Hela sitt liv skrev Wolfgang Amadeus Mozart musik som förförde, berörde och sprängde gränser. Dessutom hade han humor. Operan Der Schauspieldirektor – Teaterdirektören – är en satir över 1700-talets teaterliv. Att uppleva den medryckande musiken i uvertyren till operan är som att kastas in i en tidsresa till pudrade peruker och fladdrande salongsljus.
Ludwig van Beethoven är tonsättaren som livet ut kämpade mot sin gradvis allt sämre hörsel. I femtioårsåldern var han helt döv. Kanske var det i kraft av kampen mot sitt öde som Beethoven fortsatte att både komponera och dirigera livet ut. Pianokonsert nr 5 skrev han i sin hemstad Wien 1809. Staden låg i spillror efter Napoleons attack och Beethoven led av sin dåliga hälsa. Ändå klingar Kejsarkonserten – hans sista pianokonsert H – av hopp och framtidstro. Hos oss tolkas stycket av det unga stjärnskottet Pontus Carron.
Svenska bästsäljare inom nutida konstmusik, finns det? Svaret är ja. Sedan Persuasion av Britta Byström hade urpremiär 2004 uppförs stycket regelbundet över hela världen. I verket bjuder Byström in till en oväntad ljudvärld som öppnar för associationer kring tid och rum.
Konserten avslutas med Symfoni nr 6 av Franz Schubert. Trots att han bara var lite över 30 år när han dog tonsatte han över ett tusen verk. Symfoni nr 6 skrev han i 20-årsåldern, inspirerad av tidens operahjälte Rossini. Stycket fick dock vänta innan det mötte publiken, och det offentliga uruppförandet gjordes först några veckor efter att Schubert dött. I svensk kulturhistoria har Symfoni nr 6 en särskild plats tack vare Hasseåtage – som i revyn Spader Madame lät Monica Zetterlund föreviga en melodislinga ur andra satsen med texten: ”Donna Juanita, syster till Don Juan”.
Konserten leds av Ruth Reinhardt, utbildad vid Juilliard School of Music i New York och en av Europas unga, ledande dirigenter.