Datum och tid:

Fredag 16 december, 19:00

Jaime Martín & Melchers

Gävle Symfoniorkester
Jaime Martín DIRIGENT

M. MELCHERS Elégie, Poème symphonique op.15
M. MELCHERS La Kermesse, Poème symphonique après le tableau de Rubens
M. MUSSORGSKY Tavlor på en utställning

Upptäck Melcher Melchers! Jaime Martín tar oss även med på en ny resa in i denna lite okände svenska kompositörs magiska musik med ett verk inspirerat av Rubens La Kermesse, som idag kan ses på Louvren.
Mussorgsky hämtade inspiration från målningar. Tavlor på en utställning, har sin grund i Viktor Hartmanns skisser som kompositören såg vid en visning på Imperial Academy i St. Petersburg. Ursprungligen är den skriven för piano – och Ravels mästerliga orkestrering ger musiken liv på ett storslaget sätt.

Melcher Melchers (1882–1961)
Elégie, poème Symphonique op 15
La Kermesse, poème Symphonique après le tableau de Rubens

Som fjortonåring började Melcher Svensson studera violin vid musikkonservatoriet i Stockholm, och då hade han redan börjat komponera sånger och pianostycken. Men när han var tjugotre for han till Paris, och där skulle han stanna till ett par år efter första världskrigets slut. Han umgicks med den svenska konstnärskolonin i Montparnasse och lärde känna många franska kollegor, och verkade själv som skulptör. Han fördjupade sina musikaliska kunskaper vid Pariskonservatoriet mellan 1908–12, och det var då han tog sig namnet H M Melchers. Förkortningarna av förnamnen Henrik Melcher tolkades av ironiska svenska vänner som Hans Majestät.

Ett viktigt skäl till att han stannade i Paris trots oroliga tider var att han från 1816 var med om att grunda och starkt engagera sig som musikdirektör i organisationen Association de Lyre et Palette tillsammans med konstnärer som Picasso och Matisse (som tecknade ett porträtt av den skäggige Melchers), diktare som Apollinaire, och tonsättare som Satie, Honegger och andra medlemmar av Le Six. Det var också i Paris som han började komponera för orkester. Han skrev inte många orkesterkompositioner, men de viktigaste var Svensk rapsodi (1914), Näcken (1916 byggd på folkvisan Näckens polska), La Kermesse (1919), Elégie (1920) och en Symfoni (1925). Dessutom konserter för violin och piano. Efter tiden i Paris återkom han till Stockholm och blev musikkonservatoriets professor i musikteori och komposition, där han undervisade åtskilliga kommande storheter på musikhimlen.

Naturligtvis besökte Melchers den franska huvudstadens konstmuseer, och på Louvren fängslades han av Rubens stora målning La Kermesse från 1635–38, en titel som på svenska har översatts till Marknaden eller Byfesten. Bilden skildrar ett myller av personer som äter, dansar, leker och roar sig, och full av fest och liv är också Melchers ca 15 minuter långa symfoniska dikt, som uruppfördes i april 1920 av konsertföreningen i Stockholm. Han visar här att han verkligen behärskade orkesterns möjligheter. Det är en ganska bullrig och livsglad musik, men här finns också en mer finstämd mellandel som klingar mer ”franskt”, nästan impressionistiskt. Strax därpå skrev han till minnet av sin mor, som gått bort i oktober 1919, en vacker Elégie.
Stig Jacobsson

Modest Mussorgsky(1839–1881)
Tavlor på en utställning
Promenad - Gnomus - Promenad - Det gamla slottet -
Promenad - Tuilerierna - Bydlo - Promenad -
Kycklingarnas balett i sina äggskal -
Goldenburg och Schmuyle - Promenad - Torget i Limoges -
Katakomber - Con mortuis in lingua mortua -
Baba Yaga - Den stora porten i Kiev

1874 kunde man i St Petersburg beskåda en stor minnesutställning över konstnären och arkitekten Victor Hartmanns arbeten. Han hade gått ur tiden året innan, endast 39 år gammal. Tonsättaren Mussorgskyhade hört till hans närmaste vänner och besökte utställningen. Han blev så djupt gripen av de minnen tavlorna väckte, att han gick hem och skrev sin pianosvit Tavlor på en utställning. Han var så inspirerad att musiken fullbordades på mycket kort tid. Dessvärre publicerades inte musiken förrän fem år efter tonsättarens död, och riktigt populär blev den inte förrän Ravel orkestrerat den 1922.

Sviten består verkligen av tonsatta målningar, och en del av dem finns fortfarande kvar. Det hela börjar med en ”promenad”, en melodi som i varierad form återkommer då och då mellan satserna och som förflyttar åskådaren mellan tavlorna. Promenaden har tolkats som ett porträtt av den fyllige tonsättaren själv, när han vaggar fram på utställningen. Gnomus är en teckning som föreställer en nötknäckare i form av en leksaksfigur som knäcker nötterna med käften. Knäckaren tillverkades för den julgran som prydde Konstnärsklubben 1869. Det gamla slottet föreställer ett medeltida italienskt slott som det står en sjungande trubadur framför. I Tuilerierna möter vi barnen och deras sköterskor, medan de leker i den parisiska parken. Bydlo är en gammal polsk kärra med enorma hjul, dragen av oxar.

Kycklingarnas balett i sina äggskal är en liten dräktskiss till en balett, Samuel Goldenberg och Schmuyle skildrar två polska judar, den ena rik och den andra fattig. På torget i Limoges möter vi franska kvinnor som lidelsefullt försöker pruta. ’Med de döda på ett dött språk’ presenterar en sorgesam variant på promenadtemat som föregår Katakom­ber, där man ser konstnären själv med lykta i handen vid nedgången till kata­komberna i Paris. Baba Yaga var en figur i rysk folklore som hade fyra ben och som kunde springa lika lätt åt alla håll. Här var den gjord i form av en bordsklocka. Slutligen Den stora porten i Kiev, ett arkitekturprojekt till en äreport, som i musiken byggs upp till ett äreminne av storslagna mått över den bortgångne vännen.

När man hör denna grandiosa musik, får man lätt intrycket av att också konstverken var mästerliga. De bevarade bilderna visar emellertid att så inte alls var fallet. Det är tvärtom fråga om ganska enkla skisser och små tavlor. Det var snarare minnen och känslosamhet som inspirerade Mussorgsky– sannolikt hade han själv någon av Hartmanns målningar på sin vägg.
Stig Jacobsson

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konsertern håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!


Kontakt:
restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.

Garderob:
Garderoberna hittar du i vår foajé på entréplan. Den bevakade garderoben är enbart öppen i samband med större konserter i Gevaliasalen och det kostar 20 kr/plagg. Biljett till den bevakade garderoben köper du i samband med biljettköpet alternativt på plats i biljettkassan. Den obevakade garderoben är gratis. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.

Parkering:
Det finns ett begränsat antal parkeringar utanför Gävle Konserthus. Vill du parkera där bör du vara på plats i god tid innan konserten. Om vår parkering skulle vara full, hänvisar vi till parkeringshus i Gävle centrum eller parkeringen vid Silvanum/Högskolan. Väljer du att parkera i Gävle centrum eller vid Silvanum/Högskolan tar det ca 5-10 minuter att promenera till konserthuset.

Fotografering:
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. Slå gärna på din mobiltelefon EFTER konserten. 

Allergier:
Tänk på att starka parfymer och hårsprejer kan vara mycket besvärande för allergiker.

Övrigt: 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i Gevaliasalen