Datum och tid:

Torsdag 19 maj, 19:00

SIGNAL 2022

Sascha Goetzel DIRIGENT
Jeroen Berwaerts TRUMPET

J. HAYDN Symfoni nr 39
K. SCHWERTSIK Divertimento Macchiato op.99 för trumpet och orkester
L.v. BEETHOVEN Symfoni nr 5

Läs mer om Signal-festivalen här!

Möt Joseph Haydns musikaliska bilder av ett stormigt, skrämmande hav i symfoni nr 39, som också kallas Tempesta di mare – storm över havet. Haydn var 33 år när han komponerade musiken, och påverkad av tidens ideal som fångades i uttrycket Sturm und Drang – storm och längtan. En motvikt till upplysningens idé om rationalitet, empirism och förnuft. Här möter vi i en explosiv musik med hög energinivå.

2007 beställde den svenske trumpetaren Håkan Hardenberger ett verk av tonsättaren Kurt Schwerstik. Verket kom att tituleras Divertimento Macchiato och spelas här av den belgiske trumpetsolisten Jeroen Berwaerts som har en bred repertoar som sträcker sig från barock till nutida musik. Han har uruppfört många verk och framfört nutida repertoar av Eötvös, Hosokawa och Gruber. Berwaerts är omtalad för sin enastående tekniska kapacitet, sin sensitiva musikalitet och för sina fyndiga programläggningar av verk i skilda sammanhang i samarbete med orkestrar som NHK Symphony Orchestra, Wiener Symphoniker och Konzerthausorchester Berlin. Han har studerat för den legendariske trumpetaren Reinhold Friedrich och varit professor i trumpetspel vid Hochschule für Musik i Hannover. Även jazz ligger Berwaerts varmt om hjärtat och 2017 släppte han CDn Signals from Heaven, där han var både trumpetsolist, jazzvokalist och bandledare.

Som avslutning hör vi Ludwig van Beethovens Symfoni nr 5 – verket som med rätta brukar kallas symfoniernas symfoni. Redan det välkända inledningsmotivet naglar fast lyssnaren på ett sätt som liknar en fängslande roman. Musiken skärper sinnena samtidigt som den vidgar himlarna – i finalen känns det som om taket skulle lyfta. Symfonin hade urpremiär i Wien år 1808 och gjorde stor succé. Beethovens oavlönade sekreterare Anton Schindler gav senare stycket smeknamnet Ödessymfonin. Detta eftersom Beethoven ska ha sagt att musiken klingade ”som ödet knackar på min dörr”.

Wienaren Sascha Goetzel började spela violin i sexårsåldern. Ett antal år senare utexaminerades han från universitetet i Graz, och fick anställning som violinist i anrika Wiener Philharmoniker. Där fick han under ett tiotal år självfallet rikliga tillfällen att samarbeta med och på närhåll studera många av världens främsta dirigenter. Han tog även privatlektioner för bland andra Zubin Mehta, Riccardo Muti och Seiji Ozawa. Bland de orkestrar Goetzel har gästat finner man City of Birmingham Symphony Orchestra, Nordtyska radions orkester i Hannover, Luxemburgs filharmoniker, Berliner Symphoniker och symfoniorkestrarna i Baltimore och Toronto.

Som operadirigent har Goetzel verkat vid Wiens båda stora operahus, Staatsoper och Volksoper. Dessutom har han bland mycket annat dirigerat vid Marinskijteatern i S:t Petersburg och operan i Los Angeles. Han har samarbetat med en rad ryktbara sångare, som exempel kan nämnas Placido Domingo, Anna Netrebko, José Cura, Thomas Hampson och Bo Skovhus.

För närvarande är Goetzel chefdirigent och konstnärlig ledare för Borusan Istanbul Philharmonic Orchestra och har tidigare varit förste gästdirigent för såväl Orchestre Symphonique de Bretagne som Kanagawa Philharmonic Orchestra i Japan.

Ludwig van Beethoven (1770–1827)
Symfoni nr 5 c-moll op 67 ”Ödessymfonin”
Allegro con brio
Andante con moto
Scherzo. Allegro
Allegro

I Wien blev Beethoven tidigt känd och uppskattad som en gigant bland pianisterna, men han uppskattades inte lika mycket som tonsättare, därtill var han alltför egensinnig och modern. Han bröt med traditionen när han förvandlade den eleganta klassicismen till stormande romantik. Många fann det stötande när han så uppenbart blandade in sig själv, sina egna känslor, sina åsikter i musiken. Men det här var den tid då Konstnären tog plats i historien. Beethoven betraktade sig inte längre som en musikens hantverkare. Berömt är hans uttalande om att det minsann finns många kejsare, men bara en Beethoven. Kejsaren hade dessutom fått sitt ämbete genom arv, Beethoven hade fått slita sig till sitt.

Under konserten på Theater an der Wien den 22 december 1808 insåg den insatta publiken i Wien att Beethoven även var en tonsättare av stora mått. Han hade fått möjligheten att presentera sig själv med en porträttkonsert, och han tog verkligen chansen. Det blev en fyra timmar lång konsert, och han gav prov på många verk som dittills varit ospelade. Här uruppfördes såväl den femte som sjätte symfonin, stora delar av mässan i C-dur, konsertarian ”Ah! Perfido” och för denna konsert speciellt komponerade Körfantasin op 80. Dessutom framträdde Beethoven själv som improvisatör vid pianot.

Beethoven fick verkligen slita med sin musik. ”Jag bär med mig mina idéer under lång tid”, sade han, och det var i själva verket en underdrift. När det gäller femte symfonin bar han på idéerna i åtta år. Han arbetade minutiöst med varje detalj, och det är oerhört intressant att betrakta proceduren i hans ännu bevarade skissböcker. Alla strykningar, ändringar, tillägg gör att notsidorna blir obegripligt röriga – bara Beethoven själv visste hur han skulle tolka dem. De första tankarna förefaller förvånansvärt torftiga, men när han fått brottas med dem en tid, antar de alltmer spännande former, och när han slutligen är nöjd har han också åstadkommit något genialt. Till och med femte symfonins till synes självklara inledning, detta bankande på ödets port som genast griper tag i lyssnaren och som tycks vara en så given och orubblig tanke, genomgår i skisserna en rad i efterhand svårförståeliga förvandlingar. På liknande sätt har han arbetat med hela verket, och även instrumentationen har vållat problem.

Andra satsens tema kan i skisserna återfinnas i åtminstone fjorton olika versioner. Scherzots övergång i finalen har genomgått oräkneliga utvecklingsfaser. Skisserna visar också att Beethoven ursprungligen inte alls tänkt sig en final i triumferande dur, utan en patetisk mollstämning. Visst är Beethovens femma värd all den beundrande uppmärksamhet den får. Den är resultatet av ett hårt arbetande genis vedermödor.
Stig Jacobsson

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konsertern håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!


Kontakt:
restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.

Garderob:
Garderoberna hittar du i vår foajé på entréplan. Den bevakade garderoben är enbart öppen i samband med större konserter i Gevaliasalen och det kostar 20 kr/plagg. Biljett till den bevakade garderoben köper du i samband med biljettköpet alternativt på plats i biljettkassan. Den obevakade garderoben är gratis. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.

Parkering:
Det finns ett begränsat antal parkeringar utanför Gävle Konserthus. Vill du parkera där bör du vara på plats i god tid innan konserten. Om vår parkering skulle vara full, hänvisar vi till parkeringshus i Gävle centrum eller parkeringen vid Silvanum/Högskolan. Väljer du att parkera i Gävle centrum eller vid Silvanum/Högskolan tar det ca 5-10 minuter att promenera till konserthuset.

Fotografering:
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. Slå gärna på din mobiltelefon EFTER konserten. 

Allergier:
Tänk på att starka parfymer och hårsprejer kan vara mycket besvärande för allergiker.

Övrigt: 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i Gevaliasalen