt. Vi har lärt oss att det är en sann musiker som varit i farten!

Konserten kom bara att spelas två gånger i Wien under tonsättarens levnad: det privata uruppförandet hos furst Lobkowitz i mars 1807 och offentligt i december 1808, vid den berömda konsert då även symfonierna nr 5 och 6 framfördes, samt den stora körfantasin op 80, satser ur C-durmässan och konsertarian Ah Perfido!. Ännu en monsterkonsert! Beethoven spelade själv solostämman och samtida vittnesbörd vet berätta att han spelade med stor impulsivitet och snabbhet.

Första satsen är den mest omfångsrika och här grundläggs konsertens drömmande karaktär. Den långsamma satsen är en kamp mellan ett svagt piano och en stark stråkorkester – ändå kan pianot fira segern i en glad och strålande final där äntligen pukor och trumpeter aktiveras. Detta är ett verk där känsligt finsnickeri dominerar.
Stig Jacobsson

Antonín Dvořák (1841–1907)
Symfoni nr 7 d-moll op 70
Allegro maestoso
Poco adagio
Scherzo: Vivace
Finale: Allegro

Antonín Dvořák var son till slaktaren i en liten böhmisk by, och visst är det imponerande att han krönte sin karriär med att bli den förste kompositionsprofessor som anställdes vid det då nyöppnade konservatoriet i New York på 1890-talet. Man ville engagera den främste av tidens alla tonsättare, så det var onekligen ett stort kliv han tagit, även om vägen dit gick via en musikertjänst i orkestern vid Nationalteatern, som då dirigerades av Smetana. Redan under dessa år gjorde han sig känd som framstående tonsättare, och när han med hjälp av självaste Brahms erhöll såväl ett förnämligt årligt stipendium som hedrande förlagskontakter, kunde han komponera på heltid.

Omkring 1880 började hans musik spridas över Europa, och speciellt i England fick hans omfattande oratorier stor framgång. Alltsedan Händels dagar älskade engelsmännen stora verk för solister, kör och orkester. I juni 1884 utsåg London Philharmonic Society Dvořák som sin hedersmedlem, samtidigt som man bad honom skriva en ny symfoni. Det hade gått fyra år sedan han skrev sin sjätte symfoni, och under tiden hade tankar på en ny symfoni legat och grott. Beställningen kom alltså lägligt, och verket var redan så förberett att han bara behövde arbeta mellan 13 december 1884 och 17 mars 1885, och sedan följde uruppförandet med just London Philharmonic Society den 22 april med tonsättaren själv som dirigent.

Strax innan han började arbeta hade gode vännen Brahms tredje symfoni gjort starkt intryck på honom, och hans målsättning var att skriva ett verk med samma konstnärliga resning. Han skapade ett verk med nobla proportioner, med en ärlighet och inspiration som överträffade alla hans tidigare symfonier trots att orkestreringen ibland kan kännas både enkel och kärv, åtminstone i första satsen. Andra satsen blir varmare och den tredje nyttjar bara en klassisk orkesternumerär. Först i finalen blir klangen mer vågad och blommande.

Förväntningarna i London var synnerligen högt uppskruvade, och mottagandet blev succéartat. Det dröjde sedan inte länge förrän symfonin också spelade i storstäder som Wien och Berlin under ledning av tidens främsta dirigenter; Richter, Bülow och Nikisch.
Stig Jacobsson

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konsertern håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!


Kontakt:
restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.

Garderob:
Garderoberna hittar du i vår foajé på entréplan. Den bevakade garderoben är enbart öppen i samband med större konserter i Gevaliasalen och det kostar 20 kr/plagg. Biljett till den bevakade garderoben köper du i samband med biljettköpet alternativt på plats i biljettkassan. Den obevakade garderoben är gratis. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.

Parkering:
Det finns ett begränsat antal parkeringar utanför Gävle Konserthus. Vill du parkera där bör du vara på plats i god tid innan konserten. Om vår parkering skulle vara full, hänvisar vi till parkeringshus i Gävle centrum eller parkeringen vid Silvanum/Högskolan. Väljer du att parkera i Gävle centrum eller vid Silvanum/Högskolan tar det ca 5-10 minuter att promenera till konserthuset.

Fotografering:
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. Slå gärna på din mobiltelefon EFTER konserten. 

Allergier:
Tänk på att starka parfymer och hårsprejer kan vara mycket besvärande för allergiker.

Övrigt: 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i Gevaliasalen