Datum och tid:

Torsdag 27 november, 19:00

Pris:

310-350 kr

Melnikov & Mendelssohn

Romantiska klanger och modern elegans
Med Mendelssohns poetiska pianokonsert och Berios nyskapande Rendering blir detta en konsert där romantiken möter samtiden. Tillsammans med chefdirigent Christian Reif och pianisten Alexander Melnikov får vi en kväll av virtuositet och känsla.

Christian Reif CHEFDIRIGENT
Alexander Melnikov PIANO
Gävle Symfoniorkester

R. SCHUMANN Bruden från Messina, uvertyr - 9 MIN
F. MENDELSSOHN Pianokonsert nr 2 - 25 MIN
PAUS - 25 MIN
L. BERIO Rendering - 35 MIN 

En konsert där romantikens känslosvall möter 1900-talets nyskapande klanger. Under ledning av Christian Reif bjuder Gävle Symfoniorkester på en musikalisk resa genom epoker och uttryck, med den briljante pianisten Alexander Melnikov som solist i Mendelssohns poetiska andra pianokonsert.

Konserten inleds med Robert Schumanns kraftfulla uvertyr till dramat Bruden från Messina, baserat på Friedrich Schillers pjäs. Musikens dramatiska uttryck och djupa känslighet speglar Schumanns fascination för litteratur och berättande. Verket är mindre känt än hans symfonier, men bär samma passionerade och orkestrala färgrikedom.

Felix Mendelssohns Pianokonsert nr 2 är ett lyriskt och virtuos verk, skrivet för att visa både solistens tekniska briljans och den poetiska skönhet som är typisk för Mendelssohns musik. Pianot och orkestern vävs samman i ett samspel som rör sig från eleganta melodier till stormande passager av dramatisk kraft. Alexander Melnikov, känd för sin stilistiska skärpa och uttrycksfullhet, är den perfekta solisten för detta romantiska mästerverk.

Efter paus förflyttas vi till 1900-talets musikaliska landskap med Luciano Berios Rendering. Detta unika verk är baserat på skisser av Franz Schubert, men Berio låter musiken filtreras genom sin egen modernistiska lins. Resultatet är en fascinerande blandning av Schuberts melodiska arv och Berios innovativa klangvärld, där historiens fragment möter en samtida röst.

Under Christian Reifs ledning får denna konsert en dynamisk och tankeväckande helhet – en kväll där romantikens passion och modernismens djärvhet förenas.

Video

Christian Reif – a Few Words on Composers Across Time

Alexander Melnikov studerade vid Moskvas konservatorium under Lev Naumov. En av hans mest avgörande musikaliska upplevelser var mötet med Svjatoslav Richter, som senare regelbundet bjöd in honom till festivaler i Ryssland och Frankrike. Han har mottagit flera prestigefyllda utmärkelser, bland annat vid International Robert Schumann Competition i Zwickau (1989) och Concours Musical Reine Elisabeth i Bryssel (1991).

Känd för sina originella musikaliska val har Melnikov länge fördjupat sig i tidstrogen interpretationspraxis, influerad av bland andra Andreas Staier och Alexei Lubimov. Han samarbetar ofta med ensembler som Freiburger Barockorchester, Musica Aeterna och Akademie für Alte Musik Berlin, och har uppträtt med orkestrar som Concertgebouworkest, Gewandhausorkestern, Philadelphia Orchestra, NDR Elbphilharmonie och BBC Philharmonic under dirigenter som Teodor Currentzis, Paavo Järvi och Vladimir Jurowski.

Melnikovs nära samarbeten omfattar duon med violinisten Isabelle Faust, vars inspelningar av Beethovens violinsonater belönats med flera internationella priser. Han samarbetar även med cellisten Jean-Guihen Queyras och pianisten Andreas Staier. Bland hans kritikerrosade inspelningar finns Sjostakovitjs Preludier och fugor, som BBC Music Magazine utnämnde till en av "de 50 bästa inspelningarna genom tiderna", samt kompletta pianoverk av Prokofjev.

Under säsongen 2025/26 framträder Melnikov med bland andra NDR Elbphilharmonie, London Philharmonic och Oslofilharmonin, samt ger recitaler i Wigmore Hall, Flagey och Lyon, följt av en Asienturné med konserter i Japan, Hongkong, Korea och Kina.

Gävle Symfoniorkesters chefdirigent Christian Reif har etablerat ett gott renommé för sin naturliga musikalitet, innovativa programläggning och tekniska skicklighet.

Sedan 2022 är Reif även konstnärlig ledare för Lakes Area Music Festival i Minnesota – en månadslång sommarfestival som samlar några av USA:s främsta klassiska musiker. Programmet sträcker sig från opera och kammarmusik till symfoniska konserter och beställningsverk. Festivalen verkar för att högkvalitativa kulturupplevelser ska vara tillgängliga för alla och tillämpar en modell där publiken själv bestämmer biljettpriset.

Säsongen 2025/26 bjuder på debuter med Nashville Symphony, The Florida Orchestra, Danish Chamber Orchestra, Latvian National Symphony Orchestra och Australian Youth Orchestra, samt återkomster till Houston Symphony, National Arts Centre Orchestra i Ottawa, Netherlands Radio Philharmonic, Belgrade Philharmonic och National Radio Orchestra of Romania.

Reif har en aktiv karriär på båda sidor Atlanten och har dirigerat orkestrar som San Francisco Symphony, Baltimore Symphony, Dallas Symphony, Houston Symphony, St. Louis Symphony, Cincinnati Symphony, Milwaukee Symphony, Indianapolis Symphony och Kansas City Symphony, samt St. Paul Chamber Orchestra och Orchestra of St. Luke's. I Europa har han framträtt med bland andra Orchestre National de Lyon, Royal Scottish National Orchestra, Münchner Rundfunkorchester, Hallé Orchestra och Stavanger Symphony.

Han har även dirigerat opera, bland annat uppsättningar av Don Giovanni, The Merry Wives of Windsor, Pagliacci, Ariadne auf Naxos, The Rake's Progress och Hänsel och Gretel.

År 2024 tilldelades Reif en GRAMMY för albumet Walking in the Dark (Nonesuch Records), där han både ackompanjerar sopranen Julia Bullock på piano och dirigerar Philharmonia Orchestra i London. Under pandemin 2020 spelade duon in serien Songs of Comfort, som uppmärksammades av NPR och listades av The New York Times bland årets bästa klassiska musik.

Tidigare har Reif varit Resident Conductor för San Francisco Symphony och Music Director för dess ungdomsorkester, samt Conducting Fellow vid New World Symphony och Tanglewood Music Center. Han har studerat dirigering vid Mozarteum i Salzburg och vid Juilliard School i New York. Han bor i München med sin hustru Julia Bullock och deras son.

Robert Schumann (1810 – 1856)
Bruden från Messina, uvertyr

1850 skickade Richard Pohl, en studiekamrat till Schumann, Schillers tragedi Bruden från Messina till honom, omarbetad som ett operalibretto, tillsammans med förslaget att Schumann skulle tonsätta det. Kanske med minnet av operans Genoveva i åtanke kunde han dock inte förmå sig att komponera ännu en opera på ämnet.
Att han ändå var djupt intresserad av stoffet visar sig i att han skrev en uvertyr till dramat, som uruppfördes i Leipzig 1851. Även om den i allmänhet inte anses vara en helt passande inledning till historien, innehåller den många starka partier – särskilt det romantiska andra temat.
Eftersom uvertyren så sällan framförs, behövs knappast någon utförlig beskrivning, annat än att den är skriven i traditionell form med en dyster inledning och en mittdel genomsyrad av romantisk känsla. Verket tillkom dessutom under en period då Schumanns förmåga till formmässig uppbyggnad tydligt började försvagas.

Felix Mendelssohn (1809 – 1847)
Pianokonsert nr 2 I d-moll, Op.40
Allegro appassionato
Adagio. Molto sostenuto
Finale. Presto scherzando

Ja, tvärtemot vad generationer av avancerade pianostudenter har trott – att Mendelssohns pianokonsert i g-moll är tonsättarens enda verk för piano och orkester – finns det faktiskt en andra pianokonsert, i d-moll, komponerad cirka fem år efter den allestädes närvarande första konserten. Att denna andra konsert har hamnat så mycket i skuggan av den första är, likt många andra märkligheter i musikvärlden, svårt att förstå. D-mollkonserten är varken mindre givande för pianisten eller musikaliskt svagare – den står stadigt på Mendelssohns egna musikaliska dygder.

Den tyskfödde tonsättaren, som var en uttalad anglofil, skrev den andra konserten för Birmingham Music Festival och var själv solist vid uruppförandet 1837. Mendelssohns kärlekshistoria med England – och Englands med honom – hade då pågått länge, sedan hans första resa dit 1829.

Både orkester och piano deltar i den inledande processen i första satsen av d-mollkonserten: träblåset inleder mjukt med en nedåtgående d-molltreklang, därefter presenterar stråkarna ett åttatonstema. Pianot gör entré med rapsodiska solon, och efter en glödande oktavpassage leder musiken direkt till orkesterns presentation av huvudtemat – stråkarnas tidigare motiv, nu utvecklat till full tematisk kraft. Pianots livliga virtuositet får en stunds vila i ett sidotema som bär den melodiska, sånglika karaktär som förknippas med Mendelssohns berömda Lieder ohne Worte (Sånger utan ord).

Den andra satsen, Adagio, glöder av all den romantik tonsättaren kan uppbåda – ett övertygande lugn före finalens D-dur-scherzo, som sprakar av briljant energi. Man kan föreställa sig hur publiken i Birmingham fylldes av entusiasm över den kreativa kraften, den tekniska virtuositeten och den själfulla lyriken hos sin tyske hjälte. En brittisk kritiker skrev om Mendelssohns spel:
"I kraftfulla och impulsiva partier fanns en styrka och ett driv som nästan tog andan ur en. Hans anslag var utsökt delikat – hans fingrar sjöng medan de dansade över tangenterna."

Luciano Berio (1925 – 2003)
Rendering
Allegro
Andante
Scherzo

Den italienske tonsättaren, dirigenten, teoretikern och pedagogen Luciano Berio var en av 1900-talets ledande gestalter inom den musikaliska avantgarden. Han föddes 1925 på den liguriska kusten, och både hans far och farfar var organister och framträdande personer i musiklivet i hemstaden Oneglia. Under kriget inkallades den tonårige Luciano till den italienska armén, men skadades av misstag och flydde senare för att gömma sig tillsammans med partisaner.

Han studerade vid Milanos konservatorium och därefter vid Tanglewood, samt deltog i den internationella festivalen för ny musik i Darmstadt, där han påverkades av avantgardistiska idéer och väckte ett starkt intresse för elektronisk musik. Han grundade senare Studio di fonologia musicale i Milano, ett centrum för experimentell samtida konstmusik. På 1980-talet öppnade han även Tempo Reale i Florens – ett forsknings-, produktions- och utbildningscentrum för elektronisk musik.

Förutom att vara en pionjär inom elektronisk musik var Berio också en mycket produktiv tonsättare som skrev för en mängd olika instrument och rösttyper. Han är särskilt känd för sina experimentella verk som Sinfonia (1968) och solosviten Sequenza. Berio arrangerade och transkriberade även verk av Kurt Weill, Purcell, Monteverdi, Mahler, Brahms och Bach.

Hans verk Rendering (1990) tar fragmenten av Schuberts ofullbordade Symfoni nr 10 i D-dur och "återskapar" dem genom att fylla i luckorna i den österrikiske tonsättarens manuskript. Schubert lämnade efter sig en pianoskiss, påbörjad under de sista veckorna av sitt liv. I en tonsättarnotis skrev Berio att han blev "förförd" av Schuberts skisser, som han beskrev som "av betydande komplexitet och stor skönhet", och att han beslutade sig för att "återställa dem, inte bygga upp dem på nytt."

Verket består av tre satser – allegro, andante, scherzo – och använder teman och citat ur Schuberts partitur i en texturrik "restaurering" som bevarar Schuberts romantiska uttryck men tillför en 1900-talsmässig rytmisk komplexitet. Varje nytt tillägg i denna ofta drömska "återgivning" markeras av celestan, och i den andra satsen (andante) inkluderas även en övning i kontrapunkt som Schubert hade antecknat på samma manuskript.

Cefdirigent Christian Reif
Alexander Melnikov, piano
Konsertmästare: Åsa Wirdefeldt

VIOLIN I
Åsa Wirdefeldt
Peter Olofsson
Anneli Jonsson
Finndís A Kristinsdóttir
Kerstin Svensson
Gustav Inge
Lolita Kisonaite
Tuulikki Nilsson Salo
Cristina Komilova Lixandru

VIOLIN II
Nonna Knuuttila
Ulf Andrén
Lucy Baker
Dag Björkling
Ulf Nilsson
Ingrid Kytöharju
Kaho Nagano
Josef Cabrales Alin

VIOLA
Riikka Repo
Anna Hyllman
Ingela Hellberg
Ingemar Höglind
Anna Harju
Helena Wahlund

CELLO
Mats Olofsson
David Peterson
Katarina Lysell
Saga de Leon
Sven Risberg

KONTRABAS
Tomas Wahlund
Eugene Maguid
Fabian Dahlkvist
Jesper Julin

FLÖJT
Julia Crowell
Kristin Olsson
Paulina Fälth

OBOE
Manou Rolland
Ulrika Gjelsnes

KLARINETT
Erik Larsson
Kristina Lindby

FAGOTT
Patrik Håkansson
Per Nilsson

HORN
Annamia Larsson
Ida Freij 

TRUMPET
Viktor Silverstone
Odd Inge Gjelsnes

TROMBON
Mikael Appelgren
Viking Stjernfeldt

BASTROMBON
Askil Okkenhaug

PUKOR
Anders Lindblad

SLAGVERK
Glenn Larsson

CELESTA
Oskar Ekberg

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konserter håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!



Kontakt:

restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.