Datum och tid:

Fredag 11 april, 19:00

Pris:

310-350 kr

Chaplin songs

Stig in i en värld där musik och röst förenas under ledning av chefdirigent Christian Reif. Tillsammans med den strålande sopranen Camilla Tilling och vokalensemblerna från Heliga Trefaldighets Kyrka och Järvsö Kyrka, blir det en kväll fylld med musikaliska mästerverk som kommer att beröra, underhålla och inspirera.

Christian Reif CHEFDIRIGENT
Camilla Tilling SOPRAN
Gävle Symfoniorkester
Heliga Trefaldighets Vokalensemble
Järvso Kyrkas Vokalensemble

L. BERNSTEIN Candide, uvertyr
K. WEILL Symfoni nr 2 “Symphonic fantasy”
D. NELSON Chaplin Songs

 

Kvällen inleds med Bernsteins uvertyr till Candide – en sprudlande och energisk öppning som sätter tonen för en oförglömlig musikupplevelse. Därefter tar Kurt Weills Symfoni nr 2 (Symphonic fantasy) er med på en emotionell resa genom skiftande landskap.
Kvällens höjdpunkt är utan tvekan "Chaplin Songs" av Daniel Nelson, där Camilla Tillings kristallklara sopran tillsammans med de harmoniska vokalensemblerna förmedlar den tidlösa charmen och djupet i Chaplins satiriska film "Diktatorn" från 1940. Denna unika sammansättning av musik och text lovar att vara en sann njutning för alla sinnen.

Leonard Bernstein (1918-1990)
Candide, uvertyr

1956 var det dags för den framgångsrike populärtonsättaren Leonard Bernstein att presentera sin tredje uppsättning på Broadway efter succéerna On the Town och Wonderful Town. Han hade fängslats av den franske 1700-talssatirikern Voltaires berättelse om den unge Candide, som av sin lärare Dr Pangloss fått lära sig att allting görs för sina förtjänsters skull och att man därför nu levde i den bästa av alla tänkbara världar. Men när Candide kommer ut i världen upptäcker han såväl kriminalitet som grymhet och lidande. Mot slutet har han blivit en krass realist som fråntagits all optimism och idealism – och därmed liknar han oss alla. I detta verk har Bernstein mer komponerat en operett än en musikal, och han har på ett musikhistoriskt genialt sätt utnyttjat åtskilliga stilistiska element från vals, ballad, serenad, koloratur, folkmusik, opera, jazz – något som han skickligt och livfullt fångat upp i den sprudlande uvertyren, där några av de kommande ariorna dyker upp. Därefter var det inte långt till West Side Story, chefdirigentskapet för New Yorkfilharmonin och en av 1900-talets mest imponerande karriärer.
Stig Jacobsson

Kurt Weill (1900–1950)
Symfoni nr 2
Sostenuto – Allegro molto
Largo
Allegro vivace

Kurt Weill är en av 1900-talets mest mångsidiga och innovativa tonsättare. Känd främst för sin banbrytande musik för scenen, som samarbetena med Bertolt Brecht, visar hans andra symfoni en annan sida av hans konstnärskap. Skriven 1933 under en tid av stor personlig och politisk omvälvning, är symfonin både ett avsked till Weills tyska hemland och en musikalisk kommentar till en osäker framtid.

Weill började arbeta på sin andra symfoni strax innan han tvingades fly från Nazityskland. Symfonin skrevs under hans exil i Paris och hade sin premiär 1934 med Bruno Walter som dirigent. Den speglar både den turbulenta tidsandan och Weills egna känslor av förlust och omställning, samtidigt som den uppvisar hans mästerliga hantverk som tonsättare.

Symfonin består av tre satser och kombinerar klassisk symfonisk form med Weills unika melodik och harmonik, präglad av både europeisk tradition och modernistiska impulser.
Den första satsen öppnar med en långsam och introspektiv introduktion som övergår i ett intensivt, rytmiskt driven huvuddel. Här märks Weills förmåga att skapa dramatiska kontraster och en känsla av kamp och beslutsamhet.
Mellansatsen är ett melankoliskt och drömskt avsnitt, men med stunder av sarkasm och en känsla av distanserad ironi som påminner om Weills teatermusik. Här skymtar hans karakteristiska "kabaréstil", även inom symfonins mer formella ramverk.
Den sista satsen är energisk och nästan frenetisk, med en nerv som balanserar mellan hopp och desperation. Weill låter musiken kulminera i en avslutning som är både triumferande och tvetydig, vilket speglar symfonins genomgående teman av konflikt och ambivalens.

Weills andra symfoni bär spår av både klassiska föregångare som Beethoven och Mahler samt hans egna rötter i modernistisk och teatral musik. Den innehåller en tydlig melodisk tydlighet som påminner om hans vokala verk, men också komplexa harmoniska och rytmiska inslag som gör den till ett unikt symfoniskt bidrag.
Symfonin har tolkats som en musikalisk spegling av exilens smärta och den politiska osäkerheten i Europa på 1930-talet. Den kombinerar mörker och hopp, ironi och allvar, och erbjuder en rik och mångfacetterad upplevelse för lyssnaren.

Vid premiären mottogs symfonin med stor uppskattning, särskilt för dess emotionella djup och tekniska briljans. Trots detta hamnade verket i skuggan av Weills teatermusik och blev relativt sällan framförd under hans livstid. På senare år har det dock återupptäckts som en viktig del av hans konstnärliga arv och ett av 1900-talets mest fascinerande symfoniska verk.
Kurt Weills Symfoni nr 2 är en kraftfull och personlig symfoni som förenar dramatisk intensitet med subtil ironi och melodisk skönhet. Som ett verk av en tonsättare i exil är det både ett tidsdokument och ett tidlöst konstverk, där Weills unika röst talar till oss med oförminskad kraft och aktualitet.

Daniel Nelson (f. 1965)
Chaplin Songs

Den svensk-amerikanske tonsättaren Daniel Nelson är känd för sin eklektiska och innovativa stil, där han ofta förenar olika genrer och uttryck till ett unikt musikaliskt språk. Ett av hans mest charmiga och tankeväckande verk är Chaplin Songs, en sångcykel som bygger på den legendariske filmikonen Charlie Chaplins egna texter.

Chaplin Songs är ett resultat av Nelsons fascination för Chaplins kreativa bredd, som inte bara omfattade skådespeleri och regi utan också poesi och låtskrivande. I denna sångcykel har Nelson tonsatt flera av Chaplins lyriska texter, där humor, melankoli och mänsklig värme flätas samman. Genom sitt karakteristiska tonspråk ger Nelson nytt liv åt Chaplins ord och fördjupar deras emotionella resonans.

Sångcykeln består av flera fristående satser, var och en med sin unika karaktär. Nelsons musik är både melodiskt tillgänglig och harmoniskt raffinerad, med inslag av både jazz, kabaré och modern konstmusik. Detta skapar en klangvärld som fångar Chaplins mångsidiga persona – från den tragikomiska vagabonden till den eftertänksamma humanisten.

Humoristiska och lekfulla passager som speglar Chaplins filmskapande, med rytmiska överraskningar och stilistiska blinkningar till tidig film- och teatermusik.
Melankoliska och introspektiva stycken där Nelson låter musiken bli ett intimt porträtt av Chaplins mer sårbara och reflekterande sidor.
Dramatiska och expansiva inslag som lyfter fram de stora existentiella teman som Chaplin ofta berörde, som mänsklighet, kärlek och drömmen om en bättre värld.

Chaplins texter, som ofta handlar om kärlek, livets absurditeter och mänskliga drömmar, har en tidlös kvalitet som Nelsons musik lyfter fram med finess. Kombinationen av ord och musik skapar en rik upplevelse, där Chaplins genialitet möter Nelsons djupa förståelse för textens inneboende musikaliska möjligheter.

Chaplin Songs har rönt stor uppskattning för sin unika blandning av humor och allvar, lätthet och djup. Verket har framförts av framstående sångare och blivit en favorit både på konsertscenen och i inspelningar. Dess tillgänglighet och känslomässiga bredd gör det till ett verk som tilltalar både vana och ovana lyssnare.

Daniel Nelsons Chaplin Songs är en hyllning till en av 1900-talets största konstnärer och en lysande demonstration av Nelsons förmåga att kombinera stilistisk mångfald med känslomässig ärlighet. Verket fångar andan hos Chaplin och påminner oss om kraften i både musik och ord att förmedla djup mänsklig erfarenhet.

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konserter håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!



Kontakt:

restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.

 

BILJETTER 


Finns det biljetter kvar? 
Det ser du enklast genom att trycka på KÖP BILJETT-knappen vid respektive evenemang. Du kommer då till eventets sida på Ticketmaster, där du kan se tillgänglighet, och det är där du enklast köper dina biljetter. Dina biljetter återfinns sedan i Ticketmaster app, samt via din e-post. Har du inget konto på ticketmaster är det enkelt att skaffa, tryck här för mer information

Kan jag återlösa min biljett?
I normala fall går det inte att återlösa sin biljett. I Kund & köpvillkoren står det att köpt biljett gäller. Du kan däremot sälja din biljett via Tickmaster och deras gratistjänst Resale, se punkten nedan.

Kan jag sälja min biljett? (Vad är Ticketmaster Resale?)
Om du exempelvis får förhinder eller inte kan gå på ditt evenemang kan du lägga upp dem till försäljning via Ticketmasters tjänst Resale. Det kostar ingenting, och både du och köparen gör en trygg och säker affär via Ticketmasters system. Resale finns tillgängligt fram till 8 timmar före evenemangstart (undantag kan förekomma). Du lägger upp dina biljetter till salu direkt från ditt Ticketmaster-konto. För mer information och tillvägagångssätt, se Ticketmasters sida om Resale. Resale hjälper både säljare och köpare med en trygg affär.

Vi påminner om att endast köpa biljetter på internet från vår officiella biljettleverantör Ticketmaster, atingen via deras hemsida, deras app eller Resale. Köp aldrig biljetter från övriga andrahandsförsäljare. Du riskerar exterma överpriser, falska biljetter och utebliven leverans.

Vad händer om ett evenemang blir inställd eller flyttat?
Om evenemanget av någon anledning flyttas eller ställs in, så skickas information om vad som gäller till samtliga biljettinnehavare till den e-postadress som användes i samband med köpet. Vid flyttade evenemang fortsätter din biljett att gälla till det nya datumet. Vid både inställda och flyttade evenemang erbjuds oftast återlösen under en begränsad period, men ibland erbjuder inte arrangören/arenan återköp vid flytt. Vid eventuell återlösen återbetalas inte serviceavgiften.

Kan jag köpa presentkort hos er?
Gävle Konserthus säljer egna presentkort i biljettkassan. Dessa nyttjas till köp av evenemangsbiljetter och gäller enbart vid köp i biljettkassan.
Det går även att köpa elektroniska presentkort via Ticketmaster, och dessa gäller enbart vid köp på Ticketmaster.se eller i Ticketmasters app.
Restaurang Gourmet Blå säljer också egna presentkort, och dessa gäller enbart för förtäring i restaurangen.

Hur bokar jag plats för rullstol?

Gevaliasalen har två platser för rullstolar och två platser för ledsagare/medföljare och dessa finns på parkett på rad 6. Platserna ställs i ordning efter behov.
Gävle Konserthus erbjuder ledsagare/medföljande tillgång till dessa stolar utan kostnad under följande förutsättningar:

  • Ledsagar/medföljarplats måste bokas i samband med att brukaren köper biljett.
  • Ledsagar/medföljarplatserna kan enbart bokas i Gävle Konserthus biljettkassa.

Dessa platser bokas i biljettkassan, eller via telefon 026-172900.

TIDER 

När öppnar Gävle Konserthus? 
Konserthuset öppnar alltid två timmar innan evenemangsstart. Restaurang och café öppnar oftast två timmar innan evenemangsstart, men avvikelser förekommer. För aktuella öppettider, se respektive konsert i vårt kalendarie

Finns det garderob? 
I publikfoajén finns det både en bemannad bevakad garderob (öppen vid vissa konserter i Gevaliasalen, biljetter köps i samband med biljettköp online, eller i biljettkassan) samt en kostnadsfri obevakad garderob (alltid öppen). Den bemannade garderoben öppnar två timmar innan evenemangsstart. På vissa evenemang erbjuds enbart obemannad garderob. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder eller större väskor än cirka 20x30cm in i konsertsalarna.

När ska jag vara på plats?
Kom i god tid till evenemanget! Alla evenemang i Gävle Konserthus startar på angiven tid. Det kan vara svårt att hitta parkering, det kan bildas kö både in till konserthuset, att visa biljett och i garderob. En rekommendation är att vara på plats senast 30 minuter innan evenemanget startar. 

Du som köpt biljett har eget ansvar att hålla dig uppdaterad om förändringar kring det evenemang du skall gå på. Aktuell information finns på vår websida. Vid övriga frågor, kontakta Gävle Konserthus biljettkassa

Vad händer om jag kommer för sent? 
Vänd dig till våra publikvärdar. De hjälper dig in så snart det går, till en plats där din ankomst stör så lite som möjligt. Det är alltså inte säkert att du får sitta på din bokade plats. Vid konsert med Gävle Symfoniorkester kan publikvärdarna inte släppa in dig förrän det är applåd efter avslutat stycke/verk. 

 

RESTAURANGEN 

Hur bokar jag bord i restaurangen? 
På varje evenemang där bordsbokning är möjlig finns en BOKA BORD-knapp. Tryck på den för att boka bord. Du kan även kontakta Gourmet Blå direkt. Därefter får du en bekräftelse av restaurangen. Aktuella menyer kan du hitta på gavlekonserthus.se/restaurang 

 

ÖVRIGT 

Var finns det parkering? 
Parkering finns vid konserthuset. Det finns begränsat antal platser. Tänk på att delar av parkeringen är avsedd för personal och kräver särskilt tillstånd - biljett gäller ej på dessa platser. Parkering finns bland annat även vid Gävle Konstcentrum (Silvanum), Högskolan och Gallerian Nian vid stortorget. 

Var finns det toaletter?
Toaletter finns vid den obemannade garderoben på entréplan. Vid vissa evenemang öppnar vi även Tamburinen där det finns extra toaletter. På entréplanet, vid garderoben, finns RWC-toalett med bredare dörrar och automatik.

Får jag ta med ytterkläder eller väska in i salongen? 
På grund av säkerhetsregler för utrymning kan du inte ta med jacka/rock eller större/skrymmande kläder/accessoarer in i Gevaliasalen. Inga större väskor än cirka 20x30 cm kan tas med in i någon av konsertsalarna. Gävle Konserthus har en bemannad garderob och en garderob som är gratis. För att köpa garderobsbiljett till dem bemannade garderoben gör du det enklast i samband med köp av biljetten, men går även att göra på plats i biljettkassan. Den obemannade garderoben bevakas även av våra publikvärdar under evenemanget. 

Finns det hörslinga?
I Gevaliasalen har vi bärbara hörslingor som man hänger runt halsen. Dessa kvitteras ut i den bemannade garderoben innan konserten. Efter konserten lämnas hörslingan till någon av konsertvärdarna eller till personalen i garderoben.
I Bo Linde-salen finns fast hörslinga.
Använd T-läge/läge för "telespole".

Får jag fota/filma under konserten? 
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. På vissa evenemang råder det strikt bild- och ljudupptagningsförbud. Tänk även på att slå av din mobiltelefon, eller sätt den på ljudlös. Slå gärna på din mobiltelefon först EFTER konserten.  

Parfym och starka dofter? 
Tänk på att stark parfym och hårspray kan vara mycket besvärande för allergiker. 

Får jag ta med dryck in i konsertsalen? 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i våra konsertsalar. Undantag råder vid konsert i foajé och restaurang.

Får jag ta med min hund in i Gävle Konserthus?
Inga hundar tillåts i lokalerna. Undantaget är ledarhundar och assistanshundar.