Datum och tid:

Fredag 10 oktober, 19:00

Pris:

310-350 kr

Crowell & Lacy

Bruckners känslostorm och flöjtens magi
Bruckners fjärde symfoni tar oss med på en resa genom stormiga känslor och mäktiga klanglandskap. Samtidigt får vi njuta av Gävlesymfonikernas soloflöjtist Julia Crowells virtuositet i Lil Lacys flöjtkonsert. Chefdirigent Christian Reif leder oss genom en kväll av dramatik och skönhet.

Christian Reif CHEFDIRIGENT
Julia Crowell FLÖJT
Gävle Symfoniorkester

L. LACY Flöjtkonsert "Fluidity of Matter and Life" - 25 MIN
PAUS - 25 MIN
A. BRUCKNER Symfoni nr 4 - 70 MIN

I denna konsert får vi uppleva en unik kombination av sprudlande virtuositet och symfonisk storslagenhet. Under ledning av Christian Reif, chefdirigent för Gävle Symfoniorkester, står flöjtisten Julia Crowell i centrum som solist i ett nyskapande verk av Lil Lacy. Därefter följer en av den romantiska epokens mest älskade symfonier – Bruckners fjärde.

Den dansk/amerikanska tonsättaren Lil Lacy har skapat en flöjtkonsert som tänjer på instrumentets gränser. Verket är färgstarkt och lekfullt, men rymmer också djupare emotionella lager. Flöjten, ofta förknippad med lätthet och luftiga melodier, får här en ny och kraftfull röst. Julia Crowell, en av Sveriges främsta flöjtister, tar sig an detta tekniskt utmanande och uttrycksfulla verk med briljans och känsla.

Efter paus förflyttas vi till en annan värld – Anton Bruckners Symfoni nr 4, även kallad ”Den romantiska”. Detta storslagna orkesterverk skildrar en fantasivärld av medeltida riddare, naturens skiftningar och mäktiga bergslandskap. Bruckner, som var djupt religiös, låter musiken växa fram som en stor katedral av ljud, med mäktiga blåssektioner och stråkklanger som rör sig mellan det storslagna och det innerliga.

Med Christian Reif vid dirigentpulten ges denna symfoni en dynamisk och färgstark tolkning. Det blir en konsert där den finstämda flöjten och den massiva orkesterklangen möts i en oförglömlig musikalisk upplevelse.

Video

Chefdirigent Christian Reif delar med sig av sin beundran för huskompositören Lil Lacy och vår egen flöjtsolist, Julia Crowell.

Gävle Symfoniorkesters chefdirigent Christian Reif har etablerat ett gott renommé för sin naturliga musikalitet, innovativa programläggning och tekniska skicklighet.

Sedan 2022 är Reif även konstnärlig ledare för Lakes Area Music Festival i Minnesota – en månadslång sommarfestival som samlar några av USA:s främsta klassiska musiker. Programmet sträcker sig från opera och kammarmusik till symfoniska konserter och beställningsverk. Festivalen verkar för att högkvalitativa kulturupplevelser ska vara tillgängliga för alla och tillämpar en modell där publiken själv bestämmer biljettpriset.

Säsongen 2025/26 bjuder på debuter med Nashville Symphony, The Florida Orchestra, Danish Chamber Orchestra, Latvian National Symphony Orchestra och Australian Youth Orchestra, samt återkomster till Houston Symphony, National Arts Centre Orchestra i Ottawa, Netherlands Radio Philharmonic, Belgrade Philharmonic och National Radio Orchestra of Romania.

Reif har en aktiv karriär på båda sidor Atlanten och har dirigerat orkestrar som San Francisco Symphony, Baltimore Symphony, Dallas Symphony, Houston Symphony, St. Louis Symphony, Cincinnati Symphony, Milwaukee Symphony, Indianapolis Symphony och Kansas City Symphony, samt St. Paul Chamber Orchestra och Orchestra of St. Luke's. I Europa har han framträtt med bland andra Orchestre National de Lyon, Royal Scottish National Orchestra, Münchner Rundfunkorchester, Hallé Orchestra och Stavanger Symphony.

Han har även dirigerat opera, bland annat uppsättningar av Don Giovanni, The Merry Wives of Windsor, Pagliacci, Ariadne auf Naxos, The Rake's Progress och Hänsel och Gretel.

År 2024 tilldelades Reif en GRAMMY för albumet Walking in the Dark (Nonesuch Records), där han både ackompanjerar sopranen Julia Bullock på piano och dirigerar Philharmonia Orchestra i London. Under pandemin 2020 spelade duon in serien Songs of Comfort, som uppmärksammades av NPR och listades av The New York Times bland årets bästa klassiska musik.

Tidigare har Reif varit Resident Conductor för San Francisco Symphony och Music Director för dess ungdomsorkester, samt Conducting Fellow vid New World Symphony och Tanglewood Music Center. Han har studerat dirigering vid Mozarteum i Salzburg och vid Juilliard School i New York. Han bor i München med sin hustru Julia Bullock och deras son.

Vid Gävle Symfoniorkesters säsongsöppning den 5 september 2025 dirigerar Christian Reif ett program som inleds med Andrea Tarrodis Liguria, den samtida svenska tonsättarens musikaliska porträtt av den italienska kusten. Därefter följer Tjajkovskijs Pianokonsert nr 1 i b-moll med pianisten Alim Beisembayev som solist, och konserten avslutas med Ives Symfoni nr 2.

Den 10 oktober 2025 får Reif och orkestern sällskap av flöjtisten Julia Crowell i Lil Lacys uttrycksfulla och färgrika flöjtkonsert Fluidity of Matter and Life, som kombineras med Bruckners Symfoni nr 4.

Nästa gång Reif leder orkestern är den 27 november 2025, i ett program som sammanför Schumanns uvertyr Bruden från Messina, Mendelssohns Pianokonsert nr 2 med Alexander Melnikov som solist, och Luciano Berios Rendering – en modernistisk tolkning av skisser av Schubert.

Den 29 januari 2026 medverkar violinisten Clara Jumi-Kang i ett program som innehåller Bo Lindes Pensieri sopra un cantico vecchio (Tankar kring en gammal sång), Prokofjevs Violinkonsert nr 1 och Mozarts Symfoni nr 40.

Den 20 mars 2026 dirigerar Reif uruppförandet av ett nytt verk av Lil Lacy, hyllad dansk/amerikansk tonsättare känd för sina suggestiva klangvärldar. På programmet står även lettiske tonsättaren Pēteris Vasks Violinkonsert nr 1 Distant Light med Vadim Gluzman som solist, samt Reineckes Symfoni nr 2.

Säsongen avslutas den 8 maj 2026 då Julia Bullock är solist i Poulencs La voix humaine, tillsammans med den stämningsladdade Symfoni nr 7 av finländske Einojuhani Rautavaara.

Julia Crowell, från Storbritannien, är soloflöjtist i Gävle Symfoniorkester. Hon har tidigare innehaft positioner som flöjtist och piccoloflöjtist i Sveriges Radios Symfoniorkester respektive Bergen Filharmoniska Orkester.
Hon har även spelat med bl.a. Academy of St Martin in the Fields, Chamber Orchestra of Europe, Kungliga Filharmonikerna, London Philharmonic Orchestra, London Symphony Orchestra Academy, Oslo-filharmonien, Royal Philharmonic Orchestra och World Orchestra for Peace.
Som stipendiat vid Royal College of Music i London studerade Julia flöjt med Jaime Martín, Susan Milan och barockflöjt med Rachel Brown. Under sin tid på musikhögskolan vann hon McKenna Baroque Prize, Richard III Prize for Baroque Chamber Music samt stipendier från Countess of Munster Musical Trust och EMI Sound Foundation.
Julia har undervisat vid Grieg Academy of Music i Bergen och Royal Northern College of Music. Hon har varit flöjtcoach för National Youth Orchestra of Great Britain och har för närvarande samma uppdrag hos Gävle Ungdomssymfoniorkester.

Lil Lacy (f. 1985)
Fluidity of Matter and Life, Flöjtkonsert nr. 1

Lil Lacys flöjtkonsert, skriven för Sønderjyllands Symfoniorkesters mångaårige flöjtist Thomas Jensen, är ett verk som hyllar livserfarenhet och den ständiga förändring som vi som människor går igenom.

För Lil Lacy har detta verk varit en mänsklig och konstnärlig resa. "Jag känner en enorm tacksamhet," berättar hon. "Dels för möjligheten att skriva en flöjtkonsert, men också för den nyfikenhet och öppenhet som Thomas mött mig med. Den kontinuerliga dialogen och utbytet vi haft kring verket har varit djupt inspirerande och öppnat unika lager av sinnesupplevelse, detaljer och nyanser i musiken." Lil Lacy och Thomas Jensen har haft ett samarbete baserat på ömsesidig inspiration. Redan från de allra första samtalen stod det klart att verket skulle bära prägel av en livsberättelse – en musikalisk tolkning av de många faser som ett mänskligt liv genomgår, från före födseln, barndom, ungdom och vuxenliv, till en reflektion över livet.

"Jag visste inte från början att det skulle handla om livserfarenhet. Detta tema uppstod helt naturligt i våra samtal, eftersom Thomas har en så rik karriär och är så nyfiken inom så många olika musikaliska genrer och uttryck. Att kunna luta sig mot stor livserfarenhet, både mänskligt och konstnärligt, skapar perspektiv och möjligheter. För mig som yngre kompositör är det en stor gåva att arbeta med en så generös och förtroendefull musiker – och människa," säger Lil Lacy.

För Thomas Jensen har verket en djup personlig betydelse. Med en lång karriär bakom sig, där han bland annat arbetat med Lil Lacys föräldrar, jazzpianisten Butch Lacy och sångerskan Birgitte Frieboe, känns samarbetet nästan ödesbestämt.

"Det är ett privilegium att få en flöjtkonsert skriven för sig själv, och det gläder mig extra mycket att det är Lil som komponerat den," säger han. "Det finns en koppling mellan generationer i detta projekt, och det är något alldeles särskilt."

Konserten speglar livets utveckling, men redan från de första tonerna står det klart att detta inte är en traditionell flöjtkonsert. Musiken leker med rummet och skapar överraskande upplevelser för lyssnaren. Flöjten rör sig genom olika klangliga, rumsliga och dynamiska uttryck som skapar en unik upplevelse, tydligt skild från det traditionella koncertformatet.

Musikaliskt har Lil Lacy hämtat inspiration från mycket olika källor – från ursprungliga folkliga klanger i USA och Europa, till Carl Nielsens Jag vet en lärkerede, till Jimi Hendrix experimentella ljudvärld, till Butch Lacys melodi till sin dotter Piper Lacy, som spelade flöjt som barn.

"Jag har i verket försökt skildra ett livs förlopp från före födseln till efterlivet, där tidens gång reflekteras i musiken – varje minut är som en auditiv fast forward genom flera års levt liv. Genom livet förändras och utvecklas vi. Integrerat i denna tidsmässiga livsresa arbetar jag med inspiration av förändringar i materialitet, med fokus på vatten och dess olika tillstånd: fast (is), gas (luft) och flytande (vatten). Klangligt är det inspirerat av naturfenomen – från Grönlands glaciärer och Färöarnas vindlyfta bäckar till den renande regnen och tidvattnets kraft vid Vadehavet," säger kompositören.

Som livet självt slutar flöjtkonserten i ett tillstånd av klarhet. Thomas Jensen beskriver det som ett fridfullt avslut, ett som för honom känns djupt meningsfullt. "Jag tycker det är en otroligt vacker tanke att konserten slutar i lugn acceptans. Många verk slutar dramatiskt eller lämnar ett frågetecken, men detta verk hittar sin avslutning på ett sätt som känns helt rätt."

Anton Bruckner (1824-1896)
Symfoni nr 4 Ess-dur ”Den romantiska”
Bewegt: nicht zu schnell
Andante quasi allegretto
Scherzo & Trio
Finale

Anton Bruckner föddes strax utanför Linz i Österrike, som son till byn Ansfeldens skollärare och organist. Det stod tidigt klart att sonen skulle gå samma bana, och därför studerade även han till lärare. Med tiden tog emellertid musikintresset överhanden, och 31 år gammal fick han sin första professionella musikertjänst, som domkyrkoorganist i Linz. Under sina tretton år i Linz studerade han harmonilära och kontrapunkt för professor Simon Sechter i Wien, och 1868 skulle Bruckner efterträda honom som professor. Vid det laget hade han hunnit komponera en hel del större sakrala körverk och tre symfonier, av vilka de två första förblev onumrerade och ouppförda under hans livstid. I Wien fortsatte han att komponera symfonier, det blev ytterligare åtta, av vilka den sista (som fått nummer 9) förblev ofullbordad.

Bruckner var en i många avseenden naiv och lättpåverkad person, som inte alltid litade på sin egen skaparkraft. Dåliga rådgivare fick honom att bearbeta sina verk både en och två gånger, varför flertalet symfonier finns i flera versioner. Så är även fallet med den som kallas nummer fyra, ’den romantiska’. Men den här gången var det till att börja med tonsättaren själv som ansåg att en hel del revidering behövdes.

Han började komponera sin fjärde symfoni sent år 1873, 49 år gammal. Helt nyligen hade då hans Symfoni nr 2 fått sitt första framförande med förhållandevis stor framgång, och med resultat att Bruckner fått en rad nya vänner. Han var således på ovanligt gott humör när han började arbeta - vilket kan utgöra ett gott underlag för att förstå det ’romantiska’. Men som sagt; Bruckner lämnade inget färdigt ifrån sig förrän han var absolut säker på att det var så bra han någonsin kunde göra det. Den första versionen var färdig 1874 - men av den skulle vi inte känna igen mycket.

Han började på förslag från dirigenterna Felix Mottl och Anton Seidl med att omarbeta orkestreringen i yttersatserna och den långsamma satsen i januari 1878, och fortsatte i november samma år med ett helt nytt scherzo ’som skildrar jakten’. Ett år senare ersatte han finalen med en fjärde version. På så sätt blev en i många stycken ny symfoni fullbordad i juni 1880, och den framfördes för första gången den 20 februari 1881 med stor framgång hos wienpubliken. Trots det fortsatte Bruckner att bearbeta symfonin vid olika tillfällen 1881, 1882 och så sent som 1888.

Men inte nog med detta. När Hans Richter 1888 skulle framföra verket gjorde han det i en förvanskad och mer wagner-lik version gjord av Bruckners ’vänner’ Franz Schalk och Ferdinand Löwe - en version som även trycktes. Tiden var helt enkelt inte mogen för att ta emot Bruckners egna tankar. Man ansåg honom alltför omständlig och svulstig, och att hans symfonier var musikaliska ’boa constrictor’ - hur mycket hellre skulle man inte vilja kalla dem musikaliska katedraler.

För en gångs skull härstammar tillnamnet ’den romantiska’ faktiskt från tonsättaren själv, och då syftade han på första satsen där han tänkte sig en romantisk bild av en medeltida stad. Han skrev i partituret vid inledningen till trio-delen ’dansmelodi under jaktpausen’. Hornropen är huvudtemat i första satsen, och de återspeglar naturen, jakten och lantlivet. Andantet baseras på en enkel rondoform som växlar mellan två teman. Det utåtriktade scherzot har också en lyrisk och långsam mellandel. Och i den granna finalen återkommer huvudtemat från första satsen, nu i jublande triumf.
Stig Jacobsson

Chefdirigent Christian Reif
Julia Crowell, flöjt
Konsertmästare: Peter Olofsson

VIOLIN I
Peter Olofsson
Åsa Wirdefeldt
Anneli Jonsson
Finndís A Kristinsdóttir
Cristina Komilova Lixandru
Gustav Inge
Tuulikki Nilsson Salo
Lolita Kisonaite
Kerstin Svensson

VIOLIN II
Nonna Knuuttila
Ulf Andrén
Anton Lasine
Dag Björkling
Kaho Nagano
Ingrid Kytöharju
Ulf Nilsson
Josef Cabrales Alin

VIOLA
Carl Lee
Anna Hyllman
Helena Wahlund
Anna Harju
Joseph Griffin
Ingela Hellberg

CELLO
Mats Olofsson
David Peterson
Sven Risberg
Katarina Lysell
Saga de Leon

KONTRABAS
Tomas Wahlund
Eugene Maguid
Fabian Dahlkvist
Jesper Julin

FLÖJT
Astrid Lagg
Kristin Olsson

OBOE
Hanna Edqvist
Ulrika Gjelsnes

KLARINETT
Erik Larsson
Kristina Lindby

FAGOTT
Patrik Håkansson
Per Nilsson

HORN
Annamia Larsson
Ida Freij
Johan Stone
Ulf Linde

TRUMPET
Viktor Silverstone
Odd Inge Gjelsnes
Ture Herrgårdh

TROMBON
Mikael Appelgren
Thobias Nilsson

BASTROMBON
Aksel Vedi

TUBA
Simon Frisk

PUKOR
Anders Lindblad

SLAGVERK
Glenn Larsson
Johannes Carlsson

HARPA
Tine Rehling

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konserter håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!



Kontakt:

restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.