Datum och tid:

Fredag 17 maj, 19:00

Pris:

300-340 kr

Dalene spelar Prokofiev

Christian Reif CHEFDIRIGENT
Johan Dalene VIOLIN
Gävle Symfoniorkester

S. PROKOFIEV Violinkonsert nr 2 g moll op.63
J. SIBELIUS Symfoni nr 6 op. 104 d moll
J. SIBELIUS Symfoni nr 7 op. 105 C dur

Säsongsavslutning! Johan Dalene avslutar sitt konstnärliga residens med Sergei Prokofievs utmanande och virtuosa violinkonsert. Dessutom avslutar Christian Reif sin första säsong som chefdirigent med inte bara en, utan två symfonier av Jean Sibelius.

Sergej Prokofievs Violinkonsert nr 2 är ett betagande verk som kombinerar traditionella melodier med modernistiska element. Med sina tre satser erbjuder verket en skicklig blandning av lyriska passager och tekniska utmaningar för solisten. Den första satsen innehåller sjungande melodier, medan den andra satsen är mer reflekterande och poetisk. Den tredje satsen, med sina energiska rytmer och oemotståndliga melodier, erbjuder en livlig och triumferande avslutning. Prokofievs andra violinkonsert är ett rikt och mångfacetterat musikaliskt äventyr.

Gävle Symfoniorkesters chefdirigent Christian Reif har snabbt etablerat ett gott renommé för sin naturliga musikalitet och tekniska behärskning. Han är konstnärlig ledare för Lakes Area Music Festival i Minnesota, en månadslång sommarfestival som sträcker sig från opera och kammarmusik till symfoniska framträdanden.

Säsongen 2022/23 inkluderade konserter med flera av de ledande orkestrarna i Europa och USA, och sommaren 2023 ledde han konserter på Enescu-festivalen, Grand Teton Music Festival och World Youth Symphony Orchestra på Interlochen.

Med fötterna i både Nordamerika och Europa har Reif dirigerat symfoniorkestrarna i städer som San Francisco, Baltimore, Houston, Dallas, Colorado, Indianapolis, Kansas City och Saint Paul. I Europa har han uppträtt upprepade gånger med Orchestre National de Lyon, Royal Scottish National Orchestra, Münchner Rundfunkorchester, Gävle Symfoniorkester, Hallé Orchestra och Stavanger Symphony.

Under pandemin var Reif aktiv på piano och spelade in en serie virtuella ”Songs of Comfort” med sin fru, den klassiska sångerskan Julia Bullock. I november 2020 presenterade NPR Music duon i en ”Tiny Desk (Home) Concert” för deras speciella karantänutgåva av serien. NPR:s Tom Huizenga fann det ”bland de mest transcendenta musikaliska ögonblicken jag har upplevt i år” och The New York Times lyfte fram dem på deras ”Bästa klassiska musik 2020”-listan.

Från 2016 till 2019 var Christian husdirigent för San Francisco Symphony och konstnärlig ledare för San Francisco Symphony Youth Orchestra, efter att ha varit dirigentstipendiat vid New World Symphony från 2014 till 2016 och vid Tanglewood Music Center 2015 och 2016. Han studerade dirigering vid Mozarteum i Salzburg och vid The Juilliard School i New York City. Det var där han först träffade sin fru Julia Bullock, som han bor med i München.

23-årige violinisten Johan Dalene imponerar internationellt med sin musikaliska briljans. Med sin förmåga att "få sin Stradivarius att sjunga mästerligt" har han vunnit beundrare världen över. Johan har redan uppträtt med framstående orkestrar och på berömda konserthus. Hans framtid bjuder på spännande solistuppdrag och kammarmusikaliska höjdpunkter. Med sina enastående inspelningar och prestigefyllda utmärkelser, bland annat Gramophone Young artist of the year och Årets klassiska vid Grammisgalan 2023, har Johan etablerat sig som en av de mest talangfulla violinisterna i sin generation.

Johan Dalene började spela fiol när han var fyra år och debuterade tre år senare. Sommaren 2016 var han Student in Residence på Verbier Festival i Schweiz, Rising Star artist hos ECHO 2021/22, New Generation Artist på BBC Radio 3 2019/22 och Klassiska artisten i Sveriges Radio P2 2020/21.

Han spelar på en Stradivarius från 1736, generöst utlånad av Anders Sveaas’ Almennyttige Fond.

Sergej Prokofjev (1891–1953)
Violinkonsert nr 2 g-moll op 63
Allegro moderato
Andante assai
Allegro, ben marcato

När Sergej Prokofjev 1917 skrev sin första violinkonsert sammanföll det med att han lämnade Ryssland, för att få leva ut sin ungdom i Europas malströmmar. När han nästan trettio år senare påbörjade sin andra violinkonsert, kom verket att höra till det sista han skrev innan han återvände till Sovjet. ”Jag var ryss, och inspirerades inte av främmande länder”, påstod han, men hans produktion talar ett annat språk.

”1935 bad en grupp av den franske violinisten Robert Soetens beundrare mig att skriva en violinkonsert för honom, och att ge honom ensamrätt till musiken under ett år. Jag gick genast med på förslaget eftersom jag ändå hade tänkt skriva något för violin vid den tiden, och hade samlat en del material. Soetens uruppförde konserten i Madrid den första december 1935, och spelade den sedan ofta.

Liksom i fallen med mina tidigare konserter började jag genom att söka efter en originell titel till stycket, som ’konsertsonat för violin och orkester’, men slutligen återvände jag till den enklaste lösningen: Violinkonsert nr 2. Inte desto mindre ville jag att den skulle vara helt olik nr 1 både till musik och stil.

De olika platser på vilka konserten skrevs speglar det nomadliv jag som turnerande artist levde vid denna tid. Första satsens huvudtema skrevs i Paris, andra satsens i Voronezh, orkestreringen fullbordades i Baku, och uruppförandet ägde rum i Madrid i december 1935.”

Så berättar Sergej Prokofjev om sin andra violinkonserts tillkomst, en strålande vacker musik, genomsyrad av den sovjetiske tonsättarens egendomligt sköna tonspråk, så melodiskt och klangligt varierat och så typiskt för sin upphovsman. Han hade komponerat med stor flit och den nya konserten blev något av det mest melodiska och gripande han skrivit. Särskilt den andra satsen, med violinens cantilena högt över klarinett och stråkarnas pizzicato, är en oförglömlig inspiration. I få verk har Prokofjevs nästan insmickrande melodier och groteska humor ingått en mer lyckad förening.
Stig Jacobsson

Jean Sibelius (1865-1956)
Symfoni nr 6 d-moll op 104
Allegro molto moderato
Allegretto moderato
Poco vivace
Allegro molto

Det tycks som om Sibelius planerade symfonierna nr 5, 6 och 7 i ett enda stort svep. Men under det tålamodsprövande arbetet med att i detalj skriva ner visionerna utvecklade sig materialet på annat sätt än han tänkt sig från början. Vi vet från hans brev att han planerade den sjunde symfonin som en tresatsig symfoni som skulle avslutas med ett ”hellenskt rondo”. Men ”när det gäller symfoni nr 6 och 7 kanske jag ändrar mina planer, beroende på hur idéerna utvecklas. Som alltid är jag slav under mina teman och måste underkasta mig deras krav.”

Skisserna till den sjätte symfonin påbörjades 1914, när han var mitt uppe i arbetet med femte symfonin. Men då skrev han på manuskriptet ”Violinkonsert nr 2”. Hans förlag var inte så intresserat av ett sådant verk, så materialet lades i träda. När han 1918 på nytt började titta på skisserna såg han den planerade kompositionen som ”vild och passionerad. Mörk med pastorala motsatser. Antagligen i fyra satser med slutet stegrande sig till ett mörkt orkesterbrus, hvari hufvudtemat drunknar.” Det enda som fanns kvar av allt detta i det slutliga verket fem år senare är just de fyra satserna. Sjätte symfonin är hans mest avspända och anspråkslösa. Här finns bara tunna förbiilande stråkdrag, små enkla träblåsarteman. Musiken är stillastående och undanglidande – åtminstone på ytan.

På ett oöverträffat sätt har Sibelius skapat en sagolik instrumentering, så genomsyrad av nordisk stämning. Det är lite senhöst i musiken. När tonsättaren tre månader efter uruppförandet i Helsingfors dirigerade sin symfoni i Stockholm och Göteborg i april 1923, hade en journalist bett honom om ett motto för symfonin, och Sibelius svarade: ”När skuggorna blir längre.” Symfonin är tillägnad hans svenske kollega Wilhelm Stenhammar.
Stig Jacobsson

Jean Sibelius (1865-1956)
Symfoni nr 7 C-dur op 105

Det tycks som om Sibelius planerade symfonierna nr 5, 6 och 7 i ett enda stort svep. Men under det tålamodsprövande arbetet med att i detalj skriva ner visionerna utvecklade sig materialet på annat sätt än han tänkt. Vi vet från hans brev att han planerade den sjunde symfonin som en tresatsig symfoni som skulle avslutas med ett “hellenskt rondo”. Men ”när det gäller symfoni nr 6 och 7 kanske jag ändrar mina planer, beroende på hur idéerna utvecklas. Som alltid är jag slav under mina teman och måste underkasta mig deras krav.”

Den sjunde symfonin blev till slut bara en sats. Han nämnde sitt arbete första gången i december 1917, men det var först den 2 mars 1924 den tjugo minuter långa symfonin fullbordades. När musiken uruppfördes av Stockholms Konsertförening den 24 mars, kallades den “Fantasia sinfonica”.

Även om verket har en enda obruten sats, kan man i strukturen hitta flera väl avgränsade partier. Det inleds med ett Adagio där Sibelius presenterar en mångfald kontrasterande motiv som med tiden får spela viktiga roller. Så samlar sig stråkarna till en passage han kallat ”Hymn”, varpå musiken blir mer energisk och rastlös i ett Vivacissimo. Denna storm dör bort och ett scherzoaktigt Allegro molto moderato leder in oss i en lyckovärld. Trombonen lotsar oss in i epilogen och en klart lysande avslutning.

Man kan associera till ljusa sommarnätter, susande furor, brusande forsar – men Sibelius har säkert bara inspirerats av musikens egen inneboende kraft.
Stig Jacobsson

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konsertern håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!


Kontakt:
restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.

ANGÅENDE VÄSKFÖRBUD PÅ EVENEMANG

Får jag ta med min väska in i Gävle Konserhus?
Evenemang i Gävle Konserthus omfattas i nuläget inte av beslutet av väskförbud på större evenemang, baserat på information från polisen. Däremot är det i Gävle Konserthus sedan tidigare inte tillåtet att ta med ytterkläder eller större/skrymmande väskor in i salongen under konsert. Om beslutet från polismyndigheten skärps kommer Gävle Konserthus att uppgradera och implementera en striktare linje gällande medtagande av väskor in i huset. I förberedande syfte kan man, som besökare, ändå tänka på att gärna lämna väskor hemma vid konsertbesöket.

 

BILJETTER 

Finns det biljetter kvar? 
Det ser du enklast genom att trycka på KÖP BILJETT-knappen vid respektive evenemang. Du kommer då till eventets sida på Ticketmaster, där du kan se tillgänglighet, och det är där du enklast köper dina biljetter. Dina biljetter återfinns sedan i Ticketmaster app, samt via din e-post. Har du inget konto på ticketmaster är det enkelt att skaffa, tryck här för mer information

Kan jag återlösa min biljett?
I normala fall går det inte att återlösa sin biljett. I Kund & köpvillkoren står det att köpt biljett gäller. Du kan däremot sälja din biljett via Tickmaster och deras gratistjänst Resale, se punkten nedan.

Kan jag sälja min biljett? (Vad är Ticketmaster Resale?)
Om du exempelvis får förhinder eller inte kan gå på ditt evenemang kan du lägga upp dem till försäljning via Ticketmasters tjänst Resale. Det kostar ingenting, och både du och köparen gör en trygg och säker affär via Ticketmasters system. Resale finns tillgängligt fram till 8 timmar före evenemangstart (undantag kan förekomma). Du lägger upp dina biljetter till salu direkt från ditt Ticketmaster-konto. För mer information och tillvägagångssätt, se Ticketmasters sida om Resale. Resale hjälper både säljare och köpare med en trygg affär.

Vi påminner om att endast köpa biljetter på internet från vår officiella biljettleverantör Ticketmaster, atingen via deras hemsida, deras app eller Resale. Köp aldrig biljetter från övriga andrahandsförsäljare. Du riskerar exterma överpriser, falska biljetter och utebliven leverans.

Vad händer om ett evenemang blir inställd eller flyttat?
Om evenemanget av någon anledning flyttas eller ställs in, så skickas information om vad som gäller till samtliga biljettinnehavare till den e-postadress som användes i samband med köpet. Vid flyttade evenemang fortsätter din biljett att gälla till det nya datumet. Vid både inställda och flyttade evenemang erbjuds oftast återlösen under en begränsad period, men ibland erbjuder inte arrangören/arenan återköp vid flytt. Vid eventuell återlösen återbetalas inte serviceavgiften.

Kan jag köpa presentkort hos er?
Gävle Konserthus säljer egna presentkort i biljettkassan. Dessa nyttjas till köp av evenemangsbiljetter och gäller enbart vid köp i biljettkassan.
Det går även att köpa elektroniska presentkort via Ticketmaster, och dessa gäller enbart vid köp på Ticketmaster.se eller i Ticketmasters app.
Restaurang Gourmet Blå säljer också egna presentkort, och dessa gäller enbart för förtäring i restaurangen.

Hur bokar jag plats för rullstol?
Gävle Konserthus har 4 tillgänglighetsanpassade platser, för exempelvis rullstol, och dessa kan enbart bokas genom att besöka Gävle Konserthus biljettkassa, via telefon eller e-post

Vad gäller för ledsagare/medföljare? 
Ledsagare/medföljare betalar ordinarie pris. Denna biljettyp kan bara bokas i samband med biljettköp av tillgänglighetsanpassad plats. Kvitto som kan användas för att begära ersättning av sin arbetsgivare erhålls vid betalning. 

 

TIDER 

När öppnar Gävle Konserthus? 
Konserthuset öppnar alltid två timmar innan evenemangsstart. Restaurang och café öppnar oftast två timmar innan evenemangsstart, men avvikelser förekommer. För aktuella öppettider, se respektive konsert i vårt kalendarie

Finns det garderob? 
I publikfoajén finns det både en bemannad bevakad garderob (öppen vid vissa konserter i Gevaliasalen, biljetter köps i samband med biljettköp online, eller i biljettkassan) samt en kostnadsfri obevakad garderob (alltid öppen). Den bemannade garderoben öppnar två timmar innan evenemangsstart. På vissa evenemang erbjuds enbart obemannad garderob. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder i konsertsalen.

När ska jag vara på plats?
Kom i god tid till evenemanget! Alla evenemang i Gävle Konserthus startar på angiven tid. Det kan vara svårt att hitta parkering, det kan bildas kö både in till konserthuset, att visa biljett och i garderob. En rekommendation är att vara på plats senast 30 minuter innan evenemanget startar. 

Du som köpt biljett har eget ansvar att hålla dig uppdaterad om förändringar kring det evenemang du skall gå på. Aktuell information finns på vår websida. Vid övriga frågor, kontakta Gävle Konserthus biljettkassa

Vad händer om jag kommer för sent? 
Vänd dig till våra publikvärdar. De hjälper dig in så snart det går, till en plats där din ankomst stör så lite som möjligt. Det är alltså inte säkert att du får sitta på din bokade plats. Vid konsert med Gävle Symfoniorkester kan publikvärdarna inte släppa in dig förrän det är applåd efter avslutat stycke/verk. 

 

RESTAURANGEN 

Hur bokar jag bord i restaurangen? 
På varje evenemang där bordsbokning är möjlig finns en BOKA BORD-knapp. Tryck på den för att boka bord. Du kan även kontakta Gourmet Blå direkt. Därefter får du en bekräftelse av restaurangen. Aktuella menyer kan du hitta på gavlekonserthus.se/restaurang 

 

ÖVRIGT 

Var finns det parkering? 
Parkering finns vid konserthuset. Det finns begränsat antal platser. Tänk på att delar av parkeringen är avsedd för personal och kräver särskilt tillstånd - biljett gäller ej på dessa platser. Parkering finns bland annat även vid Gävle Konstcentrum (Silvanum), Högskolan och Gallerian Nian vid stortorget. 

Var finns det toaletter?
Toaletter finns vid den obemannade garderoben på entréplan. Vid vissa evenemang öppnar vi även Tamburinen där det finns extra toaletter. På entréplanet, vid garderoben, finns RWC-toalett med bredare dörrar och automatik.

Får jag ta med ytterkläder eller väska in i salongen? 
På grund av säkerhetsregler för utrymning kan du inte ta med jacka/rock eller större/skrymmande kläder/accessoarer in i Gevaliasalen. Gävle Konserthus har en bemannad garderob och en garderob som är gratis. För att köpa garderobsbiljett till dem bemannade garderoben gör du det enklast i samband med köp av biljetten, men går även att göra på plats i biljettkassan. Den obemannade garderoben bevakas även av våra publikvärdar under evenemanget.  

Finns det hörslinga? 
Det finns hörslingor i Gevaliasalen och Bo Linde-salen. Använd T-läge. 

Får jag fota/filma under konserten? 
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. På vissa evenemang råder det strikt bild- och ljudupptagningsförbud. Tänk även på att slå av din mobiltelefon, eller sätt den på ljudlös. Slå gärna på din mobiltelefon först EFTER konserten.  

Parfym och starka dofter? 
Tänk på att stark parfym och hårspray kan vara mycket besvärande för allergiker. 

Får jag ta med dryck in i konsertsalen? 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i våra konsertsalar. Undantag råder vid konsert i foajé och restaurang.