Datum och tid:

Fredag 20 mars 2026, 19:00

Pris:

310-350 kr

Gluzman & Vasks

Musikens gränser suddas ut
Känn mörkret, ljuset och allt däremellan. När Lil Lacy tar ton i en världspremiär, Vasks violin gråter och Reineckes andra symfoni målar natten i ljud, suddas gränserna mellan tid och rum ut. Christian Reif och Vadim Gluzman tar dig med på en konsertupplevelse där känslan är viktigare än formen.

Christian Reif CHEFDIRIGENT
Vadim Gluzman VIOLIN
Gävle Symfoniorkester

L. LACY A Mountain Of Hope, Världspremiär
P. VASKS Violinkonsert nr 1, Distant light, för violin och orkester - 33 MIN
PAUS - 25 MIN
C. REINECKE Symfoni nr 2 - 35 MIN

Gävle Symfoniorkester bjuder på en spektakulär kväll med internationell stjärnstatus och musik som berör på djupet. Under ledning av Christian Reif får vi uppleva en världspremiär i form av ett helt nytt verk, A Mountain Of Hope, skrivet av composer in residence, Lil Lacy, som kommer att skapa ett helt nytt musikaliskt landskap för oss.

Detta nyskrivna verk, som är skräddarsytt för Gävle Symfoniorkester, kommer att vara en milstolpe i orkesterns repertoar. Vi kan förvänta oss en musik som både är experimentell och uttrycksfull, där tonsättaren kanske utforskar nya sätt att använda orkesterns klang. Det är ett verk som bjuder på både nyfikenhet och överraskningar – en upplevelse som för tankarna till de största musikaliska nyskapelserna av vår tid.

Vadim Gluzman, en av de mest lysande violinisterna i världen, står som solist i den lettiska tonsättaren Pēteris Vasks Violinkonsert nr 1, med undertiteln Distant Light. Denna konsert är en kraftfull och rörande musikupplevelse, där violinens klang får en nästan andlig betydelse. Vasks skapar en stämning av både intimitet och storslagenhet, där violinens höga toner verkar sväva i ett oändligt rum, innan de bryts ner till rörande, nästan hjärtskärande passager. Med Vadim Gluzman som solist får denna konsert en otrolig skärpa och känslomässig tyngd.

Efter paus förflyttas vi till romantikens värld med Carl Reineckes andra symfoni, ett verk som sällan framförs men bär på rikedomar av melodik, orkestral elegans och formmässig klarhet. Reinecke, en samtida till Brahms och Mendelssohn, hade en stark känsla för uttryck och balans. Symfonin rör sig mellan dramatik och ljus, med kontrasterande satser som visar upp orkesterns fulla färgpalett.

Med Christian Reif vid dirigentpulten, och med stjärnsolisten Vadim Gluzman på scen, blir detta en kväll som både hyllar det klassiska arvet och blickar framåt mot musikens framtid. En konsert där varje ton bär en djup betydelse och där den musikaliska upplevelsen förblir hos oss länge efter att sista tonen klingat ut.

Gävle Symfoniorkesters chefdirigent Christian Reif har etablerat ett gott renommé för sin naturliga musikalitet, innovativa programläggning och tekniska skicklighet.

Sedan 2022 är Reif även konstnärlig ledare för Lakes Area Music Festival i Minnesota – en månadslång sommarfestival som samlar några av USA:s främsta klassiska musiker. Programmet sträcker sig från opera och kammarmusik till symfoniska konserter och beställningsverk. Festivalen verkar för att högkvalitativa kulturupplevelser ska vara tillgängliga för alla och tillämpar en modell där publiken själv bestämmer biljettpriset.

Säsongen 2025/26 bjuder på debuter med Nashville Symphony, The Florida Orchestra, Danish Chamber Orchestra, Latvian National Symphony Orchestra och Australian Youth Orchestra, samt återkomster till Houston Symphony, National Arts Centre Orchestra i Ottawa, Netherlands Radio Philharmonic, Belgrade Philharmonic och National Radio Orchestra of Romania.

Reif har en aktiv karriär på båda sidor Atlanten och har dirigerat orkestrar som San Francisco Symphony, Baltimore Symphony, Dallas Symphony, Houston Symphony, St. Louis Symphony, Cincinnati Symphony, Milwaukee Symphony, Indianapolis Symphony och Kansas City Symphony, samt St. Paul Chamber Orchestra och Orchestra of St. Luke's. I Europa har han framträtt med bland andra Orchestre National de Lyon, Royal Scottish National Orchestra, Münchner Rundfunkorchester, Hallé Orchestra och Stavanger Symphony.

Han har även dirigerat opera, bland annat uppsättningar av Don Giovanni, The Merry Wives of Windsor, Pagliacci, Ariadne auf Naxos, The Rake's Progress och Hänsel och Gretel.

År 2024 tilldelades Reif en GRAMMY för albumet Walking in the Dark (Nonesuch Records), där han både ackompanjerar sopranen Julia Bullock på piano och dirigerar Philharmonia Orchestra i London. Under pandemin 2020 spelade duon in serien Songs of Comfort, som uppmärksammades av NPR och listades av The New York Times bland årets bästa klassiska musik.

Tidigare har Reif varit Resident Conductor för San Francisco Symphony och Music Director för dess ungdomsorkester, samt Conducting Fellow vid New World Symphony och Tanglewood Music Center. Han har studerat dirigering vid Mozarteum i Salzburg och vid Juilliard School i New York. Han bor i München med sin hustru Julia Bullock och deras son.

Universellt erkänd som en av dagens främsta violinister, förnyar Vadim Gluzman den gyllene eran av 1800- och 1900-talets violintradition med nytt liv och glöd. Hans breda repertoar omfattar även samtida musik, och hans tolkningar hörs världen över genom livestreams, radiosändningar och en imponerande katalog av prisbelönta inspelningar på skivmärkena BIS, Platoon och EuroArts.

Den israeliske violinisten uppträder med många av världens ledande orkestrar och dirigenter, däribland Tugan Sokhiev med Berliner Philharmoniker, Boston Symphony Orchestra, Bayerska radions symfoniorkester och Orchestre de Paris; Neeme Järvi med Chicago Symphony och London Philharmonic; Riccardo Chailly med Royal Concertgebouw Orchestra och Gewandhausorchester Leipzig; samt Santtu-Matias Rouvali med Göteborgs Symfoniker och Philharmonia Orchestra. Han framträder regelbundet vid festivaler som Ravinia, Tanglewood, BBC Proms och Grant Park, samt vid North Shore Chamber Music Festival, som han grundade 2011.

Under säsongen 2025/26 uppträder Gluzman med Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Israel Philharmonic, Seoul Philharmonic, NDR Elbphilharmonie, NDR Radiophilharmonie, samt med Seattle, Utah och North Carolina Symphony Orchestras. Han turnerar dessutom med Gluzman–Moser–Korobeinikov Trio och fortsätter att leda konserter med ProMusica Chamber Orchestra i Columbus, Ohio, där han är Creative Partner och Principal Guest Artist.

Gluzman har uruppfört verk av Sofia Gubaidulina, Erkki-Sven Tüür, Moritz Eggert, Giya Kancheli, Elena Firsova, Pēteris Vasks, Michael Daugherty och Lera Auerbach. Från och med 2025 tillträder han som konstnärlig ledare för Music in the Mountains Festival i Durango, Colorado.

Hans omfattande diskografi har hyllats med bland annat Diapason d'Or de l'Année, Gramophone Editor's Choice, Choc de Classica (Classica Magazine) och Disc of the Month av The Strad, BBC Music Magazine och Classic FM.

Vadim Gluzman är Distinguished Artist in Residence vid Peabody Conservatory, där han undervisar ett urval unga violinister. Han spelar på den legendariska Stradivari-fiolen från 1690, känd som "ex-Leopold Auer", generöst utlånad via Stradivari Society of Chicago.

Pēteris Vasks (f. 1946)
Violinkonsert nr 1, Distant Light, för violin och stråkorkester
Andante
Cadenza 1
Cantabile
Mosso
Cadenza 2
Cantabile
Cadenza 3
Andante

Den lettiske kompositören Pēteris Vasks Violinkonsert nr 1, skriven 1989, är ett betydelsefullt verk som utforskar känslomässiga djup och spirituell rikedom. Genom en blandning av tekniskt krävande solistpartier och komplexa harmonier skapar Vasks en konsert som inte bara imponerar tekniskt utan också berör djupt på ett känslomässigt plan. Verket utforskar teman som natur, existentiell strävan och det spirituella sökandet efter mening. Med sin melodiska skönhet och känslomässiga rikedom har violinkonserten, med tillnamnet Distant Light blivit befäst som en av Vasks mest betydelsefulla och älskade kompositioner.

Vasks studerade kontrabasspel vid konservatoriet i Vilnius innan han flyttade till Riga för kompositionsstudier. Han är nu en flitigt framförd tonsättare och hans verklista domineras av körmusik vilket är en naturlig följd av Lettlands fina körtradition med den internationellt verksamma Latvian Radio Choir som framfört musik av Vasks i många prestigefyllda internationella sammanhang. Även violinisten Gidon Kremer har medverkat starkt till att Vasks musik fått internationell spridning.

Carl Reinecke (1824 – 1910)
Symfoni nr 2 i c-moll op. 134 "Håkon Jarl"
Allegro
Andante
Intermezzo. Allegretto moderato
Finale. Allegro – Più animato – Allegro molto

Carl Reinecke, en av de mest framstående tyska kompositörerna i generationen Bruckner–Brahms, är långt ifrån oomtvistad i musikhistorien. Ända upp i hög ålder var han i en tid av stora omvälvningar – från Liszts nydömande revolution till tonalitetens upplösning – en försvarare av traditionen, trogen de ideal som formats av Mendelssohn och Schumann och den klassicistiska romantik som dessa inspirerat.

Redan som sexåring fick Reinecke sin första musikundervisning av sin far Johann Rudolf Reinecke, och 1835 framträdde han för första gången offentligt som pianist. Han turnerade som solist i Europa och blev känd som en "graciös Mozarttolkare".
Mellan 1843 och 1846 vistades han, tack vare ett stipendium från den danske kungen och holsteinske hertigen Christian VIII, i Leipzig (dåtidens kulturella centrum i Schleswig-Holstein). Där togs han under Felix Mendelssohn Bartholdys beskydd och framförde dennes Serenade und Allegro giocoso op. 43 i Gewandhaus den 16 november 1843. Han lärde även känna Robert Schumann, som han djupt beundrade – och Mendelssohn och Schumann blev Reineckes konstnärliga ledstjärnor. När han senare tillfrågades om sitt beroende av dessa förebilder svarade han med ro: "Jag skulle inte invända om man kallar mig en epigon."

1847 utnämndes Reinecke till hovpianist i Danmark, men vistelsen blev kort. Det preussisk-danska kriget 1848 tvingade honom tillbaka till Leipzig, där han dock inte lyckades etablera sig, och han flyttade 1849 till Bremen för att arbeta som dirigent. Efter rekommendation av Franz Liszt bjöds han till Paris av Hector Berlioz, där han uppträdde som pianist och återknöt bekantskapen med Ferdinand Hiller, nu chef för Konservatoriet i Köln, som 1851 anställde Reinecke som pianolärare.
Han återupptog kontakten med Schumann i Düsseldorf och lärde där känna den unge Johannes Brahms. Mellan 1854 och 1859 var han kapellmästare i Barmen (nu en del av Wuppertal) och gick därefter vidare till Breslau som musikdirektör.

Kort efter att ha tillträtt i Breslau erbjöds han posten som chefdirigent för Gewandhausorkestern i Leipzig – en befattning som skulle komma att prägla hans liv. Han innehade den i hela 25 år (1860–1895). Parallellt var han professor i piano och komposition vid Leipzigs konservatorium, där en rad lysande unga kompositörer från hela världen formades. Bland hans elever märks Max Bruch, Edvard Grieg, Arthur Sullivan, Leoš Janáček, Ethel Smyth, Frederick Delius, Isaac Albéniz, Charles Villiers Stanford, Hugo Riemann och många fler.

Efter sin något abrupta och förnedrande avsked från Gewandhaus – där Arthur Nikisch tog över och inledde en ny, glänsande epok – var Reinecke mellan 1897 och 1902 direktör för konservatoriet i Leipzig. Han förblev aktiv långt upp i åren: 1905 spelade han som första pianist in Larghetto ur Mozarts "Kröningskonsert" på Welte-Mignon-rullar, och 1906 uppträdde han med sin elev Fritz von Bose i Mozarts konsert för två pianon KV 365. Han konserterade till och med så sent som 1909 i Gewandhaus.

Reineckes pianostil visar tydliga influenser från Mozart, Mendelssohn, Schumann, Chopin och Brahms, medan hans orkestermusik framför allt präglas av Mendelssohns och Schumanns arv. Han påverkades förvånansvärt lite av Beethoven, trots ett livslångt intresse för dennes pianosonater.
Idag är Reinecke mest känd som kompositör för instrument som romantikens mästare ofta försummade, särskilt genom sitt harpkonsert i e-moll op. 182 och flöjtkonsert i D-dur op. 283 (1908). Även Undine-sonaten för flöjt och piano op. 167 är alltjämt populär, och hans Serenad i g-moll op. 242 (1898) har nyligen återupptäckts av stråkorkestrar – ett verk som står värdigt bredvid motsvarande stycken av Volkmann, Dvořák, Grieg, Tjajkovskij och Robert Fuchs.

Reinecke komponerade fyra pianokonserter och fyra symfonier. Den första, i G-dur, tillkom före 1850 men fick aldrig något opusnummer och erkändes senare inte av honom själv. Den är numera förlorad.
Hans officiella symfoniska katalog börjar därför med Symfoni nr. 1 i A-dur op. 79, uruppförd 1858 i Leipzig (reviderad version 1863). Den andra symfonin i c-moll op. 134 skrevs 1874 och publicerades året därpå, och Symfoni nr. 3 i g-moll op. 227 fullbordades 1894. Därtill kom den så kallade "Kinder-Symphonie" op. 239, med leksaksinstrument och citat ur Mozart, Beethoven, Weber och August Reißiger – ett underhållande verk, men av Reinecke inte räknat som en "riktig" symfoni.

Symfoni nr. 2, skriven 1874, bär titeln Håkon Jarl och kan tyckas vara programmusik, men programmet fungerar snarare som inspiration än som strukturell vägledning. I förordet till partituret påpekar Reinecke att rubaton alltid ska utföras subtilt och nästan omärkligt – ett uttryck för hans klassiska hållning.

Ämnet för symfonin hämtades ur nordisk myt och historia: Håkon Jarl (ca 935–995), den norske hövdingen som motsatte sig kristnandet och höll fast vid de gamla riterna, tills han till slut förlorade makten och mördades av sin tjänare Tormod Kark.
Historien, fylld av krig, svek och blodshämnd, fascinerade 1800-talets romantiker. Den danske diktaren Adam Oehlenschläger skrev redan 1805 tragedin Håkon Jarl, och den tjeckiske tonsättaren Bedřich Smetana tonsatte berättelsen i sin symfoniska dikt Håkon Jarl (1860–61).

Tretton år senare, inspirerad av denna arktiska, ödesmättade värld, fullbordade Carl Reinecke i Leipzig sin Håkon Jarl-symfoni, med följande tänkbara satstitlar:
Håkon Jarl
Thora
I Odins lund
Olufs seger

Ett verk där klassisk form möter nordisk myt, och där Reineckes romantiska ideal står orubbliga mitt i 1800-talets musikaliska förändring.

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konserter håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!



Kontakt:

restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.