Datum och tid:

Torsdag 24 oktober, 19:00

Pris:

310-350 kr

Alice Sara Ott

Musikens magi kommer till liv med chefdirigent Christian Reif och den sensationella pianisten Alice Sara Ott! Tillsammans kommer de att framföra Maurice Ravels pianokonsert i G-dur, ett verk som med sin oemotståndliga blandning av jazziga rytmer och lyrisk skönhet utmanar och förtrollar. Alice Sara Otts dynamiska tolkning och tekniska briljans lovar att ge nytt liv till Ravels geniala komposition, medan Christian Reifs passionerade dirigering garanterar en upplevelse som vibrerar av energi och känsla.

Christian Reif CHEFDIRIGENT
Alice Sara Ott PIANO
Gävle Symfoniorkester

JOHAN HALVORSEN (1864-1935)
Norska äventyrsbilder op. 37 - 11 min
Peik, Prinsessen og Stortroldet. Allegro non troppo
Prinsessen kommer ridende på Bjørnen. Moderato molto
Troldenes indtog i Berget det blå. Molto moderato
Dans av Småtrold. Allegro molto. Furioso

MAURICE RAVEL (1875-1937)
Pianokonsert G-dur - 23 min
Allegramente
Adagio assai
Presto

PAUS - ca 25 min

PAUL HINDEMITH (1895-1963)
Mathis der Maler - 25 min
Ruhig bewegt – Änglakonsert
Sehr langsam – Gravsättning
Sehr langsam, frei im Zeitmass - S:t Antonius frestelse
 

Den tysk-japanska pianisten Alice Sara Ott, född 1988, är en av den klassiska musikens mest efterfrågade artister. Med sin enastående talang och unika scenpersonlighet framträder hon regelbundet med många av världens främsta dirigenter och orkestrar. Sedan tio år tillbaka är hon exklusiv artist på det anrika skivbolaget Deutsche Grammophon, där hon bland annat har släppt sitt senaste hyllade album *Nightfall*. På detta album tolkar hon verk av Erik Satie, Claude Debussy och Maurice Ravel, och visar återigen varför hon är en av de mest spännande pianisterna på dagens musikscen. Missa inte chansen att uppleva Alice Sara Otts magi live!

Video

Christian Reif delar sin tankar om Alice Sara Ott, Ravel och hur säsongens tema håller ihop konserten.

Gävle Symfoniorkesters chefdirigent Christian Reif har snabbt etablerat ett gott renommé för sin naturliga musikalitet och tekniska behärskning. Han är konstnärlig ledare för Lakes Area Music Festival i Minnesota, en månadslång sommarfestival som sträcker sig från opera och kammarmusik till symfoniska framträdanden.

Säsongen 2022/23 inkluderade konserter med flera av de ledande orkestrarna i Europa och USA, och sommaren 2023 ledde han konserter på Enescu-festivalen, Grand Teton Music Festival och World Youth Symphony Orchestra på Interlochen.

Med fötterna i både Nordamerika och Europa har Reif dirigerat symfoniorkestrarna i städer som San Francisco, Baltimore, Houston, Dallas, Colorado, Indianapolis, Kansas City och Saint Paul. I Europa har han uppträtt upprepade gånger med Orchestre National de Lyon, Royal Scottish National Orchestra, Münchner Rundfunkorchester, Gävle Symfoniorkester, Hallé Orchestra och Stavanger Symphony.

Under pandemin var Reif aktiv på piano och spelade in en serie virtuella ”Songs of Comfort” med sin fru, den klassiska sångerskan Julia Bullock. I november 2020 presenterade NPR Music duon i en ”Tiny Desk (Home) Concert” för deras speciella karantänutgåva av serien. NPR:s Tom Huizenga fann det ”bland de mest transcendenta musikaliska ögonblicken jag har upplevt i år” och The New York Times lyfte fram dem på deras ”Bästa klassiska musik 2020”-listan.

Från 2016 till 2019 var Christian husdirigent för San Francisco Symphony och konstnärlig ledare för San Francisco Symphony Youth Orchestra, efter att ha varit dirigentstipendiat vid New World Symphony från 2014 till 2016 och vid Tanglewood Music Center 2015 och 2016. Han studerade dirigering vid Mozarteum i Salzburg och vid The Juilliard School i New York City. Det var där han först träffade sin fru Julia Bullock, som han bor med i München.

Alice Sara Ott är en av den klassiska musikens mest kreativa talanger, och under säsongen 2023–24 var hon Artist in Residence på Londons Southbank Centre och Paris Radio France. Hon ger också världspremiär för en ny pianokonsert, specialskriven för henne av Bryce Dessner. Dessutom ger hon sig ut på en omfattande Asienturné med sitt projekt *Echoes of Life* och släpper två stora nya album på Deutsche Grammophon, där hon är exklusiv inspelningsartist.

Under 2023-24 turnerade Alice Sara Ott med London Symphony Orchestra under ledning av Sir Antonio Pappano, samt City of Birmingham Symphony Orchestra med Kazuki Yamada. Hon debuterade med New York Philharmonic där hon framförde Ravels G-durkonsert med Karina Canellakis som dirigent. Ott gav också premiärframträdanden av Bryce Dessners pianokonsert med Tonhalle Zurich Orchestra under Kent Nagano, och senare med prestigefyllda orkestrar som Londons Philharmonia Orchestra, Orchestre Philharmonique de Radio France, Cincinnati Symphony Orchestra, Münchner Philharmoniker och Deutsches Sinfonieorchester Berlin.

Bland de stora albumsläppen under säsongen fanns "Beethoven" och "Echoes of Life Deluxe", en uppföljare till hennes kritikerrosade tionde album på Deutsche Grammophon. Beethoven-projektet, skapat i samarbete med Apple Music, släpptes exklusivt vid lanseringen av den nya Apple Music Classical-appen, där Ott var ansiktet utåt i en global reklamkampanj.

Alice Sara Ott tog också med "Echoes of Life" på en omfattande Asienturné till Kina, Hongkong och Japan. Projektet, som bygger på Chopins preludier op.28 och innehåller verk av bland annat Chilly Gonzales, Francesco Tristano, Arvo Pärt och György Ligeti, är i sin liveversion ett unikt samarbete med arkitekten Hakan Demirel. En digital videoinstallation som ackompanjerar konserten tog publiken på en virtuell resa och skapade en unik konsertupplevelse.

Förutom sin musikaliska karriär är Alice Sara Ott även en talangfull illustratör och designer. Hon har skapat en signaturserie väskor för det tyska premiumvarumärket JOST och har samarbetat med globala varumärken som Apple Music, Technics och de lyxiga smyckesmärkena Chaumet och Wempe.

Johan Halvorsen (1864-1935)
Evertyrbilleder op 37
Peik, Prinsessen og Stortroldet. Allegro non troppo
Prinsessen kommer ridende på Bjørnen. Moderato molto
Troldenes indtog i Berget det blå. Molto moderato
Dans av Småtrold. Allegro molto. Furioso

Johan Halvorsen var året äldre än Sibelius och Nielsen, och utbildade sig först till violinist, för att efter mitten av 1890-talet allt flitigare ägna sig åt att dirigera och komponera. Han utvecklades till en av Skandinaviens främsta dirigenter och ledde under olika perioder orkestrarna i Bergen och Kristiania. 1899 sökte den nybyggda Nationalteatern i Kristiania en kapellmästare, och posten gavs till Halvorsen. Där fick han en orkester på 43 man till sitt förfogande, den största professionella orkestern i Norge vid den tiden. Ekonomiska svårigheter medförde att orkestern runt 1920 reducerades till en teaterorkester på femton musiker. Under tio år, sex kvällar i veckan, dirigerade han musiken till en lång, lång rad skådespel, till vilka han själv i många fall skrivit musiken. Bland alla dessa pjäser hittar man Peik og Stortroldet av Adam Hiort, som gavs under julen 1922.

Halvorsen lade ner mycket arbete på musiken, och när pjäsen lades ner omformade han musiken för stor orkester i fyra satser – Norske Eventyrbilleder, dedicerade till hans fyra barn, som vid det laget var vuxna!

I den första satsen imiterar violinerna det norska nationalinstrumentet Hardangerfela för att porträttera sagohjälten Peik. Den av trollen bortförda Prinsessan skildras i en enkel, vacker melodi i flöjt, medan trollen själva har ett mörkt tema i basarna, fullt av dissonanser. I detta tema hittar man också intervallet tritonus, som brukar kallas ”djävulen i musiken”. Den andra satsen kan ses som en musikalisk illustration till Theodor Kittelsens målning av Prinsessan som rider på björnen i Asbjørnsen och Moes folksagosamling. Som tredje sats hör vi en skildring av trollen när de intar det blå berget, men riktig trollaktigt blir det först i finalen, där även småtrollen visar sina demoniska sidor, inte minst genom xylofonens skelettskrammel.
Stig Jacobsson

Maurice Ravel (1875-1937)
Pianokonsert G-dur
Allegramente
Adagio assai
Presto

Mot slutet av sin aktiva karriär arbetade Maurice Ravel samtidigt på sina båda inbördes mycket olika pianokonserter. Året var 1930, och snart skulle den förfinade esteten Ravel drabbas av sjukdomar som tystade honom. Ännu stod han på toppen och han hade fått beställning på en konsert för pianisten Paul Wittgenstein som förlorat sin högerarm i första världskriget – det blev den mörka och mardrömslikt tragiska "vänsterhandskonserten". Parallellt komponerade han en konsert i G-dur för Marguerite Long, och i båda fallen har de tilltänkta pianisterna spelat in sina konserter på skiva med ton¬¬sättaren som dirigent. Long urupp¬förde Ravels Pianokonsert i G-dur i Salle Pleyel den 14 januai 1931.
Konserten i G-dur blev en briljant, sprudlande solig konsert med klassisk tresatsig struktur och med virtuos orkesterbehandling, full av artisteri och en del sarkasm. Orkestern är luftig och innehåller på brassidan bara två horn och en trumpet. Här finns ibland en antydan av jazz. Gershwins Rhapsody in Blue skrevs bara sex år tidigare. När Ravel 1928 under fyra månader var på turné i USA, träffades de båda kollegerna, men det var också då Ravel nekade att ge Gershwin undervisning – han ville inte störa amerikanens naturbegåvning.
Idén till konsertens inledande tema hade Ravel fått på tåget mellan Oxford och London redan 1927, då han mottog ett hedersdoktorat vid Oxford universitet. Det är stället där pianisten ackompanjerar piccolaflöjtens soloinslag, innan pianisten själv får spela huvudrollen. Om inledningen till Adagiot för ensamt piano sa Ravel till pianisten Long att "den långspunna frasen nästan tog kål på mig", men tack! detta hör till det ljuvligaste som någonsin skrivits. Mozarts klarinettkonsert bidrog med inspiration, och det blev en dröm av ofattbar skönhet. Finalen är en delikat cocktail med jazzig Ess-klarinett och trombonglissandi – och så småningom kan man kanske urskilja visan Three blind mice ...
Stig Jacobsson

Paul Hindemith (1895-1963)
Mathis der Maler
Ruhig bewegt – Änglakonsert
Sehr langsam – Gravsättning
Sehr langsam, frei im Zeitmass - S:t Antonius frestelse
 

1932 började Paul Hindemith skriva texten till en opera om den store 1500-talsmålaren Mathias Grüne­wald, känd för altaret i Isenheim-kyrkan. Operan kom att heta Mathis der Maler (Mathias målaren). Hindemith hade redan då tagit definitiv ställning mot de tyska nazisterna, och lade i operans handling in stark kritik mot att man på 1500-talet brände tidiga protestantiska skrifter – adressen var tydligt riktad mot nazisternas bokbål. I operan finns även en hel del andra paralleller till samtiden.

Naturligtvis blev operan genast förbjuden och istället förvandlade Hindemith några avsnitt ur operan till en symfoni med samma namn. I hans dagbok kan man för den 27 februari 1934 läsa: ”En massa arbete. Detta omfattande partitur har skapats trots resor, konserter, repetitioner och undervisning … Nästa vecka äger uruppförandet rum under Furt­wängler …” Det behövdes en god portion civilkurage av dirigenten att framföra detta kritiserade verk, och tonsättaren själv dirigerade en månad efter premiären en skivinspelning. Idag räknas Mathis der Maler till mellankrigstidens viktigaste kompositioner.

Första satsen heter Änglakonsert, liksom en av bilderna på Isen­heim­altaret. Alldeles i inledningen presenteras en melodi hämtad från en hymn­bok daterad i Mainz 1605: ”Es sungen drei Engel ein süssen Gesang” (Tre änglar sjunger en ljuv melodi). Melodin hörs tre gången, varje gång kraftfullare instrumenterad. Denna sats fungerar också som förspel till operan.

Den korta mittensatsen, Gravsättning, är en långsam sorgmarsch som i operans sista scen utgör ett mellanspel där man får en föraning om den kvinnliga huvudrollen Reginas död. Hon var dotter till bondeledaren Schwalb och dödades under de allvarliga bondeuppror som ägde rum på 1500-talet. Också till denna händelse var det lätt att dra samtida paralleller.

Finalen är lika lång som de båda föregående satserna tillsammans och är en instrumental version av operans sjätte scen. Här skildras symboliskt S:t Antonius frestelse (också den avbildad på Isenheim-altaret) med ett rikt klangspektrum, medryckande rytmer och målande dissonanser.
Stig Jacobsson

Chefdirigent Christian Reif
Alice Sara Ott, piano
Konsertmästare: Åsa Wirdefeldt

VIOLIN I
Åsa Wirdefeldt
Anneli Jonsson
Finndís A Kristinsdóttir
Gustav Inge
Kerstin Svensson
Cristina Komilova Lixandru
Lolita Kisonaite
Tuulikki Nilsson Salo

VIOLIN II
Nonna Knuuttila
Per Drougge
Miriam Liljefors
Josef Cabrales Alin
Ulf Nilsson
Ingrid Kytöharju
Dag Björkling
Anne Nilsson

VIOLA
Emma Nyman
Anna Hyllman
Helena Wahlund
Ingela Hellberg
Anna Harju
Ingemar Höglind
Sara Munters

CELLO
Mats Olofsson
David Peterson
Katarina Lysell
Erik Elvkull
Adrian Kaufeldt

KONTRABAS
Tomas Wahlund
Eugene Maguid
Fabian Dahlkvist
Per Björkling

FLÖJT
Julia Crowell
Kristin Olsson

OBOE
Hanna Edqvist
Ulrika Gjelsnes
Malin Klingborg

KLARINETT
Erik Larsson
Lucy Rugman

FAGOTT
Patrik Håkansson
Per Nilsson

HORN
Annamia Larsson
Berndt Johansson
Ulf Linde
Johan Stone

TRUMPET
Viktor Silverstone
Odd Inge Gjelsnes

TROMBON
Mikael Appelgren
Thobias Nilsson

BASTROMBON
Lars Westergren

TUBA
Simon Frisk

PUKOR
Anders Lindblad

SLAGVERK
Glenn Larsson
Rolf Landberg
Lucia Viana da Silva

HARPA
Ingrid Lindskog

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konsertern håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!


Kontakt:
restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.

 

BILJETTER 


Finns det biljetter kvar? 
Det ser du enklast genom att trycka på KÖP BILJETT-knappen vid respektive evenemang. Du kommer då till eventets sida på Ticketmaster, där du kan se tillgänglighet, och det är där du enklast köper dina biljetter. Dina biljetter återfinns sedan i Ticketmaster app, samt via din e-post. Har du inget konto på ticketmaster är det enkelt att skaffa, tryck här för mer information

Kan jag återlösa min biljett?
I normala fall går det inte att återlösa sin biljett. I Kund & köpvillkoren står det att köpt biljett gäller. Du kan däremot sälja din biljett via Tickmaster och deras gratistjänst Resale, se punkten nedan.

Kan jag sälja min biljett? (Vad är Ticketmaster Resale?)
Om du exempelvis får förhinder eller inte kan gå på ditt evenemang kan du lägga upp dem till försäljning via Ticketmasters tjänst Resale. Det kostar ingenting, och både du och köparen gör en trygg och säker affär via Ticketmasters system. Resale finns tillgängligt fram till 8 timmar före evenemangstart (undantag kan förekomma). Du lägger upp dina biljetter till salu direkt från ditt Ticketmaster-konto. För mer information och tillvägagångssätt, se Ticketmasters sida om Resale. Resale hjälper både säljare och köpare med en trygg affär.

Vi påminner om att endast köpa biljetter på internet från vår officiella biljettleverantör Ticketmaster, atingen via deras hemsida, deras app eller Resale. Köp aldrig biljetter från övriga andrahandsförsäljare. Du riskerar exterma överpriser, falska biljetter och utebliven leverans.

Vad händer om ett evenemang blir inställd eller flyttat?
Om evenemanget av någon anledning flyttas eller ställs in, så skickas information om vad som gäller till samtliga biljettinnehavare till den e-postadress som användes i samband med köpet. Vid flyttade evenemang fortsätter din biljett att gälla till det nya datumet. Vid både inställda och flyttade evenemang erbjuds oftast återlösen under en begränsad period, men ibland erbjuder inte arrangören/arenan återköp vid flytt. Vid eventuell återlösen återbetalas inte serviceavgiften.

Kan jag köpa presentkort hos er?
Gävle Konserthus säljer egna presentkort i biljettkassan. Dessa nyttjas till köp av evenemangsbiljetter och gäller enbart vid köp i biljettkassan.
Det går även att köpa elektroniska presentkort via Ticketmaster, och dessa gäller enbart vid köp på Ticketmaster.se eller i Ticketmasters app.
Restaurang Gourmet Blå säljer också egna presentkort, och dessa gäller enbart för förtäring i restaurangen.

Hur bokar jag plats för rullstol?
Gävle Konserthus har 4 tillgänglighetsanpassade platser, för exempelvis rullstol, och dessa kan enbart bokas genom att besöka Gävle Konserthus biljettkassa, via telefon eller e-post

Vad gäller för ledsagare/medföljare?
Gävle Konserthus har 4 platser (lösa stolar) tillgängliga för ledsagare/medföljande. Stolarna är placerade i anslutning till de 4 rullstolsplatser som finns (2 på vänster parkett och 2 på höger parkett).

Gävle Konserthus erbjuder ledsagare/medföljande tillgång till dessa stolar utan kostnad under följande förutsättningar:

  • Ledsagar/medföljarplats måste bokas i samband med att brukaren köper biljett.
  • Ledsagar/medföljarplatserna kan enbart bokas i Gävle Konserthus biljettkassa.
  • Ledsagar/medföljarplats utan kostnad gäller enbart i mån av plats på de 4 upplåtna lösa stolarna och biljett skall skrivas ut.

Om brukaren inte behöver rullstolsplats utan kan sitta i salongen och ledsagaren/medföljaren önskar sitta bredvid måste ledsagaren/medföljaren köpa biljett. Om ledsagaren/medföljaren önskar biljett utan kostnad, erbjuds enbart de lösa stolarna vid rullstolsplats.

 

TIDER 

När öppnar Gävle Konserthus? 
Konserthuset öppnar alltid två timmar innan evenemangsstart. Restaurang och café öppnar oftast två timmar innan evenemangsstart, men avvikelser förekommer. För aktuella öppettider, se respektive konsert i vårt kalendarie

Finns det garderob? 
I publikfoajén finns det både en bemannad bevakad garderob (öppen vid vissa konserter i Gevaliasalen, biljetter köps i samband med biljettköp online, eller i biljettkassan) samt en kostnadsfri obevakad garderob (alltid öppen). Den bemannade garderoben öppnar två timmar innan evenemangsstart. På vissa evenemang erbjuds enbart obemannad garderob. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder eller större väskor än cirka 20x30cm in i konsertsalarna.

När ska jag vara på plats?
Kom i god tid till evenemanget! Alla evenemang i Gävle Konserthus startar på angiven tid. Det kan vara svårt att hitta parkering, det kan bildas kö både in till konserthuset, att visa biljett och i garderob. En rekommendation är att vara på plats senast 30 minuter innan evenemanget startar. 

Du som köpt biljett har eget ansvar att hålla dig uppdaterad om förändringar kring det evenemang du skall gå på. Aktuell information finns på vår websida. Vid övriga frågor, kontakta Gävle Konserthus biljettkassa

Vad händer om jag kommer för sent? 
Vänd dig till våra publikvärdar. De hjälper dig in så snart det går, till en plats där din ankomst stör så lite som möjligt. Det är alltså inte säkert att du får sitta på din bokade plats. Vid konsert med Gävle Symfoniorkester kan publikvärdarna inte släppa in dig förrän det är applåd efter avslutat stycke/verk. 

 

RESTAURANGEN 

Hur bokar jag bord i restaurangen? 
På varje evenemang där bordsbokning är möjlig finns en BOKA BORD-knapp. Tryck på den för att boka bord. Du kan även kontakta Gourmet Blå direkt. Därefter får du en bekräftelse av restaurangen. Aktuella menyer kan du hitta på gavlekonserthus.se/restaurang 

 

ÖVRIGT 

Var finns det parkering? 
Parkering finns vid konserthuset. Det finns begränsat antal platser. Tänk på att delar av parkeringen är avsedd för personal och kräver särskilt tillstånd - biljett gäller ej på dessa platser. Parkering finns bland annat även vid Gävle Konstcentrum (Silvanum), Högskolan och Gallerian Nian vid stortorget. 

Var finns det toaletter?
Toaletter finns vid den obemannade garderoben på entréplan. Vid vissa evenemang öppnar vi även Tamburinen där det finns extra toaletter. På entréplanet, vid garderoben, finns RWC-toalett med bredare dörrar och automatik.

Får jag ta med ytterkläder eller väska in i salongen? 
På grund av säkerhetsregler för utrymning kan du inte ta med jacka/rock eller större/skrymmande kläder/accessoarer in i Gevaliasalen. Inga större väskor än cirka 20x30 cm kan tas med in i någon av konsertsalarna. Gävle Konserthus har en bemannad garderob och en garderob som är gratis. För att köpa garderobsbiljett till dem bemannade garderoben gör du det enklast i samband med köp av biljetten, men går även att göra på plats i biljettkassan. Den obemannade garderoben bevakas även av våra publikvärdar under evenemanget. 

Finns det hörslinga?
I Gevaliasalen har vi bärbara hörslingor som man hänger runt halsen. Dessa kvitteras ut i Gävle Konserthus biljettkassa innan konserten. Efter konserten lämnas hörslingan till någon av konsertvärdarna eller till personalen i garderoben.
I Bo Linde-salen finns fast hörslinga.
Använd T-läge.

Får jag fota/filma under konserten? 
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. På vissa evenemang råder det strikt bild- och ljudupptagningsförbud. Tänk även på att slå av din mobiltelefon, eller sätt den på ljudlös. Slå gärna på din mobiltelefon först EFTER konserten.  

Parfym och starka dofter? 
Tänk på att stark parfym och hårspray kan vara mycket besvärande för allergiker. 

Får jag ta med dryck in i konsertsalen? 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i våra konsertsalar. Undantag råder vid konsert i foajé och restaurang.

Får jag ta med min hund in i Gävle Konserthus?
Inga hundar tillåts i lokalerna. Undantaget är ledarhundar och assistanshundar.