Datum och tid:

Torsdag 6 april, 19:00

Howards trombonkonsert

Gävle Symfoniorkester
Chloé van Soeterstède DIRIGENT
Peter Moore TROMBON

F. MENDELSSOHN Sagan om den sköna Melusina op. 32, uvertyr
D. HOWARD Trombonkonsert
J. BRAHMS Symfoni nr 1

"Om Beethoven skulle ha skrivit en tionde symfoni så skulle den ha låtit så här" sa man om Brahms första symfoni när den uppfördes. Den tog nästan tjugo år att skriva och med sina majestätiska ackord, underbara instrumentalsolon och lyriska passager är Brahms etta en mästerlig hyllning till Beethovens symfoniska tradition och ett stort steg framåt mot den romantiska eran. Här får vi även uppleva ett europeiskt uruppförande av Dani Howards trombonkonsert som av The Times hyllats som "en omedelbar klassiker... frodig och spännande". Den belönades med Royal Philharmonic Society Price för bästa storskaliga verk 2021.

Felix Mendelssohn (1809–1847)
Sagan om den sköna Melusina, uvertyr op 32

Tjugofyra år gammal var Felix Mendelssohn redan en europeisk berömdhet, både som tonsättare, dirigent, administratör och salongslejon. 1833 hade han rest till Düsseldorf för att vila upp sig och för att få komponera i lugn och ro – och för att njuta av teater och opera.

Det var under den här tiden han skrev uvertyren ”Sagan om den sköna Melusina”, och om dess tillkomst berättar han i ett brev till sin likaså komponerande syster Fanny: ”Jag skrev uvertyren till en opera av Conradin Kreutzer som jag nyligen hörde på Königstädterteatern. Uvertyren, jag menar Kreutzers, spelades två gånger, och jag tyckte mycket illa om den, liksom resten av operan…” Uvertyren ”Den sköna Melusina” är alltså Mendelssohns alldeles privata alternativa uvertyr till en opera av Kreutzer. Han hade inga som helst planer på att skriva själva operan, vilken för övrigt bygger på en berättelse av Grillparzer.

Det är romantiskt musik, men det är inte programmusik på det sättet att man i detalj kan följa handlingen i berättelsen. Här finns bara vissa stämningar och antydningar som har med Melusina att göra. Nog kan man tänka sig att den inledande klarinetten porträtterar Melusina själv, och nog kan den maskulina musik som därefter följer karaktärisera hennes man, riddaren.

Berättelsen är ett hopkok på många ständigt återkommande sagomotiv: den sköna Melusina förvandlas en dag mot slutet av varje vecka till sjöjungfru. Melusinas man har dyrt och heligt lovat att inte bekymra sig om hustruns regelbundna försvinnanden – men den mänskliga svagheten, svartsjukan och misstänksamheten tar överhanden och en dag följer han efter henne och omfamnar henne just i förvandlingsögonblicket. Därefter är hon dömd att för evigt leva ett liv som sjöjungfru.
Stig Jacobsson

Dani Howard (F 1993)
Trombonkonsert

Dani Howard föddes i Hong Kong där hon också påbörjade sina musikstudier, men idag har hon sin bas i England där hon mellan 2011 och 2015 studerade vid Royal College of Music. Sedan hon avlagt examen har hon samarbetet med en rad orkestrar, som Royal Liverpool Philharmonic, City Chamber Orchestra of Hong Kong, Southbank Sinfonia, Orchestra Vitae och Bloomington Symphony. Såväl 2014 som 2015 var hon finalist i International Antonín Dvořák Composition Competition i Prag. Hon är under denna säsong composer in residence vid London Chamber Orchestra.

2021 komponerade hon en Trombonkonsert som fick sitt uruppförande i juni samma år med Royal Liverpool Philharmonic. Den beställdes innan covidpandemin startade, och skrevs alltså under nedstängningen, och den hyllar alla pandemins hjältar; busschaufförer, brevbärare och andra som trots alla restriktioner fortsatte att arbeta. I inledningen uppmanas solisten spela som om hen totalt glömt bort omgivningarna, men det gradvisa nedbrytandet luckrar upp vardagens bubblande Londonliv. Musiken blir mer lyrisk och uttrycksfull, nästan med pastorala inslag. Någon har menat att musiken inte ligger långt ifrån Ravels klangfulla orkesterfantasi. En dans leder till en virtuos avslutning. Det här stycket har på kort tid blivit något av ett nytt favoritverk bland trombonister.
Stig Jacobsson

Johannes Brahms (1833-1897)
Symfoni nr 1 c-moll op 68
Un poco sostenuto. Allegro
Andante sostenuto
Un poco allegretto e grazioso
Adagio, più andante. Allegro non troppo ma con brio

Få tonsättare har varit mer självkritiska än Johannes Brahms. Få tonsättare har experimenterat med sina tematiska uppslag i så många olika former innan de slutligen bestämt sig för om utkastet skulle resultera i en sonat, en konsert, eller en symfoni. Dessutom kände Brahms att trycket från Beethoven var närmast förlamande. Vem skulle kunna skriva en symfoni efter denna gigant?

Brahms var redan i unga år en betydande tonsättare som skrev många mästerverk, mest i form av sånger, pianostycken och kammarmusik. Men han skrev också två flersatsiga Serenader i vilka han prövade sig fram i den svåra konsten att bemästra en orkester. Däremot dröjde det fram till 1876, då han alltså hunnit bli 43 år, innan han vågade sig på att presentera sin första symfoni. Han hade burit den inom sig i över tjugo år, putsat, funderat, ändrat och varit orolig. Till slut kände han sig i alla fall mogen att ta upp kampen med Beethoven – och han lyckades! Brahms gjorde det omöjliga med sin allvarliga c-mollsymfoni. Han fortsatte där Beethoven hade slutat, och utvecklade därmed symfonikonsten vidare inom samma traditionslinje, till skillnad från exempelvis Mahler, som gick en helt annan väg. Därför är det på samma gång retsamt och aktningsvärt att Brahms’ etta ibland kallats ’Beethovens tia’.

I Brahms första symfoni hittar man samma stramhet, samma laddning, samma storslagna arkitektur, som den man lärt känna hos Beethoven. Det är därför inte så förvånande att förläggare och orkestrar slogs om at få ta del av den redan välkände Brahms’ första symfoni. Inom kort hade den spelats med stor framgång på flera ställen i Europa. Men man påpekade också gärna i recensioner att melodin i finalen påminde mycket om ’glädje-temat’ ur Beethovens nionde symfoni. Detta kommenterade Brahms med sedvanlig butterhet: ”Ja, det kan nu varenda åsna höra!”
Nu hade Brahms tagit klivet in i symfonigenren, och framgångarna medförde att den andra symfonin följde inom kort, och blev en ljus sommarsymfoni.
Stig Jacobsson

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konsertern håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!


Kontakt:
restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.

VANLIGA FRÅGOR - FAQ 

 

BILJETTER 

Finns det biljetter kvar?
 
Det ser du enklast genom att trycka på KÖP BILJETT-knappen vid respektive evenemang. Du kommer då till events sida på Ticketmaster, där du enklast köper dina biljetter. Dina biljetter återfinns sedan i Ticketmasters app, samt via din e-post. Har du inget konto på ticketmaster är det enkelt att skaffa, tryck här för mer information. 

Kan jag återlösa min biljett om konserten flyttas eller ställs in? 
Om evenemanget av någon anledning flyttas eller ställs in, skickas information om vad som gäller till samtliga biljettinnehavare till den e-post som användes i samband med köpet. Oftast erbjuds återlösen under en begränsad period, men ibland erbjuder inte arrangören/arenan återköp. I Kund & köpvillkoren står det att köpt biljett gäller. Vid återlösen återbetalas inte serviceavgiften. 

Hur bokar jag plats för rullstol? 
Gävle Konserthus har 4 tillgänglighetsanpassade platser, för exempelvis rullstol, och dessa kan enbart bokas genom att besöka Gävle Konserthus biljettkassa eller via telefon eller e-post. 

Vad gäller för ledsagare/medföljare? 
Ledsagare/medföljare betalar ordinarie pris. Denna biljettyp kan bara bokas i samband med biljettköp av tillgänglighetsanpassad platsKvitto som kan användas för att begära ersättning av sin arbetsgivare erhålls vid betalning.

 

TIDER 

När öppnar Gävle Konserthus? 
Konserthuset öppnar alltid två timmar innan evenemangsstart. Restaurang och café öppnar oftast två timmar innan evenemangsstart, men avvikelser förekommer. För aktuella öppettider, se respektive konsert i vårt kalendarie. 

Finns det garderob? 
I publikfoajén finns det både en bemannad bevakad garderob (öppen vid vissa konserter i Gevaliasalen, biljetter köps i samband med biljettköp online, eller i biljettkassan) samt en kostnadsfri obevakad garderob (alltid öppen). Den bemannade garderoben öppnar två timmar innan evenemangsstart. På vissa evenemang erbjuds enbart obemannad garderob. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.

När ska jag vara på plats?
Kom i god tid till evenemanget! Alla evenemang i Gävle Konserthus startar på angiven tid. Det kan vara svårt att hitta parkering, det kan bildas kö både in till konserthuset, att visa biljett och i garderob. En rekommendation är att vara på plats senast 30 minuter innan evenemanget startar. 

Du som köpt biljett har eget ansvar att hålla dig uppdaterad om förändringar kring det evenemang du skall gå på. Aktuell information finns på vår websida. Vid övriga frågor, kontakta Gävle Konserthus biljettkassa. 

Vad händer om jag kommer för sent? 
Vänd dig till våra publikvärdar. De hjälper dig in så snart det går, till en plats där din ankomst stör så lite som möjligt. Det är alltså inte säkert att du får sitta på din bokade plats. Vid konsert med Gävle Symfoniorkester kan publikvärdarna inte släppa in dig förrän det är applåd efter avslutat stycke/verk. 

 

RESTAURANGEN 

Hur bokar jag bord i restaurangen? 
På varje evenemang där bordsbokning är möjlig finns en BOKA BORD-knapp. Tryck på den för att boka bord. Du kan även kontakta Gourmet Blå direkt. Därefter får du en bekräftelse av restaurangen. Aktuella menyer kan du hitta på gavlekonserthus.se/restaurang 

 

ÖVRIGT 

Var finns det parkering? 
Parkering finns vid konserthuset. Det finns begränsat antal platser. Tänk på att delar av parkeringen är avsedd för personal och kräver särskilt tillstånd - biljett gäller ej på dessa platser. Parkering finns bland annat även vid Gävle Konstcentrum (Silvanum), Högskolan och Gallerian Nian vid stortorget. 

Får jag ta med ytterkläder eller väska in i salongen? 
På grund av säkerhetsregler för utrymning kan du inte ta med jacka/rock eller större/skrymmande kläder/accessoarer in i Gevaliasalen. Gävle Konserthus har en bemannad garderob och en garderob som är gratis. För att köpa garderobsbiljett till dem bemannade garderoben gör du det enklast i samband med köp av biljetten, men går även att göra på plats i biljettkassan. Den obemannade garderoben bevakas även av våra publikvärdar under evenemanget.  

Finns det hörslinga? 
Det finns hörslingor i Gevaliasalen och Bo Linde-salen. Använd T-läge. 

Får jag fota/filma under konserten? 
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. På vissa evenemang råder det strikt bild- och ljudupptagningsförbud.Tänk även på att slå av din mobiltelefon, eller sätt den på ljudlös. Slå gärna på din mobiltelefon först EFTER konserten.  

Parfym och starka dofter? 
Tänk på att stark parfym och hårspray kan vara mycket besvärande för allergiker. 

Får jag ta med dryck in i Gevaliasalen? 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i Gevaliasalen.