Vi använder cookies på webbplatsen. Genom att surfa vidare godkänner du att cookies används. Vad är cookies?
gävle symfoniorkester
fredag 13 september 19:00
Fredag 13 september, 19:00
310-350 kr
Upplev en säsongspremiär med chefdirigent Christian Reif och den världsberömde pianisten Simon Trpčeski! Tillsammans intar de scenen för att trollbinda publiken med mästerverk av både Mendelssohn och Brahms. Låt dig svepas med av Mendelssohns storslagna femte symfoni, en verklig hyllning till reformationen, fylld av passion och djup. Höjdpunkten på kvällen blir självklart Brahms andra pianokonsert där Trpčeskis fenomenala teknik och känslomässiga tolkning garanterar en oförglömlig upplevelse.
Christian Reif CHEFDIRIGENTSimon Trpčeski PIANOGävle Symfoniorkester
ELFRIDA ANDRÉE (1841–1929)Konsertuvertyr i D-dur - 11 minAndante maestoso
FELIX MENDELSSOHN (1809–1847)Symfoni nr 5 “Reformationssymfonin” - 27 minAndante – Allegro con fuocoAllegro vivaceAndanteChoral ”Ein’ feste Burg ist under Gott” – Andante con moto – Allegro maestoso
PAUS - ca 25 min
JOHANNES BRAHMS (1824-1896)Pianokonsert nr 2 B-dur op 83 - 46 minAllegro non troppoAllegro appassionatoAndanteAllegretto grazioso
Före konserten, kl 18.15 kommer Jonas Bylund och Hannover Trombone Class, att spela i Bo Linde-salen.
Program Hannover Trombone ClassG.F. Händel Overture ur Music for the Royal Fireworks (arr Lars Karlin)Girolamo Frescobaldi - Canzon VigesimanonaHans Leo Hassler - Laudate DominumGordon Jacob - Trombone Octet
Andrée - Konsertuvertyr i D-dur
Christian Reif om säsongspremiären och Simon Trpčeski
Gävle Symfoniorkesters chefdirigent Christian Reif har snabbt etablerat ett gott renommé för sin naturliga musikalitet och tekniska behärskning. Han är konstnärlig ledare för Lakes Area Music Festival i Minnesota, en månadslång sommarfestival som sträcker sig från opera och kammarmusik till symfoniska framträdanden.
Säsongen 2022/23 inkluderade konserter med flera av de ledande orkestrarna i Europa och USA, och sommaren 2023 ledde han konserter på Enescu-festivalen, Grand Teton Music Festival och World Youth Symphony Orchestra på Interlochen.
Med fötterna i både Nordamerika och Europa har Reif dirigerat symfoniorkestrarna i städer som San Francisco, Baltimore, Houston, Dallas, Colorado, Indianapolis, Kansas City och Saint Paul. I Europa har han uppträtt upprepade gånger med Orchestre National de Lyon, Royal Scottish National Orchestra, Münchner Rundfunkorchester, Gävle Symfoniorkester, Hallé Orchestra och Stavanger Symphony.
Under pandemin var Reif aktiv på piano och spelade in en serie virtuella ”Songs of Comfort” med sin fru, den klassiska sångerskan Julia Bullock. I november 2020 presenterade NPR Music duon i en ”Tiny Desk (Home) Concert” för deras speciella karantänutgåva av serien. NPR:s Tom Huizenga fann det ”bland de mest transcendenta musikaliska ögonblicken jag har upplevt i år” och The New York Times lyfte fram dem på deras ”Bästa klassiska musik 2020”-listan.
Från 2016 till 2019 var Christian husdirigent för San Francisco Symphony och konstnärlig ledare för San Francisco Symphony Youth Orchestra, efter att ha varit dirigentstipendiat vid New World Symphony från 2014 till 2016 och vid Tanglewood Music Center 2015 och 2016. Han studerade dirigering vid Mozarteum i Salzburg och vid The Juilliard School i New York City. Det var där han först träffade sin fru Julia Bullock, som han bor med i München.
Simon Trpčeski har hyllats inte bara för sin kraftfulla virtuositet och djupa uttrycksförmåga, utan även för sin karismatiska scenpersonlighet.
För tjugo år sedan tog Simon Trpčeski världen med storm som en av BBC:s New-Generation Artists. Hans karriär, som snabbt nådde internationell framgång, har tagit honom till över hundra orkestrar på fyra kontinenter, däribland London Symphony Orchestra, Royal Concertgebouw Orchestra och Philadelphia Orchestra. Som eftertraktad solist har han spelat med ledande dirigenter som Gustavo Dudamel och Antonio Pappano, och har haft ett särskilt nära samarbete med Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, där de tillsammans spelat in mästerverk som Rachmaninovs pianokonserter och Prokofievs pianokonserter för Onyx Classics.
Trpčeski har framträtt i några av världens mest prestigefyllda konserthus, från New York och Paris till Tokyo och London, där han är en regelbunden gäst på Wigmore Hall. Hans passion för kammarmusik har lett till samarbete med cellisten Daniel Müller-Schott och framträdanden på festivaler som Verbier och Aspen.
Som naturlig musikutforskare är Trpčeski engagerad i att stärka den kulturella bilden av sitt hemland Makedonien. Hans senaste projekt, Makedonissimo, är en hyllning till makedonsk folkmusik, där traditionella melodier blandas med virtuositet och jazzinfluerade harmonier. Projektet har redan turnerat i Europa och är på väg att erövra Ryssland, Nya Zeeland och Australien.
Simon Trpčeskis samarbeten med EMI Classics, Avie Records och Linn Records har resulterat i en bred och prisbelönt diskografi. Hans inspelningar av ryska kompositörer och klassiska mästerverk har mottagit flera prestigefyllda utmärkelser, inklusive Gramophones "Editor's Choice" och Diapason d'Or. Simon Trpčeski är inte bara en internationellt erkänd artist, utan även en engagerad mentor för unga musiker i Makedonien, där han regelbundet arbetar för att främja nästa generations konstnärliga talanger.
Elfrida Andrée (1841–1929) Konsertuvertyr D-dur Andante maestoso
Elfrida Andrée föddes i Visby och fick sina grundläggande musikkunskaper förmedlade av fadern. Hon avlade organistexamen som privatist vid Musikkonservatoriet i Stockholm 1857. 1865 blev hon vår första kvinnliga telegrafist, och öppnade därmed en yrkeskarriär som åtskilliga kvinnor kom att nappa på. Dessutom blev hon efter en lagändring vår första kvinnliga domkyrkoorganist 1867. Hon anställdes i Göteborg, och kom att stanna där till sin död. Hennes musikaliska insatser i denna stad är överväldigande. Hon verkade nämligen även som dirigent och ledde från 1897 inte mindre än 800 så kallade folkkonserter. Genom systern Fredrikas giftermål med Wilhelm Stenhammar kom hon in i musiklivets innersta kretsar.
Vid sidan av denna imponerande gärning var hon också sin tids ledande kvinnliga tonsättare med studier för Niels W Gade och Ludvig Norman. Med kammarmusik, symfonier, orgelverk och en opera på sin verkförteckning är hennes produktion imponerande. Hon komponerade gärna i en sympatiskt lättflytande och charmerande musik, naturlig och inspirerad. Men hon mötte också mycket misstro – inte bara från män.
Belysande är ett möte mellan den 41-åriga Elfrida och den 62-åriga sångerskan Jenny Lind i London. När Elfrida berättade att hon komponerat en symfoni blev Jenny Lind bestört, undrade om en kvinnas hjärna verkligen räckte till detta och, om den verkligen gjorde det, borde det då inte sättas gränser för vad en kvinna fick lov att göra! Elfrida rusade upp och höll ett flammande tal om kvinnors rätt att få syssla med det ”vartill de hade håg, lust och kärlek” och slutade med att på flygeln spela direkt ur partituret till symfonin för den förbluffade sångerskan.
Konsertuvertyren i D-dur, är Elfrida Andrées andra orkesterkomposition, fullbordad i Göteborg i mars 1873, men inte uruppförd förrän i mars fem år senare då hon själv med inhyrd orkester framförde verket i en fullsatt domkyrka i Göteborg. På samma konsert dirigerade hon också sitt första orkesterverk: Andante. Tio år därefter dirigerade hon uvertyren också i Berlin. Men sedan har stycket spelats mycket sparsamt.Stig Jacobsson
Felix Mendelssohn (1809–1847)Symfoni nr 5 D-dur (op 107) "Reformationssymfonin"Andante – Allegro con fuocoAllegro vivaceAndanteChoral ”Ein’ feste Burg ist under Gott” – Andante con moto – Allegro maestoso
Familjen Mendelssohn hade i generationer räknats in bland de mest betydelsefulla judarna i Tyskland. Felix farfar Moses var en filosof (kallad den moderne Platon) som argumenterade för att närma judar och kristna med varandra. Fadern var förmögen bankir och konverterade till protestantismen. Han lade namnet Bartholdy till efternamnet för att skilja sig från släktens judiska gren. Felix använde sig sällan av det nya namnet, men hade döpts och fostrats till kristen. Han förblev under hela sitt korta liv en hängiven och trofast protestant.
I september 1829, under sitt första av tio besök på de brittiska öarna, började han skriva en symfoni för att fira 300-årsjubilet av Luthers Augsburgska trosbekännelse. Men arbetet gick till att börja med långsamt, delvis beroende på att han led av ett skadat knä, en följd av ett fall från en vagn. Hemma i Berlin igen fullbordade han symfonin under vintern, ännu ej tjugoett år gammal. Meningen var att symfonin skulle uruppföras i samband med religionsfestligheterna i juni 1830, men tiden var politiskt orolig (revolution i Paris!), så evenemanget fick vänta till den 15 september 1832, då tonsättaren själv dirigerade i Singakademie Berlin. Under åren som passerat hade han redan hunnit komponera sin italienska symfoni, och den fick då nummer 4, medan reformationssymfonin gavs nr 5, trots att den alltså skrivits tidigare.
Mendelssohn var inte helt nöjd med sitt verk (men det var han sällan). Framförallt var han missnöjd med första satsen som han kallade ”ett fett, borstigt djur”. Musiken vann till att börja med inte heller publikens gunst. Men idag menar många att symfonin till firandet av kyrkans reformering är ett utsökt verk, fullt av lysande melodier och genomskinlig orkestrering. Första satsen symboliserar motsättningarna mellan den gamla och nya tron. Här citeras det katolska ”Dresdner Amen”, som senare också Wagner tog upp i Parsifal. Satsen byggs upp till ett stridbart Allegro con fuoco, och sedan hörs detta Amen på nytt. Andra satsen är ett scherzo med elegans och lätthet, nästan dansant. Allvaret återkommer i Andantet, och finalen följer utan paus. Här dominerar liturgin, och soloflöjten tar upp Luthers kända koral ”Vår Gud är oss en väldig borg”. När tempot ökar får koralen fungera som bakgrund till några kontrapunktiska utflykter innan det majestätiska slutet sätter punkt med full orkester.Stig Jacobsson
Johannes Brahms (1824-1896)Pianokonsert nr 2 B-dur op 83Allegro non troppoAllegro appassionatoAndanteAllegretto grazioso
Johannes Brahms båda pianokonserter tillkom med trettio års intervall och man har sagt att de förhåller sig till varandra som ynglingen till mannen. Den andra konserten är en efter klassiska ideal formad musik skriven av en mogen mästare. Han var förvissad om att han nu behärskade tekniken och hantverket fullt ut. Och han arbetade intensivt på att lösa det stora problemet: att höja en solokonsert i nivå med en symfoni utan att det virtuosa innehållet går förlorat.Resultatet blev en av romantikens allra största pianokonserter, och till skillnad från de flesta konserter har den inte tre utan fyra satser. Pianot är så väl integrerat i helheten att det blivit ”en symfoni med obligat piano”, som kritikern Hanslick sa.
I maj 1878 kom Brahms hem från en resa i Italien och fylld av ljusa minnen började han skriva på denna konsert. Många andra kompositionsuppdrag medförde att tonsättaren fick avbryta arbetet med konserten, och musiken blev inte fullbordad förrän sommaren 1881. Brahms var nöjd och kallade ironiskt sitt opus ”en nätt liten pianokonsert med ett sött litet scherzo”. Han spelade själv solostämman när konserten uruppfördes den 9 november 1881 i Pest, och det publiken bjöds på var ett 50 minuter långt mästerverk med ett enormt och ytterst krävande scherzo.Brahms tvekade ofta över om scherzot skulle vara med över huvud taget, och han skulle nog få medhåll från åtskilliga pianister som övat sig blodiga på denna musik. För efter den i sig mycket krävande första satsen skulle de nog välkomna lite vila.
Konserten är lika allvarlig och storslagen som många andra av Brahms stora kompositioner, men den lyses upp av några riktigt magiska episoder. Inledningens hornmelodi är en sådan. Inte nog med att den genast fastnar i minnet, större delen av första satsen bygger dessutom på detta tema. Lägg särskilt märke till den nästan religiösa ödmjukhet med vilken det hälsas välkommet vid inledningen av repetitionsdelen, två tredjedelar in i satsen.
Scherzot stormar bokstavligen in. När hörde man Brahms lika stark och energisk? Men framfarten hejdas av en stråkpassage som möjliggör en stunds meditation innan den första delen återkommer. I denna mellandel får pianisten presentera några nya magiska överraskningar. Därpå följer äntligen en stunds avkoppling i Andante. Solocellon sjunger en smältande vacker melodi, medan pianot dominerar den tankfulla mittsektionen. Först sedan mycket djupa frågor diskuterats återvänder cellon med sin förandligade sång. Man har beskrivit finalen som ungersk och lekfull. Nog finns här något av Brahms älskade ungerska danser, och nog är tongångarna musikan¬tiska. Det är ett rondo med en uppsjö eleganta träblåsarsoli, vackra rytmiska mellanspel, passager för pizzicato, plötsliga utbrott, oväntade kursändringar och mot slutet en virvlande tarantella. Stig Jacobsson
Christian Reif CHEFDIRIGENTSimon Trpčeski PIANOPeter Olofsson KONSERTMÄSTARE
VIOLIN IPeter OlofssonAnneli JonssonFinndís A KristinsdóttirKerstin SvenssonLolita KisonaiteTuulikki Nilsson SaloCristina Komilova LixandruGustav Inge
VIOLIN IIUlf AndrénNonna KnuuttilaPer DrouggeIngrid KytöharjuAnne NilssonUlf NilssonDag BjörklingJosef Cabrales Alin
VIOLACarl LeeAnna HyllmanIngela HellbergHelena WahlundIngemar HöglindAnna Harju
CELLOMats OlofssonDavid PetersonKatarina LysellSven RisbergLinnea Vikström
KONTRABASTomas WahlundEugene MaguidFabian DahlkvistJesper Julin
FLÖJTJulia CrowellKristin Olsson
OBOEManou RollandUlrika Gjelsnes
KLARINETTErik LarssonLucy Rugman
FAGOTTPatrik HåkanssonKatarina AgnasPer Nilsson
HORNAnnamia LarssonBerndt JohanssonUlf LindeJohan Stone
TRUMPETViktor SilverstoneOdd Inge Gjelsnes
TROMBONMikael AppelgrenThobias Nilsson
BASTROMBONLars Westergren
PUKORAnders Lindblad
Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konsertern håller vi även öppet i Övre Baren.För mer information och menyer, tryck här!
Kontakt:restaurangen@gavlekonserthus.se026-172940
Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.
ANGÅENDE VÄSKFÖRBUD PÅ EVENEMANG
Får jag ta med min väska in i Gävle Konserhus? Evenemang i Gävle Konserthus omfattas i nuläget inte av beslutet av väskförbud på större evenemang, baserat på information från polisen. Däremot är det i Gävle Konserthus sedan tidigare inte tillåtet att ta med ytterkläder eller större/skrymmande väskor in i salongen under konsert. Om beslutet från polismyndigheten skärps kommer Gävle Konserthus att uppgradera och implementera en striktare linje gällande medtagande av väskor in i huset. I förberedande syfte kan man, som besökare, ändå tänka på att gärna lämna väskor hemma vid konsertbesöket.
BILJETTER Finns det biljetter kvar? Det ser du enklast genom att trycka på KÖP BILJETT-knappen vid respektive evenemang. Du kommer då till eventets sida på Ticketmaster, där du kan se tillgänglighet, och det är där du enklast köper dina biljetter. Dina biljetter återfinns sedan i Ticketmaster app, samt via din e-post. Har du inget konto på ticketmaster är det enkelt att skaffa, tryck här för mer information.
Kan jag återlösa min biljett? I normala fall går det inte att återlösa sin biljett. I Kund & köpvillkoren står det att köpt biljett gäller. Du kan däremot sälja din biljett via Tickmaster och deras gratistjänst Resale, se punkten nedan.
Kan jag sälja min biljett? (Vad är Ticketmaster Resale?) Om du exempelvis får förhinder eller inte kan gå på ditt evenemang kan du lägga upp dem till försäljning via Ticketmasters tjänst Resale. Det kostar ingenting, och både du och köparen gör en trygg och säker affär via Ticketmasters system. Resale finns tillgängligt fram till 8 timmar före evenemangstart (undantag kan förekomma). Du lägger upp dina biljetter till salu direkt från ditt Ticketmaster-konto. För mer information och tillvägagångssätt, se Ticketmasters sida om Resale. Resale hjälper både säljare och köpare med en trygg affär.
Vi påminner om att endast köpa biljetter på internet från vår officiella biljettleverantör Ticketmaster, atingen via deras hemsida, deras app eller Resale. Köp aldrig biljetter från övriga andrahandsförsäljare. Du riskerar exterma överpriser, falska biljetter och utebliven leverans.
Vad händer om ett evenemang blir inställd eller flyttat?Om evenemanget av någon anledning flyttas eller ställs in, så skickas information om vad som gäller till samtliga biljettinnehavare till den e-postadress som användes i samband med köpet. Vid flyttade evenemang fortsätter din biljett att gälla till det nya datumet. Vid både inställda och flyttade evenemang erbjuds oftast återlösen under en begränsad period, men ibland erbjuder inte arrangören/arenan återköp vid flytt. Vid eventuell återlösen återbetalas inte serviceavgiften.
Kan jag köpa presentkort hos er? Gävle Konserthus säljer egna presentkort i biljettkassan. Dessa nyttjas till köp av evenemangsbiljetter och gäller enbart vid köp i biljettkassan. Det går även att köpa elektroniska presentkort via Ticketmaster, och dessa gäller enbart vid köp på Ticketmaster.se eller i Ticketmasters app. Restaurang Gourmet Blå säljer också egna presentkort, och dessa gäller enbart för förtäring i restaurangen.
Hur bokar jag plats för rullstol? Gävle Konserthus har 4 tillgänglighetsanpassade platser, för exempelvis rullstol, och dessa kan enbart bokas genom att besöka Gävle Konserthus biljettkassa, via telefon eller e-post.
Vad gäller för ledsagare/medföljare? Gävle Konserthus har 4 platser (lösa stolar) tillgängliga för ledsagare/medföljande. Stolarna är placerade i anslutning till de 4 rullstolsplatser som finns (2 på vänster parkett och 2 på höger parkett).
Gävle Konserthus erbjuder ledsagare/medföljande tillgång till dessa stolar utan kostnad under följande förutsättningar:
Om brukaren inte behöver rullstolsplats utan kan sitta i salongen och ledsagaren/medföljaren önskar sitta bredvid måste ledsagaren/medföljaren köpa biljett. Om ledsagaren/medföljaren önskar biljett utan kostnad, erbjuds enbart de lösa stolarna vid rullstolsplats.
TIDER
När öppnar Gävle Konserthus? Konserthuset öppnar alltid två timmar innan evenemangsstart. Restaurang och café öppnar oftast två timmar innan evenemangsstart, men avvikelser förekommer. För aktuella öppettider, se respektive konsert i vårt kalendarie.
Finns det garderob? I publikfoajén finns det både en bemannad bevakad garderob (öppen vid vissa konserter i Gevaliasalen, biljetter köps i samband med biljettköp online, eller i biljettkassan) samt en kostnadsfri obevakad garderob (alltid öppen). Den bemannade garderoben öppnar två timmar innan evenemangsstart. På vissa evenemang erbjuds enbart obemannad garderob. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.
När ska jag vara på plats? Kom i god tid till evenemanget! Alla evenemang i Gävle Konserthus startar på angiven tid. Det kan vara svårt att hitta parkering, det kan bildas kö både in till konserthuset, att visa biljett och i garderob. En rekommendation är att vara på plats senast 30 minuter innan evenemanget startar.
Du som köpt biljett har eget ansvar att hålla dig uppdaterad om förändringar kring det evenemang du skall gå på. Aktuell information finns på vår websida. Vid övriga frågor, kontakta Gävle Konserthus biljettkassa.
Vad händer om jag kommer för sent? Vänd dig till våra publikvärdar. De hjälper dig in så snart det går, till en plats där din ankomst stör så lite som möjligt. Det är alltså inte säkert att du får sitta på din bokade plats. Vid konsert med Gävle Symfoniorkester kan publikvärdarna inte släppa in dig förrän det är applåd efter avslutat stycke/verk.
RESTAURANGEN
Hur bokar jag bord i restaurangen? På varje evenemang där bordsbokning är möjlig finns en BOKA BORD-knapp. Tryck på den för att boka bord. Du kan även kontakta Gourmet Blå direkt. Därefter får du en bekräftelse av restaurangen. Aktuella menyer kan du hitta på gavlekonserthus.se/restaurang
ÖVRIGT
Var finns det parkering? Parkering finns vid konserthuset. Det finns begränsat antal platser. Tänk på att delar av parkeringen är avsedd för personal och kräver särskilt tillstånd - biljett gäller ej på dessa platser. Parkering finns bland annat även vid Gävle Konstcentrum (Silvanum), Högskolan och Gallerian Nian vid stortorget.
Var finns det toaletter? Toaletter finns vid den obemannade garderoben på entréplan. Vid vissa evenemang öppnar vi även Tamburinen där det finns extra toaletter. På entréplanet, vid garderoben, finns RWC-toalett med bredare dörrar och automatik.
Får jag ta med ytterkläder eller väska in i salongen? På grund av säkerhetsregler för utrymning kan du inte ta med jacka/rock eller större/skrymmande kläder/accessoarer in i Gevaliasalen. Gävle Konserthus har en bemannad garderob och en garderob som är gratis. För att köpa garderobsbiljett till dem bemannade garderoben gör du det enklast i samband med köp av biljetten, men går även att göra på plats i biljettkassan. Den obemannade garderoben bevakas även av våra publikvärdar under evenemanget.
Finns det hörslinga? Det finns hörslingor i Gevaliasalen och Bo Linde-salen. Använd T-läge.
Får jag fota/filma under konserten? Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. På vissa evenemang råder det strikt bild- och ljudupptagningsförbud. Tänk även på att slå av din mobiltelefon, eller sätt den på ljudlös. Slå gärna på din mobiltelefon först EFTER konserten.
Parfym och starka dofter? Tänk på att stark parfym och hårspray kan vara mycket besvärande för allergiker.
Får jag ta med dryck in i konsertsalen? Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i våra konsertsalar. Undantag råder vid konsert i foajé och restaurang.
Får jag ta med min hund in i Gävle Konsertshus?Inga hundar tillåts i lokalerna. Undantaget är ledarhud. Så vovven får vänta utanför.
Prisgrupp 1: 350 krPrigrupp 2: 310 krStud. med mecenatkort: 100 kr0-18 år: 20 kr
Gevaliasalen
Biljettkassa och restaurang öppnar två timmar före konsert.
Ingen
Ca 2 timmar, inklusive paus.
Gävle Symfoniorkester
Konserten ingår i Totalabonnemang - Fredagsserien
8 eller 16 konserter? Du väljer.Teckna konsertabonnemang nu!
LÄS MER HÄR
Kära besökare, under perioden april till oktober kommer Gävle Konserthus att genomgå en renovering. Renoveringen kan komma att ha viss påverkan kring restaurangen och toalettpaketen i foajén vid ditt besök. Tack för visad förståelse.
26 september 19.00 / 310-350 kr
3 oktober 19.00 / 15-30€
9 oktober 11.00