Datum och tid:

Lördag 19 mars, 12:00

Öppet Hus med Lördagsmatiné

Öppet Hus i Gävle Konserthus! och Gratis matinékonsert med Gävle Symfoniorkester!

Gävle Konserthus öppnar dörrarna och bjuder på visning av konserthuset, förmånliga erbjudanden på mängder av konsertbiljetter, tipspromenad med fina vinster, rea på CD och böcker, information om kommande konserter samt information om Gävle Symfoniorkesters abonnemang för det kommande spelåret. Dessutom serverar konserthusets restaurang Gourmet BLÅ en brunchmeny och andra attraktiva erbjudanden. I restaurangen kommer även den hyllade duon Markus & Michaela att spela.

Dagen avslutas med Gävle Symfoniorkester, som bjuder på gratis matinékonsert. Den planerade dirigenten, Jessica Cottis, har med kort varsel tvingats att ställa in sin medverkan. Istället blir det den bulgariska dirigenten Emil Tabakov som leder konserten.
Programmet för Öppet Hus uppdateras löpande. 

Bilkompaniet finns på plats utanför entrén och visar upp nyheter från Mercedes-Benz.

Gävle Symfoniorkester - Matinékonsert kl 15.00
Emil Tabakov DIRIGENT

M. ARNOLD Serenade for small orchestra op.26
G. MAHLER Adagietto ur Symfoni nr 5
A. SCHNITTKE Gogolsvit

Markus & Michaela är duon som under 100 veckor i rad underhållit sin växande publik varje fredag från sitt vardagsrum. 2020 blev de tilldelade det ärofyllda priset "Årets Local Hero" som delas ut till någon som gjort något extra för regionens musikliv. I år vann de ”Årets Live”. Även om deras hjärtan ligger i countrymusiken spelar de en blandad repertoar som även består av pop, rock & schlager och tar gärna in önskemål ifrån publiken.

Sedan vinsten vid dirigenttävlingen "Nikolai Malko" i Köpenhamn 1977, anses Emil Tabakov vara en av de ledande dirigenterna i sitt hemland Bulgarien såväl som i Europa. Emil Tabakov har examen i dirigering, komposition och kontrabas från Bulgariens nationella musikhögskola i Sofia. Hans karriär har tagit honom till de ledande orkestrarna i Tyskland, Storbritannien, Polen, Frankrike, Italien, Ryssland, Spanien, Rumänien, Turkiet samt i Asien, USA och Sydamerika. Han har varit chefdirigent och konstnärlig ledare för ensemblen "Sofia Soloists" (1979-1988), Sofia Filharmoniska Orkester (1988-2000), Belgrads Filharmoniker (1994-1999), Bilkent Symfoniorkester i Turkiet (2002-2008) och Bulgarian National Radio Orchestra med vilken han har gjort ett flertal inspelningar inklusive samtliga symfonier av Shostakovich och Mahler för skivbolag som Naxos, Capriccio, Balkanton etc.

Som kompositör har Emil Tabakov skrivit mycket för solokontrabas och några av hans verk anses idag vara kärnrepertoar för instrumentet. Han har även skrivit elva symfonier samt kammar- och sångmusik. För sitt arbete har han belönats med många priser och utmärkelser, inklusive Musician of the Year hos Bulgarian National Radio 1992, "Crystal Lyre" (2009) av Union of Musicians in Bulgaria. Han nominerades till Man of the Year (1992) och rankades bland de 100 bästa proffsen under 2012 av International Bibliographic Centre i Cambridge.

Malcolm Arnold (1921-2006)
Serenade for small orchestra

Den i Norwich födde Malcolm Arnold var en engelsk kompositör. Han är mest känd för att ha skrivit lättare musik, musik till filmer och skådespel, baletter och symfonier. Han skrev bl.a. musiken till filmen Bron över floden Kwai.
Arnold var en ganska konservativ tonsättare av tonal musik. Han sade sig vara påverkad av Hector Berlioz, Gustav Mahler, Béla Bartók och jazzmusik.
Han var också en framstående trumpetare och var medlem av London Philharmonic Orchestra.

Gustav Mahler (1860–1911)
Adagietto ur Symfoni nr 5

Gustav Mahler har blivit känd som skapare av jättelika symfonier för mycket stor orkester. Symfonier som tonsättaren menade skulle tolka universum, och som således är synnerligen innehållsrika och omväxlande. Men bland alla dessa omtumlande symfonisatser finns det en som har en helt annan karaktär, och det är det ömsinta Adagiettot ur den femte symfonin. Denna välformade ädelsten är komponerad för stråkorkester och harpa, och den har blivit romantiskt världsfrånvänd med sina bitterljuva tonfall. Det är kanske inte så konstigt att denna vackra, gripande musik valdes som ledmotiv till Viscontis film Döden i Venedig, efter Thomas Manns roman. Man har också kallat musiken ett kärleksbrev till Alma Schindler, som blev Mahlers hustru under arbetet med just denna symfoni.
Stig Jacobsson

Alfred Schnittke (1934–1998)
Gogolsvit
Uvertyr. Allegro
Chichikovs barndom. Andantino
Porträttet. Långsam vals
Kappan
Ferdinand VIII
Byråkraterna. Allegro
Balen. In Tempo di Valse
Arvet. Pesante

Alfred Schnittke var en mycket unik sovjetisk tonsättare. Han gick sina egna vägar och experimenterade mer än de flesta av sina kollegor. Sådant sågs inte med blida ögon av myndigheterna, men var möjligt om man skrev mycket musik för film och teater. Men hans djärvhet hängde kvar även när han skrev symfonier, konserter, operor och kammarmusik, där han excellerade i stilistiska blandningar, oväntade infall och sarkasm.

Gogolsviten har sitt ursprung i den experimentella Tagankateaterns djärva föreställningar i Moskva. 1976 gav man föreställningen Generalinspektörens berättelse, en sorts sammandrag av den store författaren Nikolaj Gogols (1809–1852) kända verk, som Näsan, Döda själar, Kappan, Porträttet med flera. Den store dirigenten Gennadij Rozhdestvenzky (en tid chefdirigent i Stockholm) fann att Schnittkes scenmusikaliska vinjetter skulle kunna samlas till en omtumlande konsertsvit, Gogolsviten, vars satser knyter an till flera av berättelserna.

Musiken är ett äventyr av musikalisk fantasi, humor och stilistiska övertramp. I de första satserna kan vi känna igen tongångar från Beethoven och Haydn, och musikaliska citat var något som Schnittke ofta ägnade sig åt. De flesta satserna är mycket korta, men den långsamma vals som hör till Porträttet bjuder på bortåt åtta minuter av det växande vansinne som konstnären får slåss mot i sitt måleri. Det fattige titulärrådet Akakis ande ses vandra i St. Petersburg i sin kappa. Byråkratin skildras i en rigid fuga medan balen och döda själar tycks bestå av tomma sekvenser och stereotypa dansnummer. Finalen bygger på en ukrainsk folkvisa. Gogol kom från Ukraina.
Stig Jacobsson

Garderob:
Garderoberna hittar du i vår foajé på entréplan. Den bevakade garderoben är enbart öppen i samband med större konserter i Gevaliasalen och det kostar 20 kr/plagg. Biljett till den bevakade garderoben köper du i samband med biljettköpet alternativt på plats i biljettkassan. Den obevakade garderoben är gratis. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.

Parkering:
Det finns ett begränsat antal parkeringar utanför Gävle Konserthus. Vill du parkera där bör du vara på plats i god tid innan konserten. Om vår parkering skulle vara full, hänvisar vi till parkeringshus i Gävle centrum eller parkeringen vid Silvanum/Högskolan. Väljer du att parkera i Gävle centrum eller vid Silvanum/Högskolan tar det ca 5-10 minuter att promenera till konserthuset.

Fotografering:
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. Slå gärna på din mobiltelefon EFTER konserten. 

Allergier:
Tänk på att starka parfymer och hårsprejer kan vara mycket besvärande för allergiker.

Övrigt: 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i Gevaliasalen