Datum och tid:

Fredag 8 maj 2026, 19:00

Pris:

310-350 kr

Julia Bullock

Ett telefonsamtal, en symfoni, en värld av känslor!
En röst, en telefonlinje, en hjärtskärande historia. Grammyvinnande Julia Bullock ger oss Poulencs mästerverk i sin mest nakna form, medan Rautavaara öppnar porten till en symfonisk drömvärld.

Christian Reif CHEFDIRIGENT
Julia Bullock SOPRAN
Gävle Symfoniorkester

E. RAUTAVAARA Symfoni nr 7 – 36 min
PAUS – 25 min
F. POULENC La voix humaine (Den mänskliga rösten) – 40 min

Gävle Symfoniorkester avslutar säsongen med en gripande och storslagen konsert under ledning av Christian Reif. Den här kvällen bjuder på både sångens innerliga uttryck och orkesterns fulla klangfärdighet, när Julia Bullock framför den ikoniska sångcykeln La voix humaine av Francis Poulenc. Dessutom får vi uppleva den atmosfäriska och dramatiska Symfoni nr 7 av Einojuhani Rautavaara – en konsert som sträcker sig över både det fysiskt närvarande och det andligt fjärran.

Konserten inleds med den finländska tonsättaren Einojuhani Rautavaaras mäktiga Symfoni nr 7, ett verk som är både mystiskt och dramatiskt. Symfonin är känd för sin atmosfäriska och meditativa kvalitet, och den kombinerar en rad olika stämningar – från stillhet till intensiva, explosiva ögonblick. Denna symfoni är en av Rautavaaras mest mångfacetterade, där det finns inslag av både nordisk kyla och värme, rymd och natur. Det är en musik som bär på en djup andlighet, och i händerna på Christian Reif och orkestern kommer den att bli en stor konstnärlig upplevelse.

Kvällen avslutas med Francis Poulencs tidlösa och gripande La voix humaine, ett verk som genom sin kammarmusikaliska konfiguration och sitt intensiva känslomässiga uttryck gör ett djupt intryck på publiken. La voix humaine är en monodram där en kvinna talar i telefon med sin älskare och genom samtalet avslöjas både förlust och existentiell ensamhet. Julia Bullock, en av vår tids mest fascinerande sopraner, kommer att framföra denna intensiva sångcykel, där varje fras och ord bär en tung emotionell vikt. Med Bullocks kraftfulla uttryck och den dramatiska orkestreringen kommer verket att beröra djupt och skapa en oförglömlig upplevelse.

Gävle Symfoniorkesters chefdirigent Christian Reif har etablerat ett gott renommé för sin naturliga musikalitet, innovativa programläggning och tekniska skicklighet.

Sedan 2022 är Reif även konstnärlig ledare för Lakes Area Music Festival i Minnesota – en månadslång sommarfestival som samlar några av USA:s främsta klassiska musiker. Programmet sträcker sig från opera och kammarmusik till symfoniska konserter och beställningsverk. Festivalen verkar för att högkvalitativa kulturupplevelser ska vara tillgängliga för alla och tillämpar en modell där publiken själv bestämmer biljettpriset.

Säsongen 2025/26 bjuder på debuter med Nashville Symphony, The Florida Orchestra, Danish Chamber Orchestra, Latvian National Symphony Orchestra och Australian Youth Orchestra, samt återkomster till Houston Symphony, National Arts Centre Orchestra i Ottawa, Netherlands Radio Philharmonic, Belgrade Philharmonic och National Radio Orchestra of Romania.

Reif har en aktiv karriär på båda sidor Atlanten och har dirigerat orkestrar som San Francisco Symphony, Baltimore Symphony, Dallas Symphony, Houston Symphony, St. Louis Symphony, Cincinnati Symphony, Milwaukee Symphony, Indianapolis Symphony och Kansas City Symphony, samt St. Paul Chamber Orchestra och Orchestra of St. Luke's. I Europa har han framträtt med bland andra Orchestre National de Lyon, Royal Scottish National Orchestra, Münchner Rundfunkorchester, Hallé Orchestra och Stavanger Symphony.

Han har även dirigerat opera, bland annat uppsättningar av Don Giovanni, The Merry Wives of Windsor, Pagliacci, Ariadne auf Naxos, The Rake's Progress och Hänsel och Gretel.

År 2024 tilldelades Reif en GRAMMY för albumet Walking in the Dark (Nonesuch Records), där han både ackompanjerar sopranen Julia Bullock på piano och dirigerar Philharmonia Orchestra i London. Under pandemin 2020 spelade duon in serien Songs of Comfort, som uppmärksammades av NPR och listades av The New York Times bland årets bästa klassiska musik.

Tidigare har Reif varit Resident Conductor för San Francisco Symphony och Music Director för dess ungdomsorkester, samt Conducting Fellow vid New World Symphony och Tanglewood Music Center. Han har studerat dirigering vid Mozarteum i Salzburg och vid Juilliard School i New York. Han bor i München med sin hustru Julia Bullock och deras son.

Den amerikanska Grammy-belönade sångerskan Julia Bullock förenar en mångsidig konstnärlighet med ett skarpt intellekt och en stark scenisk närvaro. Förutom att ha framträtt i ledande produktioner och konserter vid några av världens mest framstående konstinstitutioner, har hon varit Featured Artist vid London Philharmonia Orchestra samt Artist-in-Residence vid Metropolitan Museum of Art i New York, Guildhall School of Music and Drama i London och San Francisco Symphony.
Som en tydlig röst för social medvetenhet och aktivism utsågs hon av Musical America till Årets konstnär 2021 och kallades en "agent of change".

Bullocks operakarriär spänner från barockens mästerverk till nutida verk skrivna direkt för hennes röst. Under den aktuella säsongen gör hon titelroller i både Handels Theodora på Teatro Real i Madrid och John Adams Antony and Cleopatra – ett verk komponerat med henne i åtanke – på Metropolitan Opera, där hon nyligen debuterade i Adams' El Niño. Hon har tidigare skapat betydelsefulla roller i Terence Blanchards Fire Shut Up in My Bones, Michel van der Aa:s Upload och Adams' Girls of the Golden West.

Som konsertsångerska har hon uppträtt med orkestrar som Los Angeles och New York Philharmonic, Baltimore, Boston, London, NHK och San Francisco Symphony, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin samt Philharmonia Orchestra och Orchestra of the Age of Enlightenment i London, med vilka hon gör en transatlantisk turné denna säsong. Bland tidigare höjdpunkter märks turnéer med American Modern Opera Company (där hon är grundande medlem), amerikanska, brittiska, belgiska och ryska premiärer av Zauberland samt recitaler i Carnegie Hall (New York), Disney Hall (Los Angeles), Kimmel Center (Philadelphia), Celebrity Series (Boston), Kennedy Center (Washington) och Wigmore Hall (London).

Bullock har också utvecklat tre signaturprojekt som fått stor spridning nationellt och internationellt:

"History's Persistent Voice", ett multimediaprojekt som belyser den transatlantiska slavhandeln genom sånger av förslavade människor i USA samt genom bildkonst, poesi och nyskriven musik av svarta kvinnliga tonsättare.

"El Niño: Nativity Reconsidered", ett kammarorkesterarrangemang av John Adams' El Niño, framtaget tillsammans med hennes make Christian Reif, där kvinnliga och latinamerikanska poeter lyfts fram.

"Perle Noire: Meditations for Joséphine", skapat tillsammans med Tyshawn Sorey, Claudia Rankine, Michael Schumacher och Peter Sellars, som omvärderar Joséphine Bakers liv och arv.

Hennes debutalbum, Walking in the Dark (Nonesuch), inspelat med Christian Reif och Philharmonia Orchestra, vann Grammy Award 2024 för Best Classical Solo Vocal samt Opus Klassik- och Edison Klassiek-priserna. Hennes diskografi omfattar även Grammy-nominerade inspelningar av Doctor Atomic och West Side Story. Bland hennes många utmärkelser finns Sphinx Medal of Excellence, Lincoln Center's Martin E. Segal Award och Första pris i Naumburg International Vocal Competition.

Einojuhani Rautavaara (1928–2016)
Symfoni nr 7, Angel of Light
Tranquillo
Molto allegro
Come un sogno
Pesante - Cantabile

Einojuhani Rautavaara var en av Finlands internationellt mest framgångsrika tonsättare. Han fick sitt stora genombrott med Symfoni nr 7, Angel of Light på 1990-talet, men hans omfattande produktion innefattar också flera klassiska operor, konserter, kammarmusik och körverk.

Under sin långa karriär utvecklades Rautavaara från neoklassicism via strikt tolvtonsteknik till en fritonal nyromantik, där han i sina senare verk förenade modernism med mystisk romantik. Enligt kompositören själv är tonsättarens roll att vara en förmedlare – en barnmorska – som hjälper musiken att födas på sina egna villkor.
"Lyssna på vad musiken vill berätta," brukade han säga till sina kompositionsstudenter, "känn vart den vill ta vägen."

Rautavaara fick internationell ryktbarhet genom framgången med Symfoni nr 7, Angel of Light (1995), särskilt efter den prisbelönta inspelningen med Helsingfors Filharmoniska Orkester under ledning av Leif Segerstam på skivmärket Ondine samma år. Framgången ledde till en rad prestigefyllda internationella beställningar och ytterligare prisbelönta inspelningar.

Francis Poulenc (1899 – 1963)
La Voix humaine (Den mänskliga rösten)

En ung och elegant kvinna befinner sig i sitt röriga sovrum när hon svarar i telefon – det är hennes älskare, som står i begrepp att lämna henne. Under detta sista samtal försöker hon vinna honom tillbaka, växlande mellan ömhet och passion, självmordshot och lugn, ångest, ånger och utbrott av våldsam desperation.

Ett unikt verk med undertiteln "tragédie lyrique" – La Voix humaine (Den mänskliga rösten) – hade premiär två år efter Dialogues des Carmélites. Francis Poulenc komponerade detta lyriska monodrama för sin favoritsångerska Denise Duval, som uruppförde rollen under ledning av Georges Prêtre, i en iscensättning och med scenografi av Jean Cocteau, som även skrev librettot.

Att tonsätta monodramat av sin vän Cocteau – där telefonen blir huvudaktören i ett känslomässigt drama – utgjorde en extraordinär konstnärlig utmaning för Poulenc. Hur skulle man kunna upprätthålla intresset under denna långa monolog av en kvinna som, övergiven av sin älskare, försöker vinna honom tillbaka genom ett telefonsamtal som ständigt avbryts av tekniska störningar? Endast Arnold Schönberg hade tidigare försökt något liknande, med sitt monodrama Erwartung (1924) – också det ett kvinnligt monologverk där protagonisten söker sin älskade.

Vilka musikaliska lösningar kunde Poulenc finna för att uttrycka denna sönderslitna klagan riktad till en osynlig samtalspartner – denna blottläggning av passionen genom sång? Poulenc ville ge sången talets frihet, med en genomskinlig orkestrering som låter rösten stå naken och oförstörd. Den melodiska linjen följer alla de känslor som sliter sönder hjältinnan – kärlek, hat, våldsam förtvivlan och ånger. Den tonala tvetydigheten speglar obalansen som uppstår ur den "smärta som sitter i verkets fibrer", som Denise Duval uttryckte det.

Orkestern förstärker den dramatiska intensiteten i sången och skapar en känslomässig enhet genom återkommande motiv. Den fungerar därmed som den frånvarande älskaren – antyder hans svar och ger resonans åt hjältinnans plågade recitativ. Kompositören själv skrev att "verket måste bada i den största orkestrala sensualitet". Det är därför lätt att förstå att verkets genomslag helt beror på sångerskans diktionsskärpa och emotionella inlevelse, som – enligt Denise Duval – "måste själv ha känt väntans förgäves smärta för att kunna gestalta detta verk av levd förtvivlan."

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konserter håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!



Kontakt:

restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.