Datum och tid:

Fredag 5 september, 19:00

Pris:

310-350 kr

TCHAIKOVSKYS PIANOKONSERT

Explosion av klanger – från Ligurien till New York
Vad händer när Tchaikovskys känslostorm möter Ives jazziga, lekfulla symfoni? Lägg till Tarrodis färgstarka Liguria och du får en konsert fylld av överraskningar och energi. Alim Beysimbayev och Gävle Symfoniorkester, ledda av chefdirigent Christian Reif, ger oss en kväll där musiken spränger gränser.

Christian Reif CHEFDIRIGENT
Alim Beisembayev PIANO
Gävle Symfoniorkester

A. TARRODI Liguria - 10 MIN
P. I. TCHAIKOVSKY Pianokonsert nr 1 - 32 MIN
PAUS - 25 MIN 
C. IVES Symfoni nr 2 - 37 MIN 

Gävle Symfoniorkester inleder säsongen med en konsert fylld av dramatik, virtuositet och symfonisk rikedom. Under ledning av chefdirigent Christian Reif bjuds publiken på en resa från modern klangrikedom till romantikens stora gester och en unik amerikansk symfoni.

Konserten inleds med den samtida svenska tonsättaren Andrea Tarrodis färgstarka orkesterstycke Liguria. Inspirerad av den italienska kustregionen med samma namn, målar Tarrodi upp en musikalisk tavla av glittrande hav, dramatiska klippor och solvarma landskap. Hennes musik präglas av klangrikedom och en nästan filmisk atmosfär som fångar både naturens skönhet och rörelse.

När pianisten Alim Beysimbayev intar scenen väntar en av de mest ikoniska och älskade pianokonserterna genom tiderna – Pjotr Tjajkovskijs Pianokonsert nr 1. Med sitt mäktiga inledande ackord, rika melodik och dramatiska svängningar mellan det lyriska och det storslagna, är detta ett verk som aldrig upphör att fascinera. Beysimbayev, en av de mest spännande unga pianisterna idag, är känd för sin tekniska briljans och känsliga tolkning, vilket gör detta framförande till en höjdpunkt.

Efter paus fortsätter konserten med en amerikansk pärla: Symfoni nr 2 av Charles Ives. Ives, en av de mest nyskapande tonsättarna i USA:s musikhistoria, blandar traditionell europeisk symfonik med amerikanska folkmelodier, hymninslag och överraskande harmonier. Denna symfoni, skriven i början av 1900-talet, ger oss en spännande och originell klangvärld som speglar både den europeiska klassiska traditionen och den unga amerikanska musikens egenart.

Med denna mångfacetterade konsert tar Gävle Symfoniorkester ett kliv in i en ny säsong – en säsong fylld av musikalisk passion, nytänkande och klassiska mästerverk.

Peter Tjajkovskij (1840–1893)
Pianokonsert nr 1 b-moll op 23 
Allegro non troppo e molto maestoso
Andantino semplice
Allegro con fuoco

Peter Tjajkovskij knöts som lärare till Musikkonservatoriet i Moskva genom förmedling av dess grundare Nikolaj Rubinstein, bror till den på sin tid berömde pianisten och tonsättaren Anton Rubinstein. De båda lärarkollegerna hade emellertid mycket skilda temperament och syn på tillvaron. Det var Rubinstein som övertygade Tjajkovskij att skriva uvertyren 1812, fast denne var helt främmande för den sortens nationalchauvinistiska tankar. Deras olika uppfattningar om saker och ting kan också förklara Rubinsteins första reaktion över Tjajkovskijs första pianokonsert. Även Nikolaj Rubinstein var en ypperlig pianist, och Tjajkovskij tillägnade honom sin konsert och erbjöd honom uruppförandet.

På självaste julafton 1875 gick de för första gången igenom den alldeles nyskrivna konserten tillsammans, något som Tjajkovskij tre år senare beskrev i ett brev: ”Jag spelade tålmodigt konserten till slut: den hälsades med tystnad. Jag steg upp och frågade: ’Vad tyckte ni om den?’ Plötsligt strömmade en flod av ord över Rubinsteins läppar, han blev alltmer högljudd och våldsam för var minut, tills han lät som en vrålande Jupiter. Enligt honom var min konsert inte alls bra: omöjlig att spela, med många gräsliga passager, kompositionen var vulgär, och jag hade stulit en bit här och en där, överallt. Jag blev inte bara förvånad utan också förolämpad av denna scen.”

Tjajkovskij var kanske inte någon lysande pianist, och det är mycket möjligt att han inte lyckades ge sin musik full rättvisa. Men det är helt klart att detta uppträdande gjorde honom så bestört att han ändrade dedikationen till förmån för Hans von Bülow. När denna välkända dirigent läst igenom partituret skrev han ett tackbrev till tonsättaren som andas betydligt större förståelse, ja till och med beundran: ”Idéerna är så originella, så ädla, så kraftfulla, detaljerna … så intressanta! Formen är fulländad, så modern, så stilfull … egenskaper som får mig att i lika hög grad lyckönska tonsättaren, som alla dem, som får tillfälle att njuta av dem.”
Så olika kan man uppfatta ett och samma musikstycke.

Nu blev det Bülow som dirigerade uruppförandet av konserten, och han gjorde det i oktober 1875, så långt från Moskva man kan komma; i Boston. Men med tiden mjuknade Rubinstein, lärde sig konserten och spelade den åtskilliga gånger. Till hans försvar måste sägas att det var hans många framföranden som lade grunden till konsertens enorma popularitet. Nämnas ska också att Tjajkovskij 1880 fullbordade sin andra pianokonsert, och att han tillägnade den samme Rubinstein, för ”dennes storslagna framförande av min första pianokonsert och min sonat”. Gamla misshälligheter hade glömts.
Stig Jacobsson

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konserter håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!



Kontakt:

restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.