Datum och tid:

Fredag 8 mars, 19:00

Pris:

300-340 kr

Pöntinen spelar Scriabin

Joana Carneiro DIRIGENT
Roland Pöntinen PIANO
Gävle Symfoniorkester

A. CLYNE Within her arms
C. DEBUSSY Premiere suite
A. SCRIABIN Pianokonsert op. 20 f# moll

Konst och färg har varit inspirationen för många kompositörer, men mest av allt för Alexander Scriabin som var en stark förespråkare för "synestesi" – att höra musik men se färger och former. Han uppfann ett instrument "Clavier à lumières" som med ljus representerade varje musikalisk ton med individuella färger. Joana Carneiro dirigerar Debussys första orkestersvit och Ana Clynes "Within her arms". Roland Pöntinen är solist för pianokonserten av färger.

Roland Pöntinen är en framstående svensk pianist och kompositör, hyllad för sitt breda musikaliska register och tekniska briljans. Sedan sin debut 1981 har han framträtt med ledande orkestrar, etablerat en framgångsrik solokarriär och producerat över 100 skivinspelningar. Pöntinen är känd för sin förmåga att förena musikalisk klarhet med djup känslomässig inlevelse, vilket gör varje framträdande till en oförglömlig upplevelse.

Alexander Scriabins Pianokonsert är ett djupt romantiskt och lyriskt verk som kombinerar virtuositet med starka melodier. Konserten består av tre satser: den första satsen kännetecknas av sin flödande, cantabile-stil, den andra satsen är en mer djupgående och reflekterande Andante, och den tredje satsen återvänder till den stora, romantiska gesten med en triumferande final. Scriabins Pianokonsert utmanar pianistens tekniska och emotionella förmåga, vilket skapar en kraftfull och engagerande musikalisk upplevelse.

Video

Christian Reif - a few words on...

Anna Clyne (f. 1980)
Within her arms

Anna Clyne är född och utbildad i England, men hon fördjupade sina studier vid Manhattan School of Music mot slutet av förra seklet, och har därefter varit bosatt i New York där hon bland annat arbetat med New York Youth Symphony. Hon har komponerat en rad verk för såväl ensembler som för elektronik.

2008 hade hon börjat skriva på ett nytt energiskt och närmast kaotiskt verk, när hon fick besked om att hennes mor plötsligt gått bort. ”Jag satt vid pianot med ett ljus och ett vackert foto av henne, taget bara veckan innan. Och jag började komponera ny musik i ett enda svep under det följande dygnet. Det var min intention att bearbeta sorgen genom att arbeta.” Och hon skrev att detta ”är musik för min mor, with all my love”.

Arbetet passade precis med att Esa-Pekka Salonen just beställt ett verk av henne, och han uruppförde ”Within her arms” tillsammans med Los Angeles Philharmonic den 7 april 2009. Musiken rörde publiken till tårar och resulterade i ömsinta och berömmande recensioner. Med tiden har det blivit ett av hennes mest spelade verk.

Det är fråga om en personlig, innerlig sorgemusik för femton stråkar, med klagande röster som kan leda tankarna till renässanstonsättare som Thomas Tallis och John Dowland.
Stig Jacobsson

Claude Debussy (1862–1918)
Premiere suite
Fête
Ballet
Rêve
Cortège et Bacchanale

Liksom så många andra av impressionisternas kompositioner finns Debussys Première Suite även som en svit för fyrhändigt piano, och han skrev den medan han ännu var elev vid musikkonservatoriet i Paris, någon gång mellan 1882–1884. Verket har sedan bara existerat som ett manuskript, och nämns inte ens i flertalet biografier över tonsättaren. Först 1977 nämns det i François Lesures stora katalog över Debussys verk, och först 2008 trycktes pianoversionen. I manuskriptet till orkesterversionen saknades den tredje satsen, men den satsen har senare orkestrerats av Philippe Manoury, och hela verket uruppfördes i sin orkesterversion så sent som i februari 2012. Det är alltså inte så konstigt att verket förblivit tämligen okänt, men det är verkligen mycket väl motiverat att spela det.

Sviten inleds med en livfull Fête, festligt orkestrerad musik som kanske ändå inte direkt leder tankarna till Debussys impressionistiska tongångar. Andra satsen kan påminna om balettmusik, men är ganska originell med lite drag av orienten. I tredje satsens drömmar kan vi hitta en Debussy som vi känner igen, men det kan bero på att instrumentatören varit väl förtrogen med tonsättarens senare musik. Den avslutande satsen är attraktiv musik, rik på idéer och avslöjar god hand med orkestern.
Stig Jacobsson

Aleksandr Scriabin (1872–1915)
Pianokonsert F# moll op 20
Allegro
Andante
Allegro moderato

Den ryske pianisten och tonsättaren Aleksandr Skrjabins utveckling som tonsättare genomgick stora förändringar. Hans tidiga verk har stora likheter med Chopin, men efter inflytande från allt starkare visioner drömde han om att skildra hela universum, gärna med enorma klockor som hängde ner från molnen, med orkesterverk som också badade i olika färger. Hans musik blev allt djärvare. Till slut var det inte mycket som skilde Skrjabins fem sista pianopreludier op 74 (1914) från Arnold Schönbergs tre år tidigare skrivna 6 Kleine Klavierstücke. Båda har skarpa dissonanser, men de har nått resultaten från helt olika utgångspunkter. Medan Schönberg mer eller mindre räknat sig fram, släppte Scriabin alla hämningar i en nästan religiös hänryckning.

Scriabin var också en lysande pianist som slog världen med häpnad och som togs emot med förtjusning runt om i Europa mot slutet av 1800-talet. Det mesta han komponerade var också pianomusik. Men visst lockade orkestern, och det allra första orkesterverk som framfördes var hans pianokonsert. Jämförd med hans sena verk kan pianokonserten tyckas traditionell i Chopins efterföljd, och med de tre vanliga satserna, men här finns också detaljer som blir typiska för honom, som att redan i inledningens hornmelodi presentera ett tematiskt material som kommer att dyka upp i alla satserna. Första satsen börjar tonalt svävande och rytmiskt oklart, men är över lag lyrisk, den andra utvecklas till en sällsamt vacker variationssats, den tredje pekar mer mot framtiden. Den krävande pianostämman ger solisten många tillfällen att dekorera och spela arabesker.

Efter uruppförandet i Odessa i oktober 1897 beundrade kritikerna framförallt den subtila orkestreringen. Verket blev populärt och spelades under de kommande åren ofta, för det mesta med tonsättaren själv som solist.
Stig Jacobsson

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konsertern håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!


Kontakt:
restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.

ANGÅENDE VÄSKFÖRBUD PÅ EVENEMANG

Får jag ta med min väska in i Gävle Konserhus?
Evenemang i Gävle Konserthus omfattas i nuläget inte av beslutet av väskförbud på större evenemang, baserat på information från polisen. Däremot är det i Gävle Konserthus sedan tidigare inte tillåtet att ta med ytterkläder eller större/skrymmande väskor in i salongen under konsert. Om beslutet från polismyndigheten skärps kommer Gävle Konserthus att uppgradera och implementera en striktare linje gällande medtagande av väskor in i huset. I förberedande syfte kan man, som besökare, ändå tänka på att gärna lämna väskor hemma vid konsertbesöket.

 

BILJETTER 

Finns det biljetter kvar? 
Det ser du enklast genom att trycka på KÖP BILJETT-knappen vid respektive evenemang. Du kommer då till eventets sida på Ticketmaster, där du kan se tillgänglighet, och det är där du enklast köper dina biljetter. Dina biljetter återfinns sedan i Ticketmaster app, samt via din e-post. Har du inget konto på ticketmaster är det enkelt att skaffa, tryck här för mer information

Kan jag återlösa min biljett?
I normala fall går det inte att återlösa sin biljett. I Kund & köpvillkoren står det att köpt biljett gäller. Du kan däremot sälja din biljett via Tickmaster och deras gratistjänst Resale, se punkten nedan.

Kan jag sälja min biljett? (Vad är Ticketmaster Resale?)
Om du exempelvis får förhinder eller inte kan gå på ditt evenemang kan du lägga upp dem till försäljning via Ticketmasters tjänst Resale. Det kostar ingenting, och både du och köparen gör en trygg och säker affär via Ticketmasters system. Resale finns tillgängligt fram till 8 timmar före evenemangstart (undantag kan förekomma). Du lägger upp dina biljetter till salu direkt från ditt Ticketmaster-konto. För mer information och tillvägagångssätt, se Ticketmasters sida om Resale. Resale hjälper både säljare och köpare med en trygg affär.

Vi påminner om att endast köpa biljetter på internet från vår officiella biljettleverantör Ticketmaster, atingen via deras hemsida, deras app eller Resale. Köp aldrig biljetter från övriga andrahandsförsäljare. Du riskerar exterma överpriser, falska biljetter och utebliven leverans.

Vad händer om ett evenemang blir inställd eller flyttat?
Om evenemanget av någon anledning flyttas eller ställs in, så skickas information om vad som gäller till samtliga biljettinnehavare till den e-postadress som användes i samband med köpet. Vid flyttade evenemang fortsätter din biljett att gälla till det nya datumet. Vid både inställda och flyttade evenemang erbjuds oftast återlösen under en begränsad period, men ibland erbjuder inte arrangören/arenan återköp vid flytt. Vid eventuell återlösen återbetalas inte serviceavgiften.

Kan jag köpa presentkort hos er?
Gävle Konserthus säljer egna presentkort i biljettkassan. Dessa nyttjas till köp av evenemangsbiljetter och gäller enbart vid köp i biljettkassan.
Det går även att köpa elektroniska presentkort via Ticketmaster, och dessa gäller enbart vid köp på Ticketmaster.se eller i Ticketmasters app.
Restaurang Gourmet Blå säljer också egna presentkort, och dessa gäller enbart för förtäring i restaurangen.

Hur bokar jag plats för rullstol?
Gävle Konserthus har 4 tillgänglighetsanpassade platser, för exempelvis rullstol, och dessa kan enbart bokas genom att besöka Gävle Konserthus biljettkassa, via telefon eller e-post

Vad gäller för ledsagare/medföljare? 
Ledsagare/medföljare betalar ordinarie pris. Denna biljettyp kan bara bokas i samband med biljettköp av tillgänglighetsanpassad plats. Kvitto som kan användas för att begära ersättning av sin arbetsgivare erhålls vid betalning. 

 

TIDER 

När öppnar Gävle Konserthus? 
Konserthuset öppnar alltid två timmar innan evenemangsstart. Restaurang och café öppnar oftast två timmar innan evenemangsstart, men avvikelser förekommer. För aktuella öppettider, se respektive konsert i vårt kalendarie

Finns det garderob? 
I publikfoajén finns det både en bemannad bevakad garderob (öppen vid vissa konserter i Gevaliasalen, biljetter köps i samband med biljettköp online, eller i biljettkassan) samt en kostnadsfri obevakad garderob (alltid öppen). Den bemannade garderoben öppnar två timmar innan evenemangsstart. På vissa evenemang erbjuds enbart obemannad garderob. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.

När ska jag vara på plats?
Kom i god tid till evenemanget! Alla evenemang i Gävle Konserthus startar på angiven tid. Det kan vara svårt att hitta parkering, det kan bildas kö både in till konserthuset, att visa biljett och i garderob. En rekommendation är att vara på plats senast 30 minuter innan evenemanget startar. 

Du som köpt biljett har eget ansvar att hålla dig uppdaterad om förändringar kring det evenemang du skall gå på. Aktuell information finns på vår websida. Vid övriga frågor, kontakta Gävle Konserthus biljettkassa

Vad händer om jag kommer för sent? 
Vänd dig till våra publikvärdar. De hjälper dig in så snart det går, till en plats där din ankomst stör så lite som möjligt. Det är alltså inte säkert att du får sitta på din bokade plats. Vid konsert med Gävle Symfoniorkester kan publikvärdarna inte släppa in dig förrän det är applåd efter avslutat stycke/verk. 

 

RESTAURANGEN 

Hur bokar jag bord i restaurangen? 
På varje evenemang där bordsbokning är möjlig finns en BOKA BORD-knapp. Tryck på den för att boka bord. Du kan även kontakta Gourmet Blå direkt. Därefter får du en bekräftelse av restaurangen. Aktuella menyer kan du hitta på gavlekonserthus.se/restaurang 

 

ÖVRIGT 

Var finns det parkering? 
Parkering finns vid konserthuset. Det finns begränsat antal platser. Tänk på att delar av parkeringen är avsedd för personal och kräver särskilt tillstånd - biljett gäller ej på dessa platser. Parkering finns bland annat även vid Gävle Konstcentrum (Silvanum), Högskolan och Gallerian Nian vid stortorget. 

Var finns det toaletter?
Toaletter finns vid den obemannade garderoben på entréplan. Vid vissa evenemang öppnar vi även Tamburinen där det finns extra toaletter. På entréplanet, vid garderoben, finns RWC-toalett med bredare dörrar och automatik.

Får jag ta med ytterkläder eller väska in i salongen? 
På grund av säkerhetsregler för utrymning kan du inte ta med jacka/rock eller större/skrymmande kläder/accessoarer in i Gevaliasalen. Gävle Konserthus har en bemannad garderob och en garderob som är gratis. För att köpa garderobsbiljett till dem bemannade garderoben gör du det enklast i samband med köp av biljetten, men går även att göra på plats i biljettkassan. Den obemannade garderoben bevakas även av våra publikvärdar under evenemanget.  

Finns det hörslinga? 
Det finns hörslingor i Gevaliasalen och Bo Linde-salen. Använd T-läge. 

Får jag fota/filma under konserten? 
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. På vissa evenemang råder det strikt bild- och ljudupptagningsförbud. Tänk även på att slå av din mobiltelefon, eller sätt den på ljudlös. Slå gärna på din mobiltelefon först EFTER konserten.  

Parfym och starka dofter? 
Tänk på att stark parfym och hårspray kan vara mycket besvärande för allergiker. 

Får jag ta med dryck in i konsertsalen? 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i våra konsertsalar. Undantag råder vid konsert i foajé och restaurang.