Datum och tid:

Torsdag 16 oktober, 19:00

Pris:

310-350 kr

Miah Persson

Starka kvinnor, starka känslor
Berenice och Kleopatra – två kvinnor vars öden fångats i musikens värld. Med Miah Perssons uttrycksfulla röst och Magnus Fryklunds dirigering lyfts både Haydns och Berlioz musik till nya höjder. En kväll av dramatik, skönhet och kraft.

Magnus Fryklund DIRIGENT
Miah Persson SOPRAN
Gävle Symfoniorkester

J. HAYDN Scena di Berenice  - 12 MIN
J. HAYDN Symfoni nr 84 - 24 MIN
PAUS - 25 MIN
C. DEBUSSY Förspel till en fauns eftermiddag - 10 MIN
H. BERLIOZ Kleopatras död - 22 MIN

En konsert fylld av starka känslor och dramatisk skönhet väntar när Magnus Fryklund leder Gävle Symfoniorkester genom tre mästerverk inspirerade av historiens stora kvinnogestalter. Den internationellt hyllade sopranen Miah Persson ger röst åt både Haydns och Berlioz gripande musikaliska skildringar av kärlek och ödesdigra beslut.

Kvällen inleds med Joseph Haydns expressiva Scena di Berenice, en kantat som skildrar den egyptiska drottningen Berenice och hennes smärtsamma farväl till sin döende älskare. Detta är ett av Haydns mest dramatiska vokalverk, fyllt av känslomässiga svängningar och tekniska utmaningar för solisten. Miah Persson, känd för sin varma ton och fängslande scenutstrålning, ger liv åt denna gripande berättelse.

Efter den dramatiska kantaten följer Haydns Symfoni nr 84, ett av hans så kallade Parissymfonier. Verket kombinerar Haydns karaktäristiska lekfullhet med eleganta melodier och klanglig uppfinningsrikedom. Här får vi uppleva den klassiska symfonins klarhet och balans, framförd av en orkester som lyfter fram Haydns unika musikalitet.

Konserten avslutas med Hector Berlioz passionerade verk Kleopatras död. Här möter vi ännu en ikonisk kvinna från historien, skildrad genom dramatisk och intensiv musik. Verket är en kantat fylld av desperation och skönhet, där Berlioz redan visar de känslostarka och innovativa drag som senare skulle prägla hans stora orkesterverk. Miah Persson gestaltar Kleopatras innersta kval med dramatisk närvaro och teknisk briljans.

Med Magnus Fryklund som dirigent leds Gävle Symfoniorkester genom denna känsloladdade kväll, där passion, tragedi och musikalisk mästerlighet möts i en konsert som berör på djupet.

Denna konsert bjuder på operadramatik och symfonisk briljans. Den internationellt hyllade sopranen Miah Persson tolkar Haydns Scena di Berenice, en känsloladdad monolog för sopran och orkester.

Därefter följer Haydns Symfoni nr 84, en av hans sällan hörda "Parissymfonier", som präglas av elegans och briljans. Kvällen avslutas med Hector Berlioz gripande Kleopatras död, en expressiv kantat fylld av lidelse och dramatik, där Perssons röst målar upp den egyptiska drottningens sista ögonblick.

Claude Debussy (1862–1918)
Förspel till en fauns eftermiddag

Claude Debussy kom att bana väg för ett nytt sätt att se på musik. Han blev förgrundsgestalten för den stilepok som kallas impressionismen, och på ett sätt som påminner om de impressionistiska målarnas sätt att måla, komponerade Debussy gärna i luftiga pastellfärger. Hans musik har otydliga gränser, där tonerna ofta går över i varandra utan skiljelinjer, och där klangfulla ackord är viktigare än melodierna. Rörelsens namn lånades från Claude Monets målning L’impression – Le soleil levant (Intryck – Soluppgång).

1876 skrev den franske poeten Stéphan Mallaramé en längre berättande dikt med titeln ”Förspel till en fauns eftermiddag”, och Debussy funderade länge på att sätta musik till en dramatisk uppläsning av denna dikt i form av ett förspel och ett antal vinjetter. Han började 1892 komponera något han kallade ”Prélude, Interludes et Paraphrase finale”. Men alla dessa tankar resulterade till slut bara i ett förspel, som kan tolkas som en fri illustration till dikten, där faunens drömmar (eller var det verklighet?) och lidelser beskrivs utan programmusikaliska förtecken.

Faunen (denna mytiska kombination av man och get) försöker minnas. Hade han haft besök av älskliga nymfer? Hans tankar blir suddiga och blandas upp med skogens och blommornas dofter. Han njuter av vindruvorna, solens värmande strålar och den varma marken som sluter sig kring hans trötta kropp. Mallarmé sägs ha varit mycket nöjd med musiken, men så rymmer musiken också några av impressionismens mest skimrande pastellklanger.

Uruppförandet dirigerades av Gustave Doret den 22 december 1894, och orkesterdikten framfördes så småningom också som balett med koreografi av självaste Diaghilev. Det var den legendariska Ryska baletten i Paris som framförde stycket med ingen mindre än Nijinskij som en för tiden skrämmande frigjord och erotiskt trånande faun.
Stig Jacobsson

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konserter håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!



Kontakt:

restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.