Datum och tid:

Torsdag 6 oktober, 19:00

Mendelssohns violinkonsert

Gävle Symfoniorkester
Jaime Martín DIRIGENT
Christian Li VIOLIN

F. MENDELSSOHN Uvertyr i C
F. MENDELSSOHN Violinkonsert, e-moll
J. BRAHMS Symfoni nr 2

Det australienska underbarnet Christian Li, endast 15 år gammal, gör Sverigedebut med Mendelssohns violinkonsert, en favorit för både solister och publik. 
Ett verk som skickligt kombinerar långa frodiga melodier med virtuos glädje och upprymdhet. Det blir även en första återkomst för vår senaste chefdirigent Jaime Martín som tolkar Brahms andra symfoni - ett verk fyllt av fridfull lycka och atmosfär. Symfonin skrevs under den glada sommaren 1877 i ett hus vid Wörthersee och kallas ofta för hans "Pastoral".

Christian Li har fängslat publik runt om i världen med sin mognad och virtuositet sedan han 2018, som tioåring, blev den yngste ”Junior 1st Prize-winner of the 2018 Yehudi Menuhin International Violin Competition” någonsin. När han samma år spelade med Geneva Chamber Orchestra och Royal Philharmonic Orchestra London vann han även Publikpriset och Kompositörspriset. 2020 blev han den yngsta artisten någonsin att skriva kontrakt med Decca Classics. Christians debutalbum med Vivaldis ”Fyra Årstiderna” arrangerat för violin och piano av Bazzini, Kreisler, Massenet och Li Zilli släpptes i augusti 2021 och erhöll femstjärniga recensioner. BBC Music Magazine skrev: "Han tillför spännande virtuositet och otaliga färger till Vivaldis snabba satser och ett utsökt silkeslent sjungande spel till de arialiknande långsamma satserna" och tillägger att "vad han än rör så framstår den här unge violinisten som ett extraordinärt underbarn."

Christian Li föddes i Melbourne 2007, och började att spela violin som femåring och gjorde sin solodebut vid nio års ålder med Australasian Orchestra, och sin professionella konsertdebut som tioåring när han spelade Mendelssohns violinkonsert med Orchestra Victoria. 2019 gjorde han hyllade debuter med Melbourne och Sydney Symphony Orchestras, The Australian Brandenburg Orchestra och China Philharmonic Orchestra och gav mycket framgångsrika debutframträdanden i Storbritannien på Gower, Harrogate International och Cheltenham Music Festivals. Christian spelade också på festivaler i Norge och Israel, inklusive en tv-sänd konsert i Tel Avivs operahus.

Som nioåring vann Christian även första pris i kategorin Violin vid 2017 Young Artist Semper Music International Competition och spelade i Carnegie Hall i New York i American Protégé Showcase tioårsjubileumskonsert. 2014 vann han första pris i violintävlingen "Golden Beijing" i Kina.

Under 2022 har Christian börjat som Young Artist hos Melbourne Symphony Orchestra under en period av tre år. Under denna tid kommer Christian att spela med orkestern, spela kammarmusik och recitalier, samt delta i masterclasses. Den här säsongen kommer han också att debutera med Auckland Philharmonia i Nya Zeeland och spela Ravels ”Tzigane” och Saint-Saëns ”Introduction and Rondo Capriccioso”.

Christian spelar på violinen ”1737 ex-Paulsen Guarneri del Gesù”, utlånad av en generös välgörare och använder en stråke av François Peccatte. Han studerar under Dr. Robin Wilson, chef för violin vid Australian National Academy of Music i Melbourne. Christian tycker också om att läsa, simma och cykla.

När Jaime Martín gjorde sin allra första konsert med Gävle Symfoniorkester, den 17 mars 2011, beskrevs han i konsertprogrammet på följande vis: ”Född i Santander i Spanien, studerade Jaime Martín vid Musikhögskolan i Madrid och senare i Haag. Han inledde sin karriär som dirigent 2007, hyllad av Sir Neville Marriner, under en gemensam turné i Spanien med Orquestra de Cadaqués. Sedan dess har han arbetat med många europeiska orkestrar.”

Efter det har det, som man brukar säga, ”runnit mycket vatten under broarna” och i dag är biografin betydligt mer omfattande:
Under perioden 2012 – 2022 var den spanske dirigenten Jaime Martín konstnärlig ledare och chefdirigent för Gävle Symfoniorkester. Sedan 2019 är Maestro Martín även chefdirigent för Los Angeles Chamber Orchestra, ett avtal som förlängts till 2027, och chefdirigent för National Symphony Orchestra på Irland. Under 2022 tillträdde Jaime posten som chefdirigent för Melbourne Symphony Orchestra, och är även förste gästdirigent för Orquesta y Coro Nacionales de España (Spanska nationalorkestern) för säsongen 22/23.

Efter att ha tillbringat många år som en högt aktad flöjtist och arbetat med flera av vår tids största dirigenter, övergick Jaime 2013 till att dirigera på heltid och har snabbt blivit eftertraktad på högsta internationella nivå. Nya och framtida engagemang inkluderar debut med symfoniorkestrar i Dresden och Nederländerna, återbesök till London Symphony, Sydney Symphony, RTVE National Symphony, Antwerp Symphony, Colorado Symphony och Gulbenkian-orkestern, samt en europaturné i nio städer med London Philharmonic Orchestra.

Under de senaste åren har Martín dirigerat en imponerande lista med orkestrar som inkluderar Frankfurt Radio Symphony, Royal Liverpool Philharmonic, Royal Scottish National, Radiosymfonikerna, Barcelona Symphony, New Zealand Symphony, Queensland Symphony, Deutsche Radio Philharmonie Saabruecken, Essen Philharmonic and Philharmonia Orchestras , Academy of St Martin in the Fields, Saint Paul Chamber Orchestra och Orchestre Philharmonique de Radio France. Han har skapat starka relationer med kända solister som Anne Sophie von Otter, Joshua Bell, Pinchas Zukerman, Christian Tetzlaff och Viktoria Mullova, bland många andra. Martín har också dirigerat flera uruppföranden av verk av kompositörerna Tobias Broström, Ellen Reid, Andrew Norman, Missy Mazzoli, Derrick Spiva, Albert Schnelzer och Juan Pablo Contreras.

Fanny Mendelssohn (1805–1847)
Uvertyr C-dur

Felix Mendelssohns fyra år äldre syster växte upp i samma drivhusmiljö som han själv, och hon var hans musikaliska mentor. De träffade under barndomen åtskilliga av den tidens filosofer, konstnärer, musiker och vetenskapsmän. Dessa besökte nämligen gärna barnens farfar, den betydande filosofen Moses Mendelssohn i Berlin. Men deras far, den rike bankiren, hade stakat ut hennes livsbana: ”Du måste stadga dig och blir mer samlad, och förbereda dig mer allvarligt och ivrigt för ditt verkliga kall, en ung kvinnas enda val – att bli hustru.” Detta besked fick hon på sin 23-årsdag! Hon hade blivit en lysande pianist och en begåvad tonsättare, men hon gifte sig 1829 med konstmålaren Wilhelm Hensel – som i alla fall hade förståelse för hennes konstnärskap. Brodern Felix såg till att en del av hennes verk publicerades, men ändå bara en liten bråkdel av de ca 400 verk hon komponerade, och som i de flesta fall inte spelats eller publicerats till dags dato. Felix spelade inte sällan hennes pianokompositioner vid olika konserter.

1830 komponerade hon den nu aktuella uvertyren för orkester, förmodligen skriven för ett privat framförande under en av hennes mors musikaliska salonger, men några år senare spelades den igen, och om detta berättar Fanny i ett brev till sin bror: ”Mor har säkert berättat för dig om orkestern i Königstadt i lördags och hur jag ställde mig upp med dirigentpinnen i handen som en klingade Jupiter ... Jag satt vid pianot när min uvertyr skulle spelas, men sedan kom Lecerf (orkesterns ledare) som djävulen och lade pinnen i min hand. Om jag inte varit så blyg och förlägen för varje slag, hade jag kanske kunnat dirigera någorlunda. Men det var roligt att höra stycket igen för första gången på två år och finna att allt stämde som jag mindes det. Folk tycktes gilla det – de var väldigt vänliga, lyckönskade mig, kritiserade några opraktiska passager.”
Stig Jacobsson

Felix Mendelssohn (1809–1847)
Violinkonsert e-moll op 64
Allegro molto appassionato
Andante
Allegretto non troppo - Allegro molto vivace

Felix Mendelssohn hade det väl förspänt. Eftersom hans farfar var en av samtidens stora filosofer hade familjen ofta besök av ledande kulturpersonligheter, och eftersom hans far var bankir så behövde han aldrig ha några ekonomiska bekymmer. Det verkar också som om gudarna log mot honom, för innan fyllda femton hade han skrivit tretton härliga symfonier för stråkorkester och en lång rad storslagna konserter. Men det sägs ju också att den gudarna älskar dör ung, och detta stämmer dessvärre också i Mendelssohns fall: endast 38 år gammal lämnar han det jordiska med en fantastiskt rik produktion bakom sig.

Violinkonserten i e-moll hör till de evigt unga mästerverken, till de sällsynta musikstycken som förmår hålla lyssnarens intresse på höjdpunkten hela tiden. Det man först lägger märke till är den utsökta lyriken och den rytmiska vitaliteten, men här finns också många episoder, som man kanske upptäcker först efter att ha hört konserten många gånger. Perfektionen i alla detaljer och en rad tekniska finesser avslöjar att konsertens upphovsman är en rutinerad tonsättare. Han hade med åren utvecklat en driven konsertant stil. Redan som tonåring hade han för övrigt skrivit en utmärkt violinkonsert i d-moll.

Romantikens konstnärer hyllade inspirationen och det kan tyckas som om gudagnistan styrt Mendelssohn i denna violinkonsert, i synnerhet i de fall där han bryter mot vedertagna regler; som när han låter soloviolinen starta det hela utan en lång förberedande orkesterinledning, eller som när han låter ett extra litet Allegretto förbereda lyssnaren på den uppsluppna finalen efter det allvarliga Andantet. Men allt detta är i själva verket resultatet av ett hårt och beräknande arbete. Detta framgår tydligt av brevväxlingen med Ferdinand David, den violinist som i Leipzig förde konserten till dopet i mars 1845.
Stig Jacobsson

Johannes Brahms (1833–1897)
Symfoni nr 2 D-dur op 73
Allegro non troppo
Adagio non troppo
Allegretto grazioso quasi andantino
Allegro con spirito

Johannes Brahms närmade sig symfonikonsten med stor vånda. Han upplevde arvet från Beethoven som både tungt och hämmande. Hur skulle han våga skriva en symfoni efter detta geni? Det dröjde därför tills han var några och fyrtio år innan han presenterade sin första symfoni, och eftersom denna (oväntat för dess upphovsman) blev en stor framgång, sporrades han av det entusiastiska mottagandet till att i ett enda inspirerat svep under några intensiva sommar- och höstmånader 1877 skriva sin andra symfoni.

Som vanligt hade han dragit sig undan jäktet i Wien för att under sommaren finna lugn och ro vid den idylliska Wörther See. Där växte symfonin fram i en trivsam miljö ”där melodierna kommer flygande mot en så ymnigt att man måste se upp för att inte trampa på dem”. Den första symfonins ambitiösa allvar byttes här ut mot ljus och värme. Han visste nu att han behärskade formen perfekt och att han kunde ta det betydligt lugnare och mer avspänt. Till vännen och eleven, den av många så fruktade kritikern Eduard Hanslick, skrev han att ”under vintern kommer en symfoni som klingar så älskvärt och muntert att du kommer att tro att jag skrivit den speciellt för dig – eller snarare för din unga hustru”.

Skälet till att man ibland kallat Brahms andra symfoni för hans ”pastoralsymfoni” hittar man redan i första satsens soldränkta värme och lyckostämning. Här finns en lantligt leende herdeidyll. Andra satsen har blivit allvarligare. Att violoncellernas något klagande tema har gett musiken en mer lidelsefull karaktär innebär bara en kontrast som lyfter fram den intimt gemytliga rikedomen i den nästan menuettliknande tredje satsen, med dess härliga, mycket snabba mellandel. Finalen börjar som vore den skriven av Haydn, men utvecklas till en lantlig idyll som befinner sig ljusårs från den första symfonins monumentala heroism.

Brahms andra symfoni uruppfördes av Wienfilharmonin under ledning av Hans Richter den 30 december 1877, och framgångarna upprepades när tonsättaren själv en knapp månad senare dirigerade den med Gewandhausorkestern i Leipzig. Den rangställning som symfonin genast intog, har den sedan behållit genom åren.
Stig Jacobsson

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konsertern håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!


Kontakt:
restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.

Garderob:
Garderoberna hittar du i vår foajé på entréplan. Den bevakade garderoben är enbart öppen i samband med större konserter i Gevaliasalen och det kostar 20 kr/plagg. Biljett till den bevakade garderoben köper du i samband med biljettköpet alternativt på plats i biljettkassan. Den obevakade garderoben är gratis. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.

Parkering:
Det finns ett begränsat antal parkeringar utanför Gävle Konserthus. Vill du parkera där bör du vara på plats i god tid innan konserten. Om vår parkering skulle vara full, hänvisar vi till parkeringshus i Gävle centrum eller parkeringen vid Silvanum/Högskolan. Väljer du att parkera i Gävle centrum eller vid Silvanum/Högskolan tar det ca 5-10 minuter att promenera till konserthuset.

Fotografering:
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. Slå gärna på din mobiltelefon EFTER konserten. 

Allergier:
Tänk på att starka parfymer och hårsprejer kan vara mycket besvärande för allergiker.

Övrigt: 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i Gevaliasalen