Datum och tid:

Torsdag 9 mars, 19:00

Nemanja och Jaime

Gävle Symfoniorkester
Jaime Martín DIRIGENT
Nemanja Radulović VIOLIN

B. LINDE En munter uvertyr op.14
A. KHACHATURIAN Violinkonsert d-moll
J. SIBELIUS Symfoni nr 2

Made for UK 2023

Vad passar väl bättre inför den stundande Englandsturnén än att börja med Gävlekompositören Bo Linde och vad som mycket väl kan bli en brittisk premiär för hans "En munter uvertyr".
Vilken njutning att få se Nemanja Radulović spela Khachaturians violinkonsert med dess virtuosa passager och exotiska armeniska melodier. Allt detta i kombination med den speciella kemin på scenen med Jaime Martín som leder orkestern både i denna konsert och på turnén i Storbritannien våren 2023.

Video

B. LINDE En munter uvertyr op.14

A. KHACHATURIAN Violinkonsert d-moll

J. SIBELIUS Symfoni nr 2

Bo Linde (1933-1970)
En munter uvertyr op 14

Våren 1955 stormade den unge Bo Linde fram med stor kraft. Vid en konsert i mars det året uruppförde symfoniorkestern i hemstaden Gävle två nyskrivna verk, dels En munter uvertyr, som tillägnats Gävleborgs läns orkester (som man hette då), dels den första pianokonserten op 12 med tonsättaren själv som solist. Linde hade gjort en mycket snabb karriär. 1948 hade han tagits in i professor Lars-Erik Larssons kompositionsklass vid Musikhögskolan i Stockholm som med god marginal den yngste. När han 1952 lämnade skolan, fullärd, tilldelades han skolans belöningsjetong. Förväntningarna var högt ställda när han nu skulle visa upp sina nya orkesterverk, och tekniker var på plats för att sända konserten i radio. Det blev en lysande framgång, och den muntra uvertyren blev en tid något av orkesterns signaturmelodi.

”Uvertyren skrevs julen 1954 och jag hoppas att något av den glada stämningen från den tiden lyckats fastna inom sonatformens rätt konventionella väggar”, skrev tonsättaren i programbladet till uruppförandet. Recensenterna häpnade över att en 22-åring redan hunnit lära sig instrumentera så skickligt och att hans uppfinningsrikedom var så rik både vad gällde melodi, melodi, rytm och klang. Vilken glädje i musicerandet!

Men vid denna tid började modernismen i musiken tränga sig fram på bred front och det var plötsligt fult att vara musikant. I Stockholm hade Lindes musik ingen chans att hävda sig mot musikpåvarna, och länge betraktades hans musik som lättviktig. Idag kan vi åter glädjas åt hans humor och elegans samtidigt som man kan beundra hans stora kunskap och hantverksskicklighet. Och vem kommer idag ihåg den musik musikpåvarna skrev?
Stig Jacobsson

Aram Khachaturian (1903–1978)
Violinkonsert d-moll
Allegro con fermezza
Andante sostenuto
Allegro vivace

När bokbindarens son Aram Khachaturian från Tblisi lämnade sitt hem i Armenien för att till fots ta sig till Moskva och studera musik, var hans insikter i ämnet så begränsade att han inte alls kunde välja inriktning. På Gnessins musikskola bestämde man att cello skulle bli hans instrument, och sedan dröjde det inte länge förrän man också upptäckte att han hade en stor och naturlig fallenhet för komposition. Men då hade han redan kommit upp i åren. Han var 31 år gammal när han utexaminerades från konservatoriet. 1937 skrev han sin pianokonsert och något år senare baletten Gayane med den medryckande Sabeldansen.

Han red alltså på en konstnärlig våg när han 1940 skrev sin violinkonsert, så typisk för sin upphovsman med sina vackra melodier, sin färggranna orkestersats och vitala rytmik. Här finns drag av armenisk folkmusik, virtuosa figurer och romantiskt välljud med en doft av orientalisk mystik.

De synkoperade rytmerna i armenisk folkmusik sätter in redan från början och skiljer sig markant från den musik solisten gör entré med. Men trots alla härliga kontraster känns konserten sällsynt enhetlig, och den lär ha komponerats i ett enda inspirerat skaparrus. Trots att han noga följer ett klassiskt mönster är musiken full av värme och generositet.
Stig Jacobsson

Jean Sibelius (1865–1957)
Symfoni nr 2 D-dur op 43
Allegretto
Tempo andante ma rubato
Vivacissimo
Finale: Allegro moderato

Tidigt på våren 1901 befann sig Jean Sibelius i den lilla staden Rapallo på Italiens västkust, och det var där han påbörjade sin andra symfoni. Senare på hösten skrev han färdigt symfonin hemma i Finland och han dirigerade själv uruppförandet i Helsingfors den 8 mars 1902. Mottagandet på hemmaplan blev så entusiastiskt att symfonin inom kort måste spelas på nytt tre gånger. Kritikerna menade att ”en sådan tonsättning har aldrig tillförne klingat hos oss”.

Symfonin betydde en viktig vändpunkt i Sibelius liv. Hittills hade han gärna hämtat sitt stoff från Finlands sagoomspunna forntid och inspirerats av det finska folkeposet Kalevala. Men nu vände han sig ut mot Europa och sin egen tid. Han gick även in i sig själv, analyserade sitt liv och fann i sin egen personlighet ett nytt material för sitt skapande.

Men det finns också de som tolkat in alldeles för mycket: ”första satsen skildrar det lugna livet som finnarna på landet lever, ostörda av tanken på förtrycket. Andra satsen är uppfylld av patriotiska känslor, men tanken på den brutala överheten, som förtrycker folket, gör sinnet oroligt. Tredje satsen skildrar det vaknande nationella medvetandet och en önskan om att samla sig till försvar av folkets rättigheter. Finalen berättar om det hopp som tänts i hjärtana, och om tron på att det skall komma en befrielses timma”. Några gick så långt att de kallade symfonin för ”Befrielsesymfonin”, men allt detta måste betraktas som efterkonstruktioner. Sibelius hävdade alltid att allt han skrivit saknade litterärt, berättande innehåll.

Några har på grund av ovan antydda romantiskt nationalistiska fantasier tolkat andra symfonin som en patriotisk dikt i toner, direkt riktad mot det ryska förtrycket. Symfonin betraktades på det viset som en mer omfattande parallell till tondikten Finlandia (1899), något som Sibelius helt säkert inte alls avsett.

Allt är inte heller allvar och kamp, här finns förvisso också ljus och idyll, så det förvånar inte att detta blivit Sibelius mest spelade symfoni. Hans arbetsstudio i Rapallo var inbäddad i prunkande grönska, och detta har säkert påverkat tonspråket.

Bakom musiken anar man ett trotsigt, obändigt temperament som hastigt och oberäkneligt skiftar mellan drömmar och lidelsefulla utbrott. Man kan tycka att flera av satserna bara består av en lång rad obesläktade fragment. Men med mästarens starka musikaliska logik samlar han ihop alla infall och fragment till ett förtätat och suggestivt konstverk.

Som alltid med personlig och ärlig musik, mottogs Sibelius andra symfoni med diametralt motsatta åsikter. Amerikanen Virgil Thomson skrev i sin allra första recension i The New York Herald Tribune 1940 att symfonin är ”vulgär, självgod och provinsiell bortom all mening”. Men många ur samtiden blev djupt gripna av detta mästerverk. En tid efter det första framförandet av denna symfoni i Stockholm 1903 sände den svenske tonsättaren Wilhelm Stenhammar ett hänförande brev till Sibelius: ”Du härliga människa, det är ju hela fång av under du hämtat upp ur det omedvetnas och outsägligas djup. Det som jag anade har besannats: Du står denna stund för mig som den främste, den ende, den outgrundlige. Du har ruskat i mig så att jag inte kan glömma det.”
Stig Jacobsson

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konsertern håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!


Kontakt:
restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.

VANLIGA FRÅGOR - FAQ 

 

BILJETTER 

Finns det biljetter kvar?
 
Det ser du enklast genom att trycka på KÖP BILJETT-knappen vid respektive evenemang. Du kommer då till events sida på Ticketmaster, där du enklast köper dina biljetter. Dina biljetter återfinns sedan i Ticketmasters app, samt via din e-post. Har du inget konto på ticketmaster är det enkelt att skaffa, tryck här för mer information. 

Kan jag återlösa min biljett om konserten flyttas eller ställs in? 
Om evenemanget av någon anledning flyttas eller ställs in, skickas information om vad som gäller till samtliga biljettinnehavare till den e-post som användes i samband med köpet. Oftast erbjuds återlösen under en begränsad period, men ibland erbjuder inte arrangören/arenan återköp. I Kund & köpvillkoren står det att köpt biljett gäller. Vid återlösen återbetalas inte serviceavgiften. 

Hur bokar jag plats för rullstol? 
Gävle Konserthus har 4 tillgänglighetsanpassade platser, för exempelvis rullstol, och dessa kan enbart bokas genom att besöka Gävle Konserthus biljettkassa eller via telefon eller e-post. 

Vad gäller för ledsagare/medföljare? 
Ledsagare/medföljare betalar ordinarie pris. Denna biljettyp kan bara bokas i samband med biljettköp av tillgänglighetsanpassad platsKvitto som kan användas för att begära ersättning av sin arbetsgivare erhålls vid betalning.

 

TIDER 

När öppnar Gävle Konserthus? 
Konserthuset öppnar alltid två timmar innan evenemangsstart. Restaurang och café öppnar oftast två timmar innan evenemangsstart, men avvikelser förekommer. För aktuella öppettider, se respektive konsert i vårt kalendarie. 

Finns det garderob? 
I publikfoajén finns det både en bemannad bevakad garderob (öppen vid vissa konserter i Gevaliasalen, biljetter köps i samband med biljettköp online, eller i biljettkassan) samt en kostnadsfri obevakad garderob (alltid öppen). Den bemannade garderoben öppnar två timmar innan evenemangsstart. På vissa evenemang erbjuds enbart obemannad garderob. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.

När ska jag vara på plats?
Kom i god tid till evenemanget! Alla evenemang i Gävle Konserthus startar på angiven tid. Det kan vara svårt att hitta parkering, det kan bildas kö både in till konserthuset, att visa biljett och i garderob. En rekommendation är att vara på plats senast 30 minuter innan evenemanget startar. 

Du som köpt biljett har eget ansvar att hålla dig uppdaterad om förändringar kring det evenemang du skall gå på. Aktuell information finns på vår websida. Vid övriga frågor, kontakta Gävle Konserthus biljettkassa. 

Vad händer om jag kommer för sent? 
Vänd dig till våra publikvärdar. De hjälper dig in så snart det går, till en plats där din ankomst stör så lite som möjligt. Det är alltså inte säkert att du får sitta på din bokade plats. Vid konsert med Gävle Symfoniorkester kan publikvärdarna inte släppa in dig förrän det är applåd efter avslutat stycke/verk. 

 

RESTAURANGEN 

Hur bokar jag bord i restaurangen? 
På varje evenemang där bordsbokning är möjlig finns en BOKA BORD-knapp. Tryck på den för att boka bord. Du kan även kontakta Gourmet Blå direkt. Därefter får du en bekräftelse av restaurangen. Aktuella menyer kan du hitta på gavlekonserthus.se/restaurang 

 

ÖVRIGT 

Var finns det parkering? 
Parkering finns vid konserthuset. Det finns begränsat antal platser. Tänk på att delar av parkeringen är avsedd för personal och kräver särskilt tillstånd - biljett gäller ej på dessa platser. Parkering finns bland annat även vid Gävle Konstcentrum (Silvanum), Högskolan och Gallerian Nian vid stortorget. 

Får jag ta med ytterkläder eller väska in i salongen? 
På grund av säkerhetsregler för utrymning kan du inte ta med jacka/rock eller större/skrymmande kläder/accessoarer in i Gevaliasalen. Gävle Konserthus har en bemannad garderob och en garderob som är gratis. För att köpa garderobsbiljett till dem bemannade garderoben gör du det enklast i samband med köp av biljetten, men går även att göra på plats i biljettkassan. Den obemannade garderoben bevakas även av våra publikvärdar under evenemanget.  

Finns det hörslinga? 
Det finns hörslingor i Gevaliasalen och Bo Linde-salen. Använd T-läge. 

Får jag fota/filma under konserten? 
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. På vissa evenemang råder det strikt bild- och ljudupptagningsförbud.Tänk även på att slå av din mobiltelefon, eller sätt den på ljudlös. Slå gärna på din mobiltelefon först EFTER konserten.  

Parfym och starka dofter? 
Tänk på att stark parfym och hårspray kan vara mycket besvärande för allergiker. 

Får jag ta med dryck in i Gevaliasalen? 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i Gevaliasalen.