Datum och tid:

Torsdag 26 januari, 19:00

Mozarts Linzsymfoni

Gävle Symfoniorkester
Gemma New DIRIGENT
Kristina Lindby BASKLARINETT

C. IVES Three Places in New England
B. LINDE Pezzo concertante för basklarinett och stråkar
W. A. MOZART Symfoni nr 36 “Linz”

Vi fortsätter även att hylla Gävlekompositören Bo Lindes soloverk.
Pezzo concertante, för basklarinett och orkester, är ett av hans sista verk och sällan framförd på grund av dess tekniska krav på instrument och solist. Nu tar Gävle Symfoniorkesters klarinettist Kristina Lindby sig an utmaningen med detta korta virtuosa stycke. Gävlepremiär blir det också för Three Places in New England, ett av Charles Ives mest ikoniska verk som tar oss med på en odyssé i den amerikanska vildmarken.

Video

C. IVES Three Places in New England

W. A. MOZART Symfoni nr 36 “Linz”

Kristina Lindby kommer från Gammelgarns socken på östra Gotland. Musikgenerna har hon efter farfarsfar Patrik Lindby som kallades Näktergalen från Ardre.

Efter studier vid Lunnevads folkhögskola och Kungliga musikhögskolan i Stockholm är hon nu sedan 2009 anställd i Gävle symfoniorkester.

Kristina är också dirigent och ansvarig för det årligen återkommande projekt där orkestern uruppför kompositioner av elever från musiklinjen på Vasaskolans gymnasium.

Eftertraktad för sina insiktsfulla tolkningar och dynamiska scennärvaro är Nya Zeeland-födda Gemma New nyutnämnd konstnärlig rådgivare och chefdirigent för New Zealand Symphony Orchestra, konstnärlig ledare för Hamilton Philharmonic Orchestra och förste gästdirigent för Dallas Symphony Orchestra. Hon är även mottagare av det prestigefyllda Sir Georg Solti Conducting Award 2021.

Säsongen 2022/23 dirigerar hon Royal Philharmonic Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Royal Scottish National Orchestra och Royal Northern Sinfonia. Hon är alltmer efterfrågad i Europa och leder under säsongen RTÉ National Symphony Orchestra, Orchestre National de Lyon, Berner Symphonieorchester, Gävle Symfoniorkester, Orchestre National Bordeaux Aquitaine, Orchestra della Toscana och Mozarteum Orchestra Salzburg i Mozartwoche 2023. Gemma New debuterar med Houston Symphony och Melbourne Symphony och återvänder för att dirigera New Jersey Symphony Orchestra, Toronto Symphony och New World Symphony (Florida). I juni 2023 återvänder hon till St. Louis för att leda Opera Theatre of St. Louis uppsättning av Carlisle Floyds opera Susannah.

Gemma New var under fyra säsonger husdirigent för St. Louis Symphony Orchestra och har även varit assisterande dirigent för New Jersey Symphony. Hon är en tidigare Dudamel Dirigentstipendiat med Los Angeles Philharmonic och Dirigentstipendiat vid Tanglewood Music Center. Innan hon, 2021, fick Sir Georg Solti Conducting Award belönades hon med Solti Foundation U.S. Career Assistance Awards 2017, 2019 och 2020.

Charles Ives (1874–1954)
Three Places in New England
The ’St. Gaudens’ in Boston Common (Col. Robert Gould Shaw and his Colored Regiment)
Putnam’s Camp, Redding, Connecticut
The Housatonic at Stockbridge

Charles Ives betraktas som en av de första och största tonsättarna som verkligen var amerikan. Han komponerade helt efter sitt eget huvud, påhejad av sin far som var organist och bandledare, och som lärde sonen att man kan använda alla toner hur som helst bara man vet vad man gör. Det tog Charles fasta på, till publikens fasa. Det var sällan hans märkliga stycken spelades, och det var först när Leonard Bernstein på 1950-talet upptäckte hans musik som man började inse vilket originellt geni Ives var. Men då hade han sedan länge lagt musiken på hyllan. Han tröttnade på att komponera när ingen ville spela det han skrev. Han iddes inte ens komma till Bernsteins konsert. I stället hade han blivit en synnerligen betydande, och förmögen, försäkringsman som hittade på många ting inom branschen som ännu gäller.

Three Places in New England är säkert hans mest spelade verk, komponerat 1911–14. Musiken är också känd som New England Symphony och First Orchestral Set. Uruppförandet lät emellertid vänta på sig till januari 1931 då Boston Chamber Orchestra spelade det i New York, efter att tonsättaren arrangerat en kammarversion.

Den första satsen inspirerades av en relief av skulptören Augustus Saint-Gaudens som kan betraktas i en park i Boston och som skildrar det första färgade regementet som stred i det amerikanska inbördeskriget. Där är också en dikt inhuggen som börjar och slutar med orden ”Moving – Marching – Faces of Souls!” och musiken är en långsam marsch med extremt komplex polyfoni, och där två gamla sånger från krigets dagar kombinerats med Stephen Fosters Old Black Joe.

I andra satsen får vi en total kontrast, ett litet barns minnen av en 4 julifest i den gamla militärförläggning som rymmer ett minnesmärke över general Israel Putnams vinterkvarter 1778–79. Militärkårer och folkmusiker marscherar förbi. ”De spelade inte alltid rätt och tillsammans, och det var lika bra det”, som Ives uttryckte det. Men festligheten blir tröttande och pojken somnar och drömmer om en spöklik procession av döda soldater. Så vaknar han upp och kastar sig på nytt in i den festliga villervallan.

I den tredje satsen befinner sig den nygifta Ives med sin hustru längs den vackra floden. De hör sånger från kyrkan på andra sidan, missionssånger som spinner sina melodier över en komplex men ömsint kromatisk polyfoni som kan sägas spegla molnen som seglar förbi.
Stig Jacobsson

Bo Linde (1933–1970)
Pezzo concertante för basklarinett och stråkar op 41
Intrada: Deciso, ma con poco licenza –
Intermezzo: Tempo di valse lente –
Capriccio: Ben ritmico

Bo Lindes sista större verk blev ett konsertstycke för det som solist ovanliga instrumentet basklarinett. Partituret är daterat den 17 februari 1970 och det uruppfördes av Lennart Stove, som också fått sig verket tillägnat, och Gävle symfoniorkester under ledning av Rainer Miedel den 20 september samma år. Den 24 september gavs verket i repris i Uppsala Universitetsaula.

Det är en helt kort komposition med en speltid strax över tio minuter, och de tre delarna spelas utan pauser. I programbladet till uruppförandet berättade Linde att han lärt känna Lennart Stove under en repetition vid Sveriges Radio. Stove klagade då över att det fanns en så liten repertoar för basklarinett. Linde drog sig till minnes att han hade en del material liggande som han inte visste vad han skulle göra med, och nu blev dessa grunden till en serie metamorfoser. ”I hela stycket har jag försökt låta soloinstrumentets karaktär komma till sin rätt och i Intradan hela registret och de tekniska möjligheterna. Capricciot återkommer med Intradans motiv, fast här är det mera virtuost och musikaliskt. Intermezzot däremot är en långsam slags vals där solisten har möjlighet att prestera den där mjuka sammetstonen som instrumentet har. Det är ett uppvisningsstycke helt enkelt, några andra pretentioner ska man nog inte ha.”

I recensionen i Svenska Dagbladet skrev Ulla-Britt Edberg: ”Det verkligt sköna med denne kompositör är att han skriver så enkelt att var människa kan ha glädje av det … När han är spirituell är han eftertänksamt spirituell, när han är vemodig är han det med styrka som när sig med lika delar ömhet och ironi.”
Stig Jacobsson

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)
Symfoni nr 36 C-dur ’Linz’ K425
Adagio - Allegro spiritoso
Andante
Menuetto & Trio
Presto

Några av Mozarts symfonier har fått namn efter kända städer: nr 31 ­”Paris”, nr 36 ”Linz” och nr 38 ”Prag”. Naturligtvis hänger namnen ihop med att symfonierna i fråga skrivits för och uruppförts i respektive städer.

Linzsymfonin (C-dur K425) tillkom på den mycket korta tiden av fyra dagar: ”Tisdagen den fjärde november skall jag ge en konsert på teatern här. Och då jag inte har en enda symfoni med mig, så skriver jag huvudstupa en ny, som måste bli färdig till dess …” Brevet till pappa Leopold är daterat den 31 oktober 1783. Uruppförandet i Linz ägde rum på utsatt tid!

Anledningen till att symfonin blev skriven var att Wolfgang efter ett besök hos far i Salzburg var på väg hem till Wien, men stannade till i Linz där greve Thun-Hohenstein uppmuntrade honom att hålla en konsert. Naturligtvis förväntade man sig då som vanligt att han skulle presentera en ny symfoni.

Man måste verkligen beundra Mozart för hans förmåga att komponera snabbt och att ändå fylla sin musik med originella tankar, perfekt balans, melodisk lödighet och elegans. Visst är det i första hand fråga om högklassig underhållningsmusik, för allvaret hittar man nästan bara i första satsens början, och detta var även första gången han gav en symfoni en långsam inledning på det vis som Haydn hade för vana att göra. Längre fram i satsen hittar vi också anspelningar på tidens högsta musikaliska mode: episoder av ”turkisk” musik. Sådan hittar vi också i pianosonaten i A-dur med sin turkiska marsch, eller i operan Enleveringen ur seraljen.
Stig Jacobsson

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konsertern håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!


Kontakt:
restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.

VANLIGA FRÅGOR - FAQ 

 

BILJETTER 

Finns det biljetter kvar?
 
Det ser du enklast genom att trycka på KÖP BILJETT-knappen vid respektive evenemang. Du kommer då till events sida på Ticketmaster, där du enklast köper dina biljetter. Dina biljetter återfinns sedan i Ticketmasters app, samt via din e-post. Har du inget konto på ticketmaster är det enkelt att skaffa, tryck här för mer information. 

Kan jag återlösa min biljett om konserten flyttas eller ställs in? 
Om evenemanget av någon anledning flyttas eller ställs in, skickas information om vad som gäller till samtliga biljettinnehavare till den e-post som användes i samband med köpet. Oftast erbjuds återlösen under en begränsad period, men ibland erbjuder inte arrangören/arenan återköp. I Kund & köpvillkoren står det att köpt biljett gäller. Vid återlösen återbetalas inte serviceavgiften. 

Hur bokar jag plats för rullstol? 
Gävle Konserthus har 4 tillgänglighetsanpassade platser, för exempelvis rullstol, och dessa kan enbart bokas genom att besöka Gävle Konserthus biljettkassa eller via telefon eller e-post. 

Vad gäller för ledsagare/medföljare? 
Ledsagare/medföljare betalar ordinarie pris. Denna biljettyp kan bara bokas i samband med biljettköp av tillgänglighetsanpassad platsKvitto som kan användas för att begära ersättning av sin arbetsgivare erhålls vid betalning.

 

TIDER 

När öppnar Gävle Konserthus? 
Konserthuset öppnar alltid två timmar innan evenemangsstart. Restaurang och café öppnar oftast två timmar innan evenemangsstart, men avvikelser förekommer. För aktuella öppettider, se respektive konsert i vårt kalendarie. 

Finns det garderob? 
I publikfoajén finns det både en bemannad bevakad garderob (öppen vid vissa konserter i Gevaliasalen, biljetter köps i samband med biljettköp online, eller i biljettkassan) samt en kostnadsfri obevakad garderob (alltid öppen). Den bemannade garderoben öppnar två timmar innan evenemangsstart. På vissa evenemang erbjuds enbart obemannad garderob. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.

När ska jag vara på plats?
Kom i god tid till evenemanget! Alla evenemang i Gävle Konserthus startar på angiven tid. Det kan vara svårt att hitta parkering, det kan bildas kö både in till konserthuset, att visa biljett och i garderob. En rekommendation är att vara på plats senast 30 minuter innan evenemanget startar. 

Du som köpt biljett har eget ansvar att hålla dig uppdaterad om förändringar kring det evenemang du skall gå på. Aktuell information finns på vår websida. Vid övriga frågor, kontakta Gävle Konserthus biljettkassa. 

Vad händer om jag kommer för sent? 
Vänd dig till våra publikvärdar. De hjälper dig in så snart det går, till en plats där din ankomst stör så lite som möjligt. Det är alltså inte säkert att du får sitta på din bokade plats. Vid konsert med Gävle Symfoniorkester kan publikvärdarna inte släppa in dig förrän det är applåd efter avslutat stycke/verk. 

 

RESTAURANGEN 

Hur bokar jag bord i restaurangen? 
På varje evenemang där bordsbokning är möjlig finns en BOKA BORD-knapp. Tryck på den för att boka bord. Du kan även kontakta Gourmet Blå direkt. Därefter får du en bekräftelse av restaurangen. Aktuella menyer kan du hitta på gavlekonserthus.se/restaurang 

 

ÖVRIGT 

Var finns det parkering? 
Parkering finns vid konserthuset. Det finns begränsat antal platser. Tänk på att delar av parkeringen är avsedd för personal och kräver särskilt tillstånd - biljett gäller ej på dessa platser. Parkering finns bland annat även vid Gävle Konstcentrum (Silvanum), Högskolan och Gallerian Nian vid stortorget. 

Får jag ta med ytterkläder eller väska in i salongen? 
På grund av säkerhetsregler för utrymning kan du inte ta med jacka/rock eller större/skrymmande kläder/accessoarer in i Gevaliasalen. Gävle Konserthus har en bemannad garderob och en garderob som är gratis. För att köpa garderobsbiljett till dem bemannade garderoben gör du det enklast i samband med köp av biljetten, men går även att göra på plats i biljettkassan. Den obemannade garderoben bevakas även av våra publikvärdar under evenemanget.  

Finns det hörslinga? 
Det finns hörslingor i Gevaliasalen och Bo Linde-salen. Använd T-läge. 

Får jag fota/filma under konserten? 
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. På vissa evenemang råder det strikt bild- och ljudupptagningsförbud.Tänk även på att slå av din mobiltelefon, eller sätt den på ljudlös. Slå gärna på din mobiltelefon först EFTER konserten.  

Parfym och starka dofter? 
Tänk på att stark parfym och hårspray kan vara mycket besvärande för allergiker. 

Får jag ta med dryck in i Gevaliasalen? 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i Gevaliasalen.