Datum och tid:

Torsdag 25 april, 19:00

Pris:

300-340 kr

SIGNAL! GÄVLE SYMFONIORKESTER

Joseph Bastian DIRIGENT
Martha Eikemo Andersen BASTROMBON
Gävle Symfoniorkester

JOAN TOWER (F. 1938)
Fanfare for the uncommon woman No. 2 - 4 min

PAUL HINDEMITH (1895–1963)
Konsertmusik för stråkar och brass - 17 min
Mäßig schnell, mit Kraft – Sehr breit, aber stets fleißend
Lebhaft – Langsam – Im ersten Zeitmaß

DANIEL SCHNYDER (f. 1961)
subZERO för bastrombon och orkester - 16 min
SubZERO
Sama’i Thaqil
Zoomout

PAUS - ca 25 min

FRANZ SCHUBERT (1797-1828)
Symfoni nr 9 C-dur D944 "Den stora" - 49 min
Andante - Allegro ma non troppo
Andante con moto
Scherzo: Allegro vivace
Finale: Allegro vivace

En riktig brassfest! Hindemith för brass och stråkar och en fenomenal konsert för bastrombon där Martha Andersen skiner som solist. En storslagen final för Torsdagsserien med Schuberts sista symfoni, "Den stora" i C-dur.

Hindemiths "Konsertmusik för stråkar och brass" är en kraftfull och dynamisk komposition som förenar stråkarnas känslomässiga rikedom med brassektionens kraft och klangfärg. Verket består av fyra satser och bjuder på enastående kontrapunktiska passager och utmanande rytmiska mönster. Hindemith skapar en spännande dialog mellan de olika sektionerna och utforskar en mängd känslor, från dramatiskt till ömtåligt. "Konsertmusik för stråkar och brass" är ett enastående exempel på Hindemiths modernistiska stil och hans förmåga att kombinera traditionella och experimentella element i sin musik.

Daniel Schnyders 'subZERO', ett konsertant verk för bastrombon och orkester, är ett fascinerande och energiskt stycke som utmanar traditionella uppfattningar om bastrombonens roll. Verket är en uppvisning i teknisk virtuositet, med snabba passager och intrikata melodiska linjer. 'subZERO' blandar olika musikaliska genrer, från klassiskt till jazz, och resulterar i en fängslande musikalisk upplevelse som belyser bastrombonens fulla dynamiska och melodiska kapacitet.

Video

Christian Reif – a few words on – Trombones and Schubert

Jonas Bylund om SIGNAL 2024

Som en av de mest spännande talangerna från den yngre generationen, hyllas den fransk-schweiziske dirigenten Joseph Bastian allmänt för sin "totala precision och lugna och mästerliga framtoning", och är känd för den anmärkningsvärda och påtagliga känslan av partnerskap som han skapar med orkestermusikerna, samt för sin tydliga och högt hyllade förmåga att bygga upp ett orkesters karaktär inifrån.

Från och med september 2023 innehar Bastian positionen som chefdirigent och konstnärlig ledare för Münchner Symphoniker. I denna roll är han särskilt passionerad för att utveckla orkesterns plats som stadens och Münchens folks sanna orkester och utarbetar och implementerar ambitiösa planer över ett flertal områden: konstnärliga, internationella och sociala.

Sedan september 2022 är Bastian även chefdirigent för Orchestre Dijon Bourgogne i Frankrike, där han har i uppgift att bygga upp operans orkester i dess första steg som en symfoniorkester. Han utarbetar och genomför stora tvärvetenskapliga projekt (till exempel att undersöka kopplingarna mellan musik och neurovetenskap) och utforskar ett varierande utbud av repertoar, programplanerar flera världspremiärer tillsammans med stora symfoniska verk. Nyliga höjdpunkter inkluderar världspremiären av Pierre Thilloys SAMÂ - la lumiére exilée: ett interkulturellt verk som förenar nutida musik, sufism och litteratur.

Även sedan 2022 är Bastian chefdirigent för Asian Youth Orchestra och leder och inspirerar denna framstående ensemble på stora årliga turnéer genom Europa och Asien. I Asien turnerar AYO regelbundet i Kina, Hongkong, Japan, Macau, Filippinerna och Taiwan. Orkestern har också en ökande närvaro i Europa, med regelbundna framträdanden på stora italienska festivaler som Bergamo och Ravello, huvudkonserter i München och framträdanden vid Young Euro Classics-serien på Konzerthaus Berlin.

Som gästdirigent har Bastian en särskilt stark profil i Tyskland, med nyliga och kommande höjdpunkter inklusive projekt med Bamberger Symphoniker, Bayerisches Staatsorchester, Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Dresdner Philharmonie, DRP Saarbrücken-Kaiserslautern och Düsseldorfer Symphoniker, samt med radiokörerna i Berlin (DSO & RSB), Frankfurt (hr-Sinfonieorchester), Köln (WDR), München (BRSO) och Stuttgart (SWR).

Bastian dirigerar på hög nivå i Frankrike och arbetar regelbundet med orkestrar som Orchestre National d'Île de France och Orchestre National du Capitôle de Toulouse. Andra nyliga och kommande höjdpunkter inkluderar projekt i Österrike (Mozarteumorchester Salzburg), Baltikum (Estniska Nationalsymfoniorkestern), Beneluxländerna (Belgian National Orchestra, Orchestre Philharmonique de Liège, Orchestre Philharmonique de Luxembourg), Centraleuropa (Prague Radio Symphony Orchesta), Japan (Yomiuri Nippon Symphony Orchestra Tokyo), Skandinavien (Aarhus Symfoniorkester, Gävle Symfoniorkester), Spanien (Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya), Sydamerika (Orquestra Sinfònica do Estado de São Paulo) och Schweiz (Orchestre de Chambre de Lausanne).

Bastian har en särskild talang för opera och gjorde 2022 sin debut på Zürich Opera Studio, där han dirigerade Haydns Il mondo della luna på Theater Winterthur, Schweiz, till allmän kritisk hyllning. 2021 ledde han en mycket framgångsrik uppsättning av Die Bernauerin vid Carl-Orff Festival i Tyskland och har också arbetat med Kammeroper München. Bastian är alltid angelägen om att ytterligare utveckla sina kunskaper och färdigheter inom dirigeringens konst och arbetade nyligen nära Vladimir Jurowski på Bayerisches Staatsoper i deras produktion av Pendereckis Die Teufel von Loudun.

Bastian slog igenom internationellt i februari 2016 när han, i sista stund, steg in för att dirigera Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks (‘BRSO’) i tre abonnemangskonserter – allmänt hyllade av pressen som en "sensationell debut". Kort därefter tilldelades han Neeme Järvi-priset vid Gstaad Menuhin Festival (2016) och Eugene Jochum-priset för unga dirigenter av BRSO (2019).

Född i Frankrike i en fransk-schweizisk familj, påbörjade Bastian sin musikaliska resa genom att studera cello, trombon och komposition. Efter studier i trombon vid Musikhögskolan Saar spelade han som medlem i Gustav Mahler Youth Orchestra under Claudio Abbado och Pierre Boulez, samt i Orkestern vid Musikakademien vid Münchens filharmoniker. Därefter innehade han positionen som förste basstrombonist hos BRSO innan han lade instrumentet åt sidan för att fokusera helt på sin dirigentkarriär.

Bastian arbetade som assisterande dirigent till den bortgångne Mariss Jansons, som hjälpte och stöttade honom betydligt under hans tidiga dirigentstudier, samt till Daniel Harding (BR-kör, symfoniorkester och akademi) och Vladimir Jurowski (London Philharmonic Orchestra). Han fick också mästarklasser och löpande stöd från Bernard Haitink, Jorma Panula och David Zinman. Bastian finslipade sina färdigheter som chefdirigent för Abaco-Orchestra vid Münchens universitet (2011-2018), turnerade med orkestern till stora europeiska scener som Musikverein Wien.

Jämte det stora symfoniska repertoaren är Bastian hängiven att främja samtida verk (inklusive de senaste världspremiärerna av Fredrik Högbergs Violinkonsert och Aziza Sadikovas Percussionkonsert). Han har också ett starkt intresse för historiskt informerad framförandepraxis. Under sin tidigare karriär som orkestermusiker använde Bastian sin expertkunskap om instrument som sackbut, serpent och ophicleide för att spela inte bara med BRSO utan också med andra världsklassenssembler som Berliner Philharmoniker.

Joseph Bastian bor i München med sin fru – sopranen Lydia Teuscher – och deras två barn.

Basstrombonisten Martha Eikemo Andersen är 25 år gammal och härstammar från Bergen, Norge. Sedan januari 2023 har hon spelat i Sveriges Radios Symfoniorkester i Stockholm.

Hennes musikaliska resa började i Bergen vid åtta års ålder, när hon anslöt sig till skolans brassband och valde trombonen som sitt instrument. Under hennes uppväxt har den norska brassbandkulturen varit ett betydande och inspirerande inflytande som har format henne som musiker än idag.

År 2018 ledde hennes väg henne till Oslo där Martha påbörjade sina studier vid Norges Musikkhøgskole under ledning av professor Jonas Bylund. Åren i Oslo var avgörande för Marthas utveckling, och hon avslutade sin kandidatexamen år 2022.

Martha arbetar främst som orkestermusiker, men har en brinnande önskan att visa basstrombonens mångsidighet genom att uppträda med olika kammarmusikgrupper och som solist.

Paul Hindemith (1895–1963)
Konsertmusik för brass och stråkar op 50
Mäßig schnell, mit Kraft – Sehr breit, aber stets fleißend
Lebhaft – Langsam – Im ersten Zeitmaß

Paul Hindemith var tämligen okänd i USA när dirigenten Serge Kousewitzky beställde ett verk av honom till Bostonsymfonikernas femtioårsjubileum. Hindemith såg chansen att göra sig ett namn, och gick verkligen in för att skriva ett verk som skulle låta höra talas om sig. Första satsen fullbordade han i Berlin och den andra i Andermatt. Verket slutdaterades den 27 december 1930, och uruppförandet ägde rum i Boston den 3 april 1931. Hindemith hade specialdesignat sitt verk för denna förstklassiga orkester. Inte minst hade han ställt höga krav på de tolv brassmusikerna. Till detta jubileum skrev bland andra också Stravinsky sin Psalmsymfoni, Gershwin sin Second Rhapsody och Roussel sin tredje symfoni.

Detta blev ett av de viktigaste verken i Hindemiths tidiga produktion, och det hör till en grupp verk för mycket olika besättningar men med den gemensamma titeln Konsertmusik. Till denna grupp hör också till exempel Konsertmusik för piano, brass och två harpor. Det är fråga om experimentell musik där han utforskar nya klangkombinationer. Men verken är mycket lyckade. Han är inne i en period av bruksmusik, musik som ska vara trevlig att spela och att lyssna till, och han skrev parallellt med detta också en serie Kammermusik för olika besättningar.

När han skrev den nu aktuella Konsertmusiken var han 35 år och hade nått fram till opus 50. Det blev också det sista verk han försåg med ett opusnummer, men han skulle komma att skriva ytterligare minst lika många verk.

Tonsättaren anger i partituret att han gärna ser att man använder så många stråkar som möjligt till de fyra hornen, fyra trumpeterna, tre trombonerna och tuban. Verket har två satser av vilka den första har två delar, den andra tre delar. I den allra första delen kontrasterar de båda instrumentgrupperna tydligt mot varandra, men får också var sin del alldeles för sig själva. En lång rapsodisk unison melodi i trumpet och trombon inleder denna första sats. I den andra, långsamma, delen börjar alla stråkarna som sedan får sällskap med hornen i en bred melodi som bryts mot tunga och breda brassackord.

Andra satsen börjar med ett scherzoavsnitt, som även återkommer som slutepisod. Dessa ytterdelar är ett livfullt fugato. Mellandelen i andra satsen är långsam med sordinerade horn. Men melodin ligger i violan, sedan i solotrombon och efter en höjdpunkt i första trumpeten.
Stig Jacobsson

Daniel Schnyder (f. 1961)
subZERO för bastrombon och orkester
SubZERO
Sama’i Thaqil
Zoomout

Daniel Schnyder är född och uppvuxen i Zürich i Schweiz, men bor mestadels i New York, där han är aktiv som sopransaxofonist och tonsättare. Han skriver musik som hämtar sin inspiration från alla möjliga håll, från kubansk dansmusik, afrikanska och arabiska rytmer till jazz, improvisationer och klassisk musik. ”Den är alltid övertygande … ett spännande gränssnitt mellan jazz och klassiska element.”

I maj 1999 skrev han för den frilansande bastrombonisten David Taylor och Absolute Ensemble en tjugo minuter lång konsert för bastrombon och ensemble i traditionella tre satser, där han använder sig av både vedertagna och nyskapande speltekniker. Här kombineras arabiska, afrikanska, amerikanska och europeiska tankar till en ny personlig helhet. Rytmerna är energiska och taktarterna förändras ofta i yttersatserna. Första satsen kallade tonsättaren själv för en djävulsritt. Mellansatsen är mer eftertänksam till sin natur, men saknar inte framåtanda. Den är inspirerad av sufiska rytmer från Syrien, och solistens stämma ligger långt under orkesterns höga violiner. I finalens dialoger mellan solisten och orkestern får alla deltagarna ta sig fram till gränserna för vad som är tekniskt möjligt. Konserten har betecknats som mycket vacker och har blivit ofta spelad.
Stig Jacobsson

 

Franz Schubert (1797-1828)
Symfoni nr 9 C-dur D944
Andante - Allegro ma non troppo
Andante con moto
Scherzo: Allegro vivace
Finale: Allegro vivace

Franz Schubert skrev sin första symfoni som sextonåring, och därefter följde i stort sett en ny symfoni varje år fram till och med nr 6 från 1818. Då hade han sugits in i ett turbulent bohemliv i Wien, och börjat umgås med sångare, diktare och bildkonstnärer nästan i ett kollektiv. Han blev centralgestalten i de salonger (Schubertiader) som kamraterna kallade till, där hans pianostycken, kammarmusikverk och sånger ofta framfördes för första gången.

I mars 1828 lämnade Schubert in en symfoni till Gesellschaft der Musikfreunde i Wien. Han hade skrivit musiken några år tidigare, och denna symfoni var den enda symfoni han fullbordade under sina sista tio år. Man tog emot den och började repetera – men fann snart att den var alldeles för krävande och lång. Tar man hänsyn till alla repriser blir speltiden över en timme! Robert Schumann betecknade den med all rätt som himmelskt lång, och den överträffades vid denna tid endast av Beethovens nionde symfoni, med vilken den också har andra likheter. När konserten gavs hade denna ”stora C-dursymfoni” bytts ut mot Schuberts tio år gamla sjätte symfoni – den som brukar kallas ”lilla C-dursymfonin”.

I november detta år avled Schubert, så den nya symfonin fick han aldrig höra. Hans efterlämnade manuskript hamnade hos hans likaså komponerande broder Ferdinand, och i dennes gömmor hittade Robert Schumann symfonin efter ytterligare elva år. Schumann blev eld och lågor, liksom Mendelssohn, vilken samma år uruppförde symfonin med Gewandhausorkestern i Leipzig. Tiden hade äntligen kommit ifatt.

Schubert numrerade aldrig sina symfonier, så vilket nummer ska denna symfoni ha? De flesta musikvänner har nog vant sig vid att kalla stora C-dursymfonin för nr 9 – men när nu det ledande musikförlaget Breitkopf & Härtel kommit med en nyutgåva bär den nr 8 – det nummer som man vant sig att sätta på den så kallade ”ofullbordade” symfonin. I den nya editionen bär den ofullbordade nr 7. Varför krångla till det? Bakgrunden är följande: När musikvetenskapsmannen Otto Deutsch arbetade med sin kronologiska katalog över Schuberts alla verk (D-nummer), var han helt säker på att Schubert hade skrivit en symfoni mellan nr 6 och den ofullbordade, som han kallade nr 8, men att denna för tillfället var försvunnen. Han var lika säker på att man i framtiden skulle hitta denna ”nr 7”, så han reserverade ett nummer för den. Han ansåg sig ha hittat antydningar om en sådan symfoni i Schuberts brev. Men någon sådan symfoni har fortfarande inte hittats, och numera anser man att den aldrig skrevs. Det har alltså uppstått en försmädlig lucka i numreringen av Schuberts symfonier och förlagets tanke var nu göra serien begriplig. För övrigt lämnade Schubert åtminstone ytterligare två-tre ännu mer ofullbordade symfonier efter sig.
Stig Jacobsson

Dirigent: Joseph Bastian
Martha Eikemo Andersen, bastrombon
Konsertmästare: Åsa Wirdefeldt

VIOLIN I
Åsa Wirdefeldt
Anneli Jonsson
Iskandar Komilov
Cristina Komilova Lixandru
Gustav Inge
Lolita Kisonaite
Kerstin Svensson
Finndís A Kristinsdóttir

VIOLIN II
Per Drougge
Anders Jakobsson
Miriam Liljefors
Anne Nilsson
Dag Björkling
Josef Cabrales Alin
Ingrid Kytöharju
Ulf Nilsson

VIOLA
Anna Hyllman
Patrick Rutland
Helena Wahlund
Anna Harju
Ingela Hellberg
Ingemar Höglind

CELLO
Mats Olofsson
David Peterson
Katarina Lysell
Adrian Kaufeldt
Anna Garde

KONTRABAS
Eugene Maguid
Fabian Dahlkvist
Jesper Julin
Kjetil Laukholm

FLÖJT
Julia Crowell
Kristin Olsson

OBOE
Manou Rolland
Ulrika Gjelsnes

KLARINETT
Lucy Rugman
Kristina Lindby

FAGOTT
Patrik Håkansson
Per Nilsson

HORN
Ulf Linde
Blanca Eliasson
Berndt Johansson
Johan Stone

TRUMPET
Viktor Silverstone
Odd Inge Gjelsnes
Eivind Bjørnevik
Björn Nyman

TROMBON
Mikael Appelgren
Åke Lännerholm (även euphonium)

BASTROMBON
Lars Westergren

TUBA
Simon Frisk

PUKOR
Anders Lindblad

SLAGVERK
Glenn Larsson
Sofia Wik
Marcus Ström

PIANO
Oskar Ekberg

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konsertern håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!


Kontakt:
restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.

ANGÅENDE VÄSKFÖRBUD PÅ EVENEMANG

Får jag ta med min väska in i Gävle Konserhus?
Evenemang i Gävle Konserthus omfattas i nuläget inte av beslutet av väskförbud på större evenemang, baserat på information från polisen. Däremot är det i Gävle Konserthus sedan tidigare inte tillåtet att ta med ytterkläder eller större/skrymmande väskor in i salongen under konsert. Om beslutet från polismyndigheten skärps kommer Gävle Konserthus att uppgradera och implementera en striktare linje gällande medtagande av väskor in i huset. I förberedande syfte kan man, som besökare, ändå tänka på att gärna lämna väskor hemma vid konsertbesöket.

 

BILJETTER 

Finns det biljetter kvar? 
Det ser du enklast genom att trycka på KÖP BILJETT-knappen vid respektive evenemang. Du kommer då till eventets sida på Ticketmaster, där du kan se tillgänglighet, och det är där du enklast köper dina biljetter. Dina biljetter återfinns sedan i Ticketmaster app, samt via din e-post. Har du inget konto på ticketmaster är det enkelt att skaffa, tryck här för mer information

Kan jag återlösa min biljett?
I normala fall går det inte att återlösa sin biljett. I Kund & köpvillkoren står det att köpt biljett gäller. Du kan däremot sälja din biljett via Tickmaster och deras gratistjänst Resale, se punkten nedan.

Kan jag sälja min biljett? (Vad är Ticketmaster Resale?)
Om du exempelvis får förhinder eller inte kan gå på ditt evenemang kan du lägga upp dem till försäljning via Ticketmasters tjänst Resale. Det kostar ingenting, och både du och köparen gör en trygg och säker affär via Ticketmasters system. Resale finns tillgängligt fram till 8 timmar före evenemangstart (undantag kan förekomma). Du lägger upp dina biljetter till salu direkt från ditt Ticketmaster-konto. För mer information och tillvägagångssätt, se Ticketmasters sida om Resale. Resale hjälper både säljare och köpare med en trygg affär.

Vi påminner om att endast köpa biljetter på internet från vår officiella biljettleverantör Ticketmaster, atingen via deras hemsida, deras app eller Resale. Köp aldrig biljetter från övriga andrahandsförsäljare. Du riskerar exterma överpriser, falska biljetter och utebliven leverans.

Vad händer om ett evenemang blir inställd eller flyttat?
Om evenemanget av någon anledning flyttas eller ställs in, så skickas information om vad som gäller till samtliga biljettinnehavare till den e-postadress som användes i samband med köpet. Vid flyttade evenemang fortsätter din biljett att gälla till det nya datumet. Vid både inställda och flyttade evenemang erbjuds oftast återlösen under en begränsad period, men ibland erbjuder inte arrangören/arenan återköp vid flytt. Vid eventuell återlösen återbetalas inte serviceavgiften.

Kan jag köpa presentkort hos er?
Gävle Konserthus säljer egna presentkort i biljettkassan. Dessa nyttjas till köp av evenemangsbiljetter och gäller enbart vid köp i biljettkassan.
Det går även att köpa elektroniska presentkort via Ticketmaster, och dessa gäller enbart vid köp på Ticketmaster.se eller i Ticketmasters app.
Restaurang Gourmet Blå säljer också egna presentkort, och dessa gäller enbart för förtäring i restaurangen.

Hur bokar jag plats för rullstol?
Gävle Konserthus har 4 tillgänglighetsanpassade platser, för exempelvis rullstol, och dessa kan enbart bokas genom att besöka Gävle Konserthus biljettkassa, via telefon eller e-post

Vad gäller för ledsagare/medföljare? 
Ledsagare/medföljare betalar ordinarie pris. Denna biljettyp kan bara bokas i samband med biljettköp av tillgänglighetsanpassad plats. Kvitto som kan användas för att begära ersättning av sin arbetsgivare erhålls vid betalning. 

 

TIDER 

När öppnar Gävle Konserthus? 
Konserthuset öppnar alltid två timmar innan evenemangsstart. Restaurang och café öppnar oftast två timmar innan evenemangsstart, men avvikelser förekommer. För aktuella öppettider, se respektive konsert i vårt kalendarie

Finns det garderob? 
I publikfoajén finns det både en bemannad bevakad garderob (öppen vid vissa konserter i Gevaliasalen, biljetter köps i samband med biljettköp online, eller i biljettkassan) samt en kostnadsfri obevakad garderob (alltid öppen). Den bemannade garderoben öppnar två timmar innan evenemangsstart. På vissa evenemang erbjuds enbart obemannad garderob. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.

När ska jag vara på plats?
Kom i god tid till evenemanget! Alla evenemang i Gävle Konserthus startar på angiven tid. Det kan vara svårt att hitta parkering, det kan bildas kö både in till konserthuset, att visa biljett och i garderob. En rekommendation är att vara på plats senast 30 minuter innan evenemanget startar. 

Du som köpt biljett har eget ansvar att hålla dig uppdaterad om förändringar kring det evenemang du skall gå på. Aktuell information finns på vår websida. Vid övriga frågor, kontakta Gävle Konserthus biljettkassa

Vad händer om jag kommer för sent? 
Vänd dig till våra publikvärdar. De hjälper dig in så snart det går, till en plats där din ankomst stör så lite som möjligt. Det är alltså inte säkert att du får sitta på din bokade plats. Vid konsert med Gävle Symfoniorkester kan publikvärdarna inte släppa in dig förrän det är applåd efter avslutat stycke/verk. 

 

RESTAURANGEN 

Hur bokar jag bord i restaurangen? 
På varje evenemang där bordsbokning är möjlig finns en BOKA BORD-knapp. Tryck på den för att boka bord. Du kan även kontakta Gourmet Blå direkt. Därefter får du en bekräftelse av restaurangen. Aktuella menyer kan du hitta på gavlekonserthus.se/restaurang 

 

ÖVRIGT 

Var finns det parkering? 
Parkering finns vid konserthuset. Det finns begränsat antal platser. Tänk på att delar av parkeringen är avsedd för personal och kräver särskilt tillstånd - biljett gäller ej på dessa platser. Parkering finns bland annat även vid Gävle Konstcentrum (Silvanum), Högskolan och Gallerian Nian vid stortorget. 

Var finns det toaletter?
Toaletter finns vid den obemannade garderoben på entréplan. Vid vissa evenemang öppnar vi även Tamburinen där det finns extra toaletter. På entréplanet, vid garderoben, finns RWC-toalett med bredare dörrar och automatik.

Får jag ta med ytterkläder eller väska in i salongen? 
På grund av säkerhetsregler för utrymning kan du inte ta med jacka/rock eller större/skrymmande kläder/accessoarer in i Gevaliasalen. Gävle Konserthus har en bemannad garderob och en garderob som är gratis. För att köpa garderobsbiljett till dem bemannade garderoben gör du det enklast i samband med köp av biljetten, men går även att göra på plats i biljettkassan. Den obemannade garderoben bevakas även av våra publikvärdar under evenemanget.  

Finns det hörslinga? 
Det finns hörslingor i Gevaliasalen och Bo Linde-salen. Använd T-läge. 

Får jag fota/filma under konserten? 
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. På vissa evenemang råder det strikt bild- och ljudupptagningsförbud. Tänk även på att slå av din mobiltelefon, eller sätt den på ljudlös. Slå gärna på din mobiltelefon först EFTER konserten.  

Parfym och starka dofter? 
Tänk på att stark parfym och hårspray kan vara mycket besvärande för allergiker. 

Får jag ta med dryck in i konsertsalen? 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i våra konsertsalar. Undantag råder vid konsert i foajé och restaurang.

Får jag ta med min hund in i Gävle Konsertshus?
Inga hundar tillåts i lokalerna. Undantaget är ledarhud. Så vovven får vänta utanför.