Datum och tid:

Fredag 11 april, 19:00

Pris:

310-350 kr

Chaplin songs

Stig in i en värld där musik och röst förenas under ledning av chefdirigent Christian Reif. Tillsammans med den strålande sopranen Camilla Tilling och vokalensemblerna från Heliga Trefaldighets Kyrka och Järvsö Kyrka, blir det en kväll fylld med musikaliska mästerverk som kommer att beröra, underhålla och inspirera.

Christian Reif CHEFDIRIGENT
Camilla Tilling SOPRAN
Gävle Symfoniorkester
Heliga Trefaldighets Vokalensemble - dirigent: Marcus Edgar
Järvso Kyrkas Vokalensemble - dirigent: Arvid Svenungsson

Leonard Bernstein (1918-1990)
Candide, uvertyr - 5 min

Kurt Weill (1900–1950)
Symfoni nr 2 - 28 min
Sostenuto – Allegro molto
Largo
Allegro vivace

PAUS - 25 min

Daniel Nelson (f. 1965)
Chaplin Songs - 41 min

 

Kvällen inleds med Bernsteins uvertyr till Candide – en sprudlande och energisk öppning som sätter tonen för en oförglömlig musikupplevelse. Därefter tar Kurt Weills Symfoni nr 2 (Symphonic fantasy) er med på en emotionell resa genom skiftande landskap.
Kvällens höjdpunkt är utan tvekan "Chaplin Songs" av Daniel Nelson, där Camilla Tillings kristallklara sopran tillsammans med de harmoniska vokalensemblerna förmedlar den tidlösa charmen och djupet i Chaplins satiriska film "Diktatorn" från 1940. Denna unika sammansättning av musik och text lovar att vara en sann njutning för alla sinnen.

Video

Christian Reif – några ord om – Teater!

Camilla Tilling
Sopran

Camilla Tilling är utan tvekan en av Sveriges mest framstående röster. Hennes förtrollande klang och osvikliga musikalitet har gjort henne till en publik- och kritikerfavorit världen över under en mer än två decennier lång karriär. Hon har varit en stadig närvaro på världens främsta opera-, konsert- och romanscener och har samtidigt byggt upp en imponerande diskografi. Bland inspelningarna finns orkesterverk av Haydn med Bernard Haitink, Händel och Purcell med Emmanuelle Haïm, Grieg med Paavo Järvi, Brahms med Marek Janowski och Cherubini med Riccardo Muti, liksom romansalbum med musik av Gluck, Mozart, Strauss, Schumann, Grieg och många fler.

Tilling är en av världens mest eftertraktade konsertsångerskor och samarbetar regelbundet med vår tids främsta dirigenter. Bland senare framträdanden märks Mahlers Symfoni nr 4 med Gustavo Dudamel och både Concertgebouworkest och Los Angeles Philharmonic Orchestra, Schönbergs Gurrelieder med Esa-Pekka Salonen och Philharmonia Orchestra, Beethovens Symfoni nr 9 med Gianandrea Noseda och Washington National Symphony Orchestra, Dutilleux’ Correspondances med Omer Meir Welber och Orchestre national de France, samt Bergs Sieben frühe Lieder med François-Xavier Roth och London Symphony Orchestra. Hon har turnerat världen över i Peter Sellars iscensättningar av Bachs Matteuspassionen och Johannespassionen med Berliner Philharmoniker och Sir Simon Rattle, och haft ett mångårigt samarbete med den bortgångne Sir Bernard Haitink, under vars ledning hon bland annat framförde sin första Missa Solemnis av Beethoven på Teatro alla Scala och var Strauss-sopran vid Haitinks historiska avskedskonserter i Concertgebouw, Amsterdam 2019.

Tidiga operaroller såsom Sophie (Der Rosenkavalier), Pamina (Die Zauberflöte), Ilia (Idomeneo), Susanna (Le nozze di Figaro) och Zerlina (Don Giovanni) gav henne debuter på Royal Opera House Covent Garden, San Francisco Opera, Bayerische Staatsoper, Opéra national de Paris, Lyric Opera of Chicago, Teatro alla Scala och The Metropolitan Opera. Bland senare höjdpunkter märks guvernanten i The Turn of the Screw på Glyndebourne Festival, Euridice i Orfeo ed Euridice vid Salzburg Mozartwoche, Donna Clara i Der Zwerg vid Bayerische Staatsoper, Debussys La Damoiselle élue på Teatro Real i Madrid samt Blanche de la Force (Dialogues des Carmélites), Suor Angelica och Grevinnan (Le nozze di Figaro) vid Kungliga Operan. Som Mélisande (Pelléas et Mélisande) är Tilling en ofta engagerad gäst, med produktioner vid Teatro Real Madrid, Semperoper Dresden, Finska Nationaloperan och med Los Angeles Philharmonic Orchestra under Esa-Pekka Salonen.

Förra säsongen utökade Camilla Tilling sin redan omfattande och varierade repertoar med uruppförandet av Daniel Nelsons Chaplin Songs med Sveriges Radios Symfoniorkester under Andrew Manze, Three Songs av Osvaldo Golijov med Oregon Symphony Orchestra och David Danzmayr, samt Irgen-Jensens sångcykel Japanischer Frühling med Christian Blex och Karajan-Akademie vid Berliner Philharmoniker – ett verk hon återkommer till under innevarande säsong med Kristiansand Symfoniorkester och Tabita Berglund. Bland säsongens övriga höjdpunkter märks romanskonserter tillsammans med den legendariske pianisten Emanuel Ax där hon presenterar sitt program Jenny Lind: Love and Lieder i Santa Fe, Kingston (Ontario) och med Capital Region Classical. Hon sjunger också Janáčeks Glagolitisk mässa med Orchestre Symphonique de Montréal under Rafael Payare, Mahlers Symfoni nr 4 med Perry So och Navarra Symphony Orchestra samt Mendelssohns oratorium Paulus med Orquesta y Coro Nacionales de España under Masaaki Suzuki.

Gävle Symfoniorkesters chefdirigent Christian Reif har snabbt etablerat ett gott renommé för sin naturliga musikalitet och tekniska behärskning. Han är konstnärlig ledare för Lakes Area Music Festival i Minnesota, en månadslång sommarfestival som sträcker sig från opera och kammarmusik till symfoniska framträdanden.

Säsongen 2022/23 inkluderade konserter med flera av de ledande orkestrarna i Europa och USA, och sommaren 2023 ledde han konserter på Enescu-festivalen, Grand Teton Music Festival och World Youth Symphony Orchestra på Interlochen.

Med fötterna i både Nordamerika och Europa har Reif dirigerat symfoniorkestrarna i städer som San Francisco, Baltimore, Houston, Dallas, Colorado, Indianapolis, Kansas City och Saint Paul. I Europa har han uppträtt upprepade gånger med Orchestre National de Lyon, Royal Scottish National Orchestra, Münchner Rundfunkorchester, Gävle Symfoniorkester, Hallé Orchestra och Stavanger Symphony.

Under pandemin var Reif aktiv på piano och spelade in en serie virtuella ”Songs of Comfort” med sin fru, den klassiska sångerskan Julia Bullock. I november 2020 presenterade NPR Music duon i en ”Tiny Desk (Home) Concert” för deras speciella karantänutgåva av serien. NPR:s Tom Huizenga fann det ”bland de mest transcendenta musikaliska ögonblicken jag har upplevt i år” och The New York Times lyfte fram dem på deras ”Bästa klassiska musik 2020”-listan.

Från 2016 till 2019 var Christian husdirigent för San Francisco Symphony och konstnärlig ledare för San Francisco Symphony Youth Orchestra, efter att ha varit dirigentstipendiat vid New World Symphony från 2014 till 2016 och vid Tanglewood Music Center 2015 och 2016. Han studerade dirigering vid Mozarteum i Salzburg och vid The Juilliard School i New York City. Det var där han först träffade sin fru Julia Bullock, som han bor med i München.

Leonard Bernstein (1918-1990)
Candide, uvertyr

1956 var det dags för den framgångsrike populärtonsättaren Leonard Bernstein att presentera sin tredje uppsättning på Broadway efter succéerna On the Town och Wonderful Town. Han hade fängslats av den franske 1700-talssatirikern Voltaires berättelse om den unge Candide, som av sin lärare Dr Pangloss fått lära sig att allting görs för sina förtjänsters skull och att man därför nu levde i den bästa av alla tänkbara världar. Men när Candide kommer ut i världen upptäcker han såväl kriminalitet som grymhet och lidande. Mot slutet har han blivit en krass realist som fråntagits all optimism och idealism – och därmed liknar han oss alla. I detta verk har Bernstein mer komponerat en operett än en musikal, och han har på ett musikhistoriskt genialt sätt utnyttjat åtskilliga stilistiska element från vals, ballad, serenad, koloratur, folkmusik, opera, jazz – något som han skickligt och livfullt fångat upp i den sprudlande uvertyren, där några av de kommande ariorna dyker upp. Därefter var det inte långt till West Side Story, chefdirigentskapet för New Yorkfilharmonin och en av 1900-talets mest imponerande karriärer.
Stig Jacobsson

Kurt Weill (1900–1950)
Symfoni nr 2
Sostenuto – Allegro molto
Largo
Allegro vivace

Kurt Weill är en av 1900-talets mest mångsidiga och innovativa tonsättare. Känd främst för sin banbrytande musik för scenen, som samarbetena med Bertolt Brecht, visar hans andra symfoni en annan sida av hans konstnärskap. Skriven 1933 under en tid av stor personlig och politisk omvälvning, är symfonin både ett avsked till Weills tyska hemland och en musikalisk kommentar till en osäker framtid.

Weill började arbeta på sin andra symfoni strax innan han tvingades fly från Nazityskland. Symfonin skrevs under hans exil i Paris och hade sin premiär 1934 med Bruno Walter som dirigent. Den speglar både den turbulenta tidsandan och Weills egna känslor av förlust och omställning, samtidigt som den uppvisar hans mästerliga hantverk som tonsättare.

Symfonin består av tre satser och kombinerar klassisk symfonisk form med Weills unika melodik och harmonik, präglad av både europeisk tradition och modernistiska impulser.
Den första satsen öppnar med en långsam och introspektiv introduktion som övergår i ett intensivt, rytmiskt driven huvuddel. Här märks Weills förmåga att skapa dramatiska kontraster och en känsla av kamp och beslutsamhet.
Mellansatsen är ett melankoliskt och drömskt avsnitt, men med stunder av sarkasm och en känsla av distanserad ironi som påminner om Weills teatermusik. Här skymtar hans karakteristiska "kabaréstil", även inom symfonins mer formella ramverk.
Den sista satsen är energisk och nästan frenetisk, med en nerv som balanserar mellan hopp och desperation. Weill låter musiken kulminera i en avslutning som är både triumferande och tvetydig, vilket speglar symfonins genomgående teman av konflikt och ambivalens.

Weills andra symfoni bär spår av både klassiska föregångare som Beethoven och Mahler samt hans egna rötter i modernistisk och teatral musik. Den innehåller en tydlig melodisk tydlighet som påminner om hans vokala verk, men också komplexa harmoniska och rytmiska inslag som gör den till ett unikt symfoniskt bidrag.
Symfonin har tolkats som en musikalisk spegling av exilens smärta och den politiska osäkerheten i Europa på 1930-talet. Den kombinerar mörker och hopp, ironi och allvar, och erbjuder en rik och mångfacetterad upplevelse för lyssnaren.

Vid premiären mottogs symfonin med stor uppskattning, särskilt för dess emotionella djup och tekniska briljans. Trots detta hamnade verket i skuggan av Weills teatermusik och blev relativt sällan framförd under hans livstid. På senare år har det dock återupptäckts som en viktig del av hans konstnärliga arv och ett av 1900-talets mest fascinerande symfoniska verk.
Kurt Weills Symfoni nr 2 är en kraftfull och personlig symfoni som förenar dramatisk intensitet med subtil ironi och melodisk skönhet. Som ett verk av en tonsättare i exil är det både ett tidsdokument och ett tidlöst konstverk, där Weills unika röst talar till oss med oförminskad kraft och aktualitet.

Daniel Nelson (f. 1965)
Chaplin Songs

Den svensk-amerikanske tonsättaren Daniel Nelson är känd för sin eklektiska och innovativa stil, där han ofta förenar olika genrer och uttryck till ett unikt musikaliskt språk. Ett av hans mest charmiga och tankeväckande verk är Chaplin Songs, en sångcykel som bygger på den legendariske filmikonen Charlie Chaplins egna texter.

Chaplin Songs är ett resultat av Nelsons fascination för Chaplins kreativa bredd, som inte bara omfattade skådespeleri och regi utan också poesi och låtskrivande. I denna sångcykel har Nelson tonsatt flera av Chaplins lyriska texter, där humor, melankoli och mänsklig värme flätas samman. Genom sitt karakteristiska tonspråk ger Nelson nytt liv åt Chaplins ord och fördjupar deras emotionella resonans.

Sångcykeln består av flera fristående satser, var och en med sin unika karaktär. Nelsons musik är både melodiskt tillgänglig och harmoniskt raffinerad, med inslag av både jazz, kabaré och modern konstmusik. Detta skapar en klangvärld som fångar Chaplins mångsidiga persona – från den tragikomiska vagabonden till den eftertänksamma humanisten.

Humoristiska och lekfulla passager som speglar Chaplins filmskapande, med rytmiska överraskningar och stilistiska blinkningar till tidig film- och teatermusik.
Melankoliska och introspektiva stycken där Nelson låter musiken bli ett intimt porträtt av Chaplins mer sårbara och reflekterande sidor.
Dramatiska och expansiva inslag som lyfter fram de stora existentiella teman som Chaplin ofta berörde, som mänsklighet, kärlek och drömmen om en bättre värld.

Chaplins texter, som ofta handlar om kärlek, livets absurditeter och mänskliga drömmar, har en tidlös kvalitet som Nelsons musik lyfter fram med finess. Kombinationen av ord och musik skapar en rik upplevelse, där Chaplins genialitet möter Nelsons djupa förståelse för textens inneboende musikaliska möjligheter.

Chaplin Songs har rönt stor uppskattning för sin unika blandning av humor och allvar, lätthet och djup. Verket har framförts av framstående sångare och blivit en favorit både på konsertscenen och i inspelningar. Dess tillgänglighet och känslomässiga bredd gör det till ett verk som tilltalar både vana och ovana lyssnare.

Daniel Nelsons Chaplin Songs är en hyllning till en av 1900-talets största konstnärer och en lysande demonstration av Nelsons förmåga att kombinera stilistisk mångfald med känslomässig ärlighet. Verket fångar andan hos Chaplin och påminner oss om kraften i både musik och ord att förmedla djup mänsklig erfarenhet.

The Final Speech from The Great Dictator

I’m sorry, but I don’t want to be an emperor. That’s not my business. I don’t want to rule or conquer anyone. I should like to help everyone - if possible - Jew, Gentile - black man - white. We all want to help one another. Human beings are like that. We want to live by each other’s happiness - not by each other’s misery. We don’t want to hate and despise one another. In this world there is room for everyone. And the good earth is rich and can provide for everyone. The way of life can be free and beautiful, but we have lost the way. 

Greed has poisoned men’s souls, has barricaded the world with hate, has goose-stepped us into misery and bloodshed. We have developed speed, but we have shut ourselves in. Machinery that gives abundance has left us in want. Our knowledge has made us cynical. Our cleverness, hard and unkind. We think too much and feel too little. More than machinery we need humanity. More than cleverness we need kindness and gentleness. Without these qualities, life will be violent and all will be lost…

The aeroplane and the radio have brought us closer together. The very nature of these inventions cries out for the goodness in men - cries out for universal brotherhood - for the unity of us all. Even now my voice is reaching millions throughout the world - millions of despairing men, women, and little children - victims of a system that makes men torture and imprison innocent people.

To those who can hear me, I say - do not despair. The misery that is now upon us is but the passing of greed - the bitterness of men who fear the way of human progress. The hate of men will pass, and dictators die, and the power they took from the people will return to the people. And so long as men die, liberty will never perish…

Soldiers! don’t give yourselves to brutes - men who despise you - enslave you - who regiment your lives - tell you what to do - what to think and what to feel! Who drill you - diet you - treat you like cattle, use you as cannon fodder. Don’t give yourselves to these unnatural men - machine men with machine minds and machine hearts! You are not machines! You are not cattle! You are men! You have the love of humanity in your hearts! You don’t hate! Only the unloved hate - the unloved and the unnatural! Soldiers! Don’t fight for slavery! Fight for liberty!

In the 17th Chapter of St Luke it is written: “the Kingdom of God is within man” - not one man nor a group of men, but in all men! In you! You, the people have the power - the power to create machines. The power to create happiness! You, the people, have the power to make this life free and beautiful, to make this life a wonderful adventure.

Then - in the name of democracy - let us use that power - let us all unite. Let us fight for a new world - a decent world that will give men a chance to work - that will give youth a future and old age a security. By the promise of these things, brutes have risen to power. But they lie! They do not fulfil that promise. They never will!

Dictators free themselves but they enslave the people! Now let us fight to fulfil that promise! Let us fight to free the world - to do away with national barriers - to do away with greed, with hate and intolerance. Let us fight for a world of reason, a world where science and progress will lead to all men’s happiness. Soldiers! in the name of democracy, let us all unite!

Final speech from The Great Dictator Copyright © Roy Export S.A.S. All rights reserved

Dirigent: Carlos Miguel Prieto
Vadim Kholodenko, piano
Konsertmästare: Åsa Wirdefeldt

VIOLIN I
Åsa Wirdefeldt
Finndís A Kristinsdóttir
Daina Mateikaite
Gustav Inge
Cristina Komilova Lixandru
Kerstin Svensson
Tuulikki Nilsson Salo
Lolita Kisonaite

VIOLIN II
Ulf Andrén
Iskandar Komilov
Sonja Lind
Miriam Jacobsson
Yongmin Lee
Josef Cabrales Alin
Dag Björkling
Ingrid Kytöharju

VIOLA
Carl Lee
Sofia Hansen
Patrick Rutland
Anna Harju
Helena Wahlund
Ingela Hellberg

CELLO
Mats Olofsson
David Peterson
Andreas Lavotha
Adrian Kaufeldt
Katarina Lysell

KONTRABAS
Tomas Wahlund
Fabian Dahlkvist
Mattias Normell
Anton Ericsson

FLÖJT
Julia Crowell
Kristin Olsson

OBOE
Hanna Edqvist
Ulrika Gjelsnes

KLARINETT
Maria Rubio
Kristina Lindby

FAGOTT
Sabina Aran Clota
Per Nilsson

HORN
Annamia Larsson
Ida Freij
Johan Stone
Ulf Linde
Hilda Melin

TRUMPET
Viktor Silverstone
Odd Inge Gjelsnes
Eivind Björnevik

TROMBON
Mikael Appelgren
Gustaf Wiklund

BASTROMBON
Adam Sahlin

TUBA
Simon Frisk

PUKOR
Anders Lindblad

SLAGVERK
Glenn Larsson
Lucia Viana da Silva
Marcus Ström

HARPA
Ingrid Lindskog

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konserter håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!



Kontakt:

restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.